پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 16 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

جيغ زدن كودكان

1392/9/21 18:30
9,759 بازدید
اشتراک گذاری

موضوع كمي پيچيده است . ببينيد انسان ها به اين دنيا مي ايند و بعد از 4 ماهگي اگاهي كمي از خودشان و حدود 5 و 6 ماهگي از ديگران پيدا مي كنند...

موضوع كمي پيچيده است . ببينيد انسان ها به اين دنيا مي ايند و بعد از 4 ماهگي اگاهي كمي از خودشان و حدود 5 و 6 ماهگي از ديگران پيدا مي كنند و بتدريج وقتي به يكسالگي مي رسند تصوير و تصوري از خودشان و رابطه ي خود با ديگران دارند .

در اينجا وقتي پدر و مادر به اندازه كافي توجه مي كنند و محبت مي كنند و مواظبت و مراقبت مي كنند ، يعني ان سه عامل اصلي را دارند ، دانا هستند ، مهربان هستند ، امكانات دارند و ضمنا رابطه ي نزديك با فرزندان خود برقرار مي كنند و فرزندي كه فقط يك نفر هم او را تربيت مي كند و نه چند نفر ، روزي كه چنين وضعيتي بوجود مي ايد : بين يك تا سه سالگي ، فرزند مي رود به سمت نوعي استفاده از امكاناتي و ازادي كه دارد و اگر پدر و مادر دانا و مهربان باشند ، شرايطي براي او بوجود مي اورند كه او در مسير رشد و تكامل قرار مي گيرد و مايل است به دليل ميلي كه به كنجكاوي دارد ، از خودش هر روز ادم بهتر و برتري بسازد ، نه اينكه اين تصميم را از عقل مي گيرد، اين ويژگي طبيعت است كه دانه اي كه ساقه مي زند و بعدا شاخه از ان بيرون مي ايد . اما اگر پدر و مادر در اينجا ندانند چكار بايد بكنند و برخوردهايي داشته باشند ، و ازادي فرزند را محدود كنند و به او بكن و نكن و بايد و نبايدهاي زياد بگويند ، فرزند را در مسيري كه جنگ قدرت است قرار مي دهند .يعني فرزند حالا به اين نتيجه مي رسد كه جهان ، جهان فرمانبرداري و فرماندهي است و با جهان قلدري و زور روبرو است . يكي بايد زور بگويد ، يكي بايد فرمان بدهد ، يكي ديگر بايد اطاعت كند .و اين جنگ وقت پديد مي ايد ، فرزند نگاه مي كند در بسياري از موراد ناتوان است ، از بيان ان چيزي كه مي خواهد ناتوان است، يا وقتي پدر و مادر مي گويند نه بايد بخواب بروي ، نمي داند چه جوابي بايد بدهد . به حربه ي ديگري كه از كودكي با او بوده و طبيعي است ، روي مي اورد كه ماجراي گريه يا فرياده زدن در ان است. يعني انجاست كه فرزند وارد مسير جيغ كشيدن مي شود . چون افراد وقتي جيغ مي كشند كه فكر مي كنند گوش شنوايي نيست . فرصتي براي حرف زدن نيست . نمي دانند چيكار بايد بكنند و در فرزند بسيار عادي است . نتيجتا برخورد نامناسب شماها بوده كه به او نه احساس توجه و محبت و امنيت را داده و نه كوشش كرديد با ان كنار بياييد و به او نشان داده ايد هر كسي زور بيشتري داشته باشد مي تواند برنده باشد و او هم فكر مي كند تنها زوري كه دارد اين جيغ زدنه است . اين جيغ زدن توجه شما را مي گيرد ، اگر در جمعي باشيد باعث شرمندگي شما مي شود . مقداري به هر حال با او كنار مي اييد و بعد هم بتدريج از خودش بدش مي ايد . اخر كار اين است كه من با اين جيغ كشيدن تنبيه مي شوم ، خب بشوم ! چون گرفتاري با خودش پيدا مي كند يعني خودش را موجودي بدي مي داند . من و شما وقتي بخواهيم از ديگران چيزي بخواهيم ، به چه زباني صحبت مي كنيم ؟ فارسي . براي اينكه فارسي مي دانيم ، اگر ژاپني مي دانستيم با كسي كه ژاپني باشد ، ژاپني حرف مي زديم .فرزند شما غير از جيغ زدن براي دادن پيام خود راه ديگري ندارد ، شما براي او راهي نگذاشته ايد . هيچ ارتباطي هم به ماجراي لوس كردن او ندارد و ان اينكه وقتي فرزند ما در جمعي و يا جايي جيغ زد ما به او يه چيزي مي دهيم ، اما ما با اين كار خود سبب چه چيزي مي شويم ؟ جيغ زدن او را را تقويت كرده ايم و تشويق كرده ايم . به همين جهت من هميشه عرضم به پدر و مادر ها اين است كه تا انجايي كه ممكن است به فرزندتان نه نگوييد ، صلاح فرزند شما بويژه بين 1 تا 6 سالگي است .هر چيزي كه كمي بد است ، كمي اشتباه است ، كمي دوست نداريد ، بگذاريد فرزند ازادانه انجام بدهد . ازاد بگذاريد فرزند را كه انتخاب را او بكند ، تا انجايي كه ممكن است به فرزند نه نگوييد اما روزي كه نه مي گوييد ، بايد بدانيد كه بايد نه بگوييد و مي توانيد پاي نه گفتن خود بايستيد . يعني اگر من بدانم وقتي به فرزندم نه مي گويم ، او شروع مي كند به جيغ زدن و چون مهمان دارم و يا وسط خيابان هستم ، من تسليم مي شوم . همون اول بهتر است كار بد را براي او بكنم و خودم را خلاص كنم تا اينكه بذارم ان جيغ خود را بزند و بعد من تسليم او بشوم .چون در اينگونه موارد ان چيزي كه تشويق مي شود ، تقويت مي شود اين است كه هر وقت با مساله و مشكلي روبرو شدي ، يا در ارتباط با پدر و مادر ، چون برخي اوقات فرزند ها اين كار را فقط با پدر و مادر مي كنند ، جيغ بزن ، داد بزن ، يعني من حربه اي كه در اختيارم قرار مي گيرد اين جيغ و داد زدن است . يعني بداموزي از اينجاست . پدر و مادر متاسفانه به دليل كم داني ، اخلاق و رفتار بد را در فرزند خود مي كارند و ان را در وجود انها مي گذارند . قائده مشخصي وجود دارد . من تا انجايي كه ممكن است به فرزندم نه نمي گويم . من هزاران هزار موردي را كه دوست نداشتم ، درست نمي دانسته ام را ، گذاشتم فرزندانم انجام بدهند .

