پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 19 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

IQ و EQ

1392/2/16 16:46
5,044 بازدید
اشتراک گذاری
بهره هوشی (IQ) با هوش علمی، هوش منطقی، هوش تحصیلی، هوش شناختی 
IQ و EQ
بهره هوشی (IQ) با هوش علمی، هوش منطقی، هوش تحصیلی، هوش شناختی
هم مترادف است.
تا چندی قبل واژه هوش دغدغه همه بود؛ مادران در دوران بارداری ازرژیم های غذایی حاوی فسفر استفاده می کردند تا فرزند باهوش تری داشته باشند، مدارس با آزمون های متعدد سعی در غربال کردن بچه های باهوش داشتند و مهم ترین فاکتور در مصاحبه استخدامی، میزان ضریب هوشی و معدل نمرات و مدرک متقاضیان شغل بود. خلاصه هوش، حرف اول را می زد، اما بعد از مدتی مشاهده شد که خیلی از شاگردان ممتاز در زندگی و مناسبات شغلی شان با مشکلاتی مواجه هستند و به این نتیجه رسیدندکه بهره هوشی نمی تواند توجیه فراگیری برای سرنوشت متعدد افراد باشد، بنابراین پژوهشگران دنبال عاملی گشتند که هوش را تحت الشعاع خود قرار داده بود و این مسأله باعث گردید که پای هوش هیجانی یا EQ به وسط کشیده شود. به عبارت دیگر هوش هیجانی تعیین کننده کامیابی انسان در زندگی شخصی، شغلی و اجتماعی است .
بر خلاف باور قدیمی و رایج بین عموم مردم، IQ به تنهایی در موفقیت افراد نقش چندانی ایفا نمی‌کند. اگرIQ ، فرد را در تحصیلات موفق می کند، EQمی تواند او را در زندگی موفق کند. ما براي موفقيت درقبولي در دانشگاه نيازمند IQهستيم ولي براي موفقيت در زندگي فردي و شغلي به هوش هيجاني نياز داريم.
مشاهدات و مطالعات حاکی از آن است که بسیاری از افراد که دارای هوش‌بهر بالاتر از متوسط هستند در عمل توفیق چندانی در تحصیل و اشتغال ... ندارند . پس هوش هيجانى پيش بينى کننده موفقيت افراد در زندگى و نحوه برخورد مناسب با استرسها است. هوش هیجانی به عنوان یکی از عوامل بسیار مؤثر در موفقیت فردی شناخته شده است.
پژوهش های متعددی نشان داده است که هوش هیجانی می تواند سبب افزایش سلامتی، رفاه، ثروت، موفقیت و قدرت تصمیم گیری واراده و انتخاب و اعتماد به نفس شود. به واقع، کیفیت زندگی را نمی توان فقط با هوش تنها سنجید.
هوش عقلانی) IQ) به ما کمک می کند که جهان را به صورت سطحی درک کنیم وآن را هدایت کنیم .اما ما به هوش هیجانی(EQ) هم نیاز داریم ، یعنی تیز هوشی هیجانی که به کمک آن ، خودمان را درک کنیم و به چالش هایمان رسیدگی کنیم وروابط قوی بسازیم . هیجان ها قوی هستند ، آنها می توانند افکار را باطل کنند و به طور عمیقی در رفتار تاثیر بگذاراند . پرورش مهارت های هوش هیجانی به ما اجازه می دهد که قدرت هیجان هایمان را مهار کنیم وتحت کنترل خود درآوریم : عزت نفس ، خود آگاهی ، دلسوزی ، همدلی و وفق پذیری (توانایی سازگاری) صفت هایی هستند که موفقیت را در زندگی پیش بینی می کنند

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

ماناز
17 اردیبهشت 92 6:57
دوست عزیز سلام. مطلب خیلی مفیدی بود البته اگر امکان دارد سوالم را که شاید خیلی ها برایشان هم مطرح باشد جواب دهید یا پستی در این زمینه داشته باشید این که:ظاهرا هوش هیجانی به شرایط محیطی وابسته است وبا اموزش فرا گرفته میشودحالا چه کنیم تا این را از همان ابتدا در بچه ها تقویت کنیم ؟توضیح داده اید اما کلی است اگر نحوه ان را هم بیان کنید ممنون میشوم.ایا این اموزش به عهده والدین است یا مدرسه؟ من احساس می کنم دختر من با وجود فراگیری سریع حتی داشتن معلومات زیاد نسبت به سن اش اما در برقراری ارتباط با دیگران نمی داند چگونه عمل کند؟ در مورد دوست یابی وارتباط با معلم وبستگان و...من خودم در این زمینه مشکل دارم حتی سوالی را هم در این زمینه در پرسش وپاسخ مطرح کردم اما هنوز جواب کاربردی نگرفته ام.
فائزه مامان مهدیار
17 اردیبهشت 92 15:17
سلام آیا ما میتونیم در بالارفتن هوش هیجانی به هامون تاثیر بذاریم؟اگه آره چطوری؟ مرسی از همه گفته های مفید
مامان فاطمه زهرا
18 اردیبهشت 92 11:19
سلام و خسته نباشید.
وبلاگ خوبی دارید ولی باید خیلی خسیس باشید که کلید راستش رابستید اینطوری مطالب نشر داده نمیشه. حالا چی از وب شما کم میشه که یکی کپی کنه!!!!!!!!!!!
به این کار تو روانشناسی چی میگند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/


دوست عزیز نوشته های دکتر هلاکویی عزیز نوشته من و دیگر دوستان روانشناسم از روی صحبت های ایشون میباشه که برای نوشتنش زحمت کشیدیم و برای اینکه کپی برداری نشه همه دوستان کلیک راست رو قفل کردیم .