پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 16 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

نه

1392/10/4 0:48
5,833 بازدید
اشتراک گذاری

«نه» کلمه ای ساده است، اما بسیاری از والدین استفاده از آن را در روش های خود دشوار می یابند...

«نه» کلمه ای ساده است، اما بسیاری از والدین استفاده از آن را در روش های خود دشوار می یابند. خوشبختانه، وقتی آن را به طور موثر و در هنگام مقتضی به کار می برید، توانایی گفتن «نه» می تواند به ابزار رفتاری قدرتمندی تبدیل شود. ( مثلاً نه گفتن به تعداد زیاد خواستن وسایل به هنگام خرید). کودک انسانی از 3 سالگی به بعد می تواند با پذیرش این نه و حتی ابراز آن، بیاموزد که دنیا جایی نیست که ما به همه ی خواسته های خود برسیم و دنیا جایی نیست که ما در همه حال انتظاراتمان برآورده شود!
والدین به دلایل بسیاری «نه» گفتن را به کودکان شان دشوار می یابند نظیر:
کمبود زمان:
به نظر می رسد که امروزه والدین در شتاب هستند. دادن و خریدن آن چه کودک می خواهد آسان تر از وقت گذاشتن برای توضیح آن است که چرا آن را نمی خرید.
ترس از ایجاد یک احساس:
بسیاری از ما یک ویژگی و فکر تحریف شده ای را از دوران نوجوانی با خود به بزرگسالی آورده ایم و آن هم تماشاگران خیالی است! به همین دلیل احساس می کنیم که سایر افراد دارند به ما نگاه می کنند، در مورد ما قضاوت می کنند و به همین دلیل احساس شرمندگی می کنیم.
پول زیاد:
بسیاری از والدین این روزها پول دور ریختنی زیادی برای خرج کردن دارند. اما به این موضوع نمی اندیشند که با خرید خود چه پیامی را به کودکان منتقل می کنند؟!
وقتی دائم تسلیم تقاضاها و درخواست ها می شویم ( در مورد خرید کتاب استثناء قایل می شویم) این پیام ها منتقل می شود که ؟
• تو می توانی هر چه می خواهی داشته باشی:
کوتاه آمدن، کودکی به بار می آورد که توقعات غیر منطقی از شما و جهان دارد. کودک توقع دارد به هرچه می خواهد برسد.
• موضوع واقعاً این نیست که شما چگونه رفتارهایتان را مطرح کنید، فقط می توانید مدام بیشتر بخرید:
کودکی که دائما می خرد، حس حیرت و شگفی از چیزهای جدید را از دست می دهد. توقعاتی بالا را کسب خواهد کرد و ای بسا حس قدردانی در او فروکش خواهد شد.
• نمی توانم وقت بیشتری به تو بدهم، اما می توانم چیزهای زیادی به تو بدهم:
اشیاء نمی توانند جایگزین وقت و توجه شما بشوند. اگر کودک توجه و کمکی از جانب شما دریافت نکند، در میان سایر چیزها، آن ها حس ارزش نهادن به خود را رشد نمی دهند. آنها هر روز اسباب بازی ها و وسایل خود را انباشه و مضاعف می بینند ولی حرمت نفس خود را در حال زوال و کاهش!
• اگر دلخور شوی، به تو هدیه ای کوچک می دهم:
وقتی کودکی با هر صدای بلندی هدیه ای دریافت می کند، درس خطرناکی می آموزد. یادمان باشد کودکان دیگر و دنیای واقعی آن قدر سخاوتمند نیست!
گروه روان شناسی بازی

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان طاها
24 بهمن 92 3:38
با سلام و خسته نباشید . مطالبی که در سایت شما چه در این قسمت و چه در قسمتهای دیگر بسیار جالب و آموزنده است . ای کاش اگر مشاورینی که به راحتی در دسترس باشند را معرفی کنید. متشکرم
زهره یوسفی روانشناس كودك
پاسخ
ممنون از لطف شما استادان و دوستان خوب من در اهواز در خدمت مشاوره برای شما هستند