پس اول من تا انجايي كه ممكن است نه نمي گويم . انجايي كه بايد نه بگويم ، من پاي ان مي ايستم . بنابراين ماجراي لوس كردن مطرح نيست من پاي ان مي ايستم ، ولي بايد پيش بيني من درست باشد . اگر در مهماني جيغ زدن او توجه بقيه را جلب مي كند ، من ناچار بايد با او كنار ببايم . من قرار نيست انجا بخواهم با او مخالف كنم ، من هر چيزي گفت انجام مي دهم ، من خودم داوطلبانه به او مي دهم براي اينكه جنگي راه نيفتد . براي اينكه بازنده من و او نباشيم .روزي كه شما به من مي گوييد اين فرزند جيغ مي زند ، بعلاوه برخي از بچه ها هستند دير زبان باز مي كنند ، مشكل براي بيان خودشان دارند ، ما براي انها حرف مي زنيم ، فرزند به اين نتيجه مي رسدكه زبان را بلد نيست بنابراين از حربه اي استفاده ميكنه كه جيغ است . همان طوري كه بسياري از ادما وقتي بحث مي كنند ، وقتي پاسخي ندارند ناسزا مي گويند و پرخاش مي كنند . تفاوتي ندارند .در اين حقيقت من مي بينم از اين راه به هدفم نمي رسم ، مي روم سراغ حربه ي ديگري كه در اختيار من است يا با برخي افراد وقتي بحث مي كنيد كه به جايي مي رسد كه مشكل پيدا مي كنند ، گريه مي كنند . پس بنابراين مشكلي كه انها پيدا مي كنند مساله برخورد با شماست و حالا رفتن سراغ راهي كه براي انها مانده است . بنابراين عادي است . به چه صورتي مي توان با جيغ زدن فرزند برخورد كرد ؟ مي توان با او صحبت كرد كه عزيزم اگه چيزي مي خواهي به ما بگو و از اين به بعد به شما مي گوييم اگر جيغ بزني هيچ اعتنايي به شما نمي كنيم . يكي از بهترين كارها بي اعتنايي است .ولي بايد مطمئن باشيد بيخودي و بي جهت نه نمي گوييد .براي اينكه اگر شما بيشتر اوقات به او اگر مي دانيد و درست است ، يا تا حدودي درست است مي توانيد به او اعلان كنيد ولي بايد پاي ان بايستيد شما اگر يكماه بي اعتنا نسبت به جيغ او باشيد ، بي اعتنا يعني اينكه اصلا نمي فهمم ، نه اينكه بهش بگوييد چرا جيغ مي زني ؟ يعني اصلا براي شما مهم نيست .روزي كه بي اعتنا باشيد همه ي مطالعات مي دهد در مواردي كه انجام يه كار ضرر و خطر خاصي را موجب نمي شود . بي اعتنايي كامل نه اينكه ده دفعه بي اعتنا باشيد يك دفعه اعتنا كنيد . بي اعتنايي كامل . مثل اينكه اصلا چيزي نمي شنويم .يعني اين تنها كاري است كه مي شود اخلاق و رفتار بد كودك را در اين گونه موارد از او گرفت .بي اعتنايي كامل . يعني هر چه جيغ مي زند مثل اينكه اصلا جيغ نمي زند. اصلا مي توانيد به او نگاه كنيد كه اصلا من نمي فهمم ، هيچ با او بحث نمي كنيد .حرف نمي زنيد حتي بدن شما نشان نمي دهد كه فرزند شما جيغ مي زند . هر وقت به اينجا رسيديد مي تونيد اين رفتار را از او بگيريد و بعد وقتي مي بينيد با ديگران وقتي بازي مي كند و مساله افرين مي شود در ايامي كه مي خواهيد رفتارش را درست بكنيد ، پهلوي اين و ان او را نبريد نگذاريد به جايي برود كه با جيغ زدنش پاداش از ديگران بگيرد و فكر كند خب اين تنها راهي است كه من بعضي از اوقات مي توانم به هدفم برسم . هر فردي كه فكر بكند از راهي ، گريه كردن، جيغ زدن ، ناسزا ، تهديد ، تنبيه ، قهر ، مي تواند به اهدفاش برسد ، معلوم است كه از اين ها استفاده مي كند .چه كسي در جهان است كه اين كار را نمي كند . شما از انسان ها گرفته تا كشورها ، از اين سيستم استفاده مي كنند تا به اهداف خود برسند .

دكتر فرهنگ هلاكويي / برگرفته شده از گفتگوها ، در برنامه هاي تلويزيوني


 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

نیلوفر
27 آذر 92 1:32
سلام .بخدا راست میگوید .حتی بزرگترها هم .از همین راه به اهداف خودشون دست میابند.با آنان چکار کنیم؟
زهره یوسفی روانشناس كودك
پاسخ
دوست عزیزم نیلوفر جان لطفا آدرس سایتتون رو کامل برای من بگذارید
مریم مامان آیدین
15 اردیبهشت 93 13:02
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مامان روانشناس عزیز من قبلا هم برای لکنت پسرم مزاحم شما شده بودم خوشبختانه لکنت پسرم با بازی زیاد گردش و تولذ هر شب و خلاصه محبت و خوش گذرونی و بازی درمانی و مواجه شدن با علت ترس بعد 2 هفته رفع شد و مشگل جدیدم اینه که چون تو اون 2 هفته اصلا نگذاشتیم پسرم گریه کنه خالا همه خواسته هاشو با جیغ و گریه میخواد طوری که گاهی اصلا نمیدونه چی میخواد فقط بهانه میگیره که بغلش کنیم و دور خونه بچرخونیمش من از روش بی اعتنایی به فریاد استفاده کردم ولی متاسفانه همسرم طاقت نیاورد و گریش گرفت و پسرم بیشتر سوءاستفاده کرد با صحبت با همسرم چند بار بعدی هردو بی اغتنایی کردیم و حالا شبا بیدار میشه گریه میکنه و دائم میگه بغلم کنید چند بار تکرار کلمه داشته و من میدونم این میتونه برگشت لکنت باشه و نگران ادامه این روشم و ازتون کمک میخوام تا برخورد درست با این قضیه رو بدونم تو پرسش و پاسخ قسمت لجبازی کاملتر توضیح دادم و پسرم 2 سال و 7 ماهشه خیلی خیلی ممنونم
زهره یوسفی روانشناس كودك
پاسخ
دوست عزیز بیشنهاد میکنم به یک روانشناس کودک مراجعه کنید
مامان فرح
14 تیر 94 15:40
سلام دوست عزیزم،به خاطر وبلاگ خوبتون تشکر مبکنم،گدم من یه دختر یک سال و چهار ماهه دارم که ماشالله خیلی پر انرژی هستند و من به خاطر شرایط کاری همیرم مجبورم بیستر اوقات منزل پدرم باشم،البته پدر و مادرم تنها هستند،ما کلا بچه های آرومی بودیم و خواهر و برادرم و اطرافیان دختر منو شیطون و فوضول میگن و ابنکه به قول اینا به همه چی دست میزنه،ا لا راهنماییم کنید که در این مورد چی کار کنم ؟در ضمن فوق العاده باهوشه،و اینکه اگه مثلا به کلید گرفت دستش من میتریم بدوه و خداینکره آسیب ببینه فورا به زور ازش میگیرم و یا هر چیز دیگه ای،و اون فرار مبکنه و وفتی ازش گرفتم گریه میکنه،واقعا نمیدونم باید وقتی یه چیز خطرناکی برداشت چی کار کنم و چجورب ازش بگیرم، چون خیلی دلم میخواد به طور صحیح باهاس رفتار کنم تو رو خدا هم در مورد پر انرژی بودنش و هم اینکه هر چیزی رو که میخواد بهش بدم یه نه راهنماییم کنید؟چون خانواده ام میگن اگه بچه چیزی خواست و بهش دادی لوس میشه و ...،یا مثلا اگه تو دست خواهرم گوشی موبایل دید و خواست و یا هر چیز دیگه ای مبگن باید بهش بگی نه این مال تو نیست و مبگن تو این سن باید نکن و بکن و ... رو یاد بگیره،در ضمن ما تو شهرستانمون مشاوره کود ک نداربم،و من هرچی میگم بچه رو میگن زباد نباید بگی نکن و بکن ابنا مبگن اشتباه میکنی و بچه ات خیلی بی ادبه،تو رو خدا کمکم کنید