پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 4 ماه و 19 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

والدین آگاه و والدین ناآگاه

1391/12/21 10:23
7,089 بازدید
اشتراک گذاری

یکی از مواردی که توجه من را خیلی جلب می‌کند تفاوت روشهای تربیتی والدین آگاه و ناآگاه است. نتیجه مشاهداتم هم در یک جمله خلاصه می‌شود.

"والدین نا آگاه خود نیاز به یک تربیت اساسی دارند."

والدین آگاه و والدین ناآگاه | مامان نیروانا 9:28 20 اسفند 1391
 
از نظر من آگاهی مث چراغ راهه. اگه ندونی، انگار توی تاریکی قدم برمیداری. معتقدم توی هر زمینه ای باید تخصصی و کارشناسانه عمل کرد حتی مادری و پدری و همه ی سعی و تلاش و دغدغه م اینه که بزرگترین سرمایه ی زندگیم رو آگاهانه بپرورم. خدا به همه مون این دغدغه و همت رو عطا کنه.
با نتیجه ی مشاهداتت هم کاملاً موافقم عزیزم:
"والدین نا آگاه خود نیاز به یک تربیت اساسی دارند."
[Web] - [E-Mail]
 
والدین آگاه و والدین ناآگاه | مامان علي خوشتيپ 11:35 17 اسفند 1391
 
سلام دوست عزيزم
مطلب خوبي رو عنوان كردي
يه استاد روانشناسي داشتيم ميگفت وقتي يه بچه رو پيشمون ميارن كه مشكل داره اول يه جلسه با پدر و مادر بصورت جداگانه و بعد يه جلسه باه براشون ميذاريم و در آخر با بچه صحبت ميكنيم.يعني مشكل يه بچه برميگرده به پددر و مادرش
به نظرم يه والد آگاه بايد قبل از بچه دار شدن ميزان آگاهي خودشونو بسنجن.صرف كمك به جمعيت بچه دار نشن و شناختشون رو نسبت به همه چيز بالا ببرن.
يه والد آگاه بايد ياد بگيرن خودسازي كنن بعد شروع كنن به ساخت يكي ديگه
[Web] - [E-Mail]
 
     
 
 
والدین آگاه و والدین ناآگاه | سپیده از وبلاگ کودک من 1:18 17 اسفند 1391
 
سلام. به نطر من اگاه بودن یا نبودن باید ببینیم جه جوری ازش تعریف می کنیم. مثلا وقتی من مشهد بودم و موقع نماز جماعت که می شد مادرها بچه های کوچک خ دشون رو کنارشون می زاشتن و نماز می خوندن. این بچه مدام گریه میکرد ولی کسی نبود به دادش برسه و با خودم می گفتم اخه امام رصا راصیه به این وصع. خب به نطر من این می تونه یه مادر نااگاه باشه. یه مادر اگاه می دونه تو موقعیتهای خاص با بچش چه جوری رفتار کنه. یه مادر اگاه سعی می کنه صبر و حوصله خودشو بالا ببره. و ...
[Web] - [E-Mail]
 
     
 
 
والدین آگاه و والدین ناآگاه | مامان پاني 0:33 17 اسفند 1391
 
سلام به نظر من والدين نا اگاه خود والدين نا اگاهى داشته اند وهمينطور ادامه داشته تا به كودك فعلى رسيده واگر همين طور پيش برود يك نسل نااگاه خواهيم داشت پس چه خوب ميشد در هر خانواده اى اين نااگاهيها برداشته بشه تا به مرور جامعه اى اگاه داشته باشيم
[Web] - [E-Mail]
 
     
 
 
والدین آگاه و والدین ناآگاه | خاله نرگس 22:51 16 اسفند 1391
 
چند تا مورد می شه برداشت کرد. اول اینکه پدر و مادر باید با هم هماهنگ باشن. جلوی بچه از رفتار هم حتی اگه غلط باشه انتقاد نکنن.
پدر و مادر هر دو آگاهانه حواسشون به نیازهای کودک باشه و قدرت پیش بینی موارد موردنیاز کودک رو در شرایط مختلف داشته باشن نه اینکه بزارن مشکلی پیش بیاد اونوقت به فکر راه حل باشن.
دیگه اینکه باید بیشتر وقتها نسبت به رفتار بد کودکمون بی تفاوت باشیم. انگار اصلا ندیدیم یا نشنیدیم. درست مثل رفتار والد آگاه درباره دعوای کودک در مدرسه.
می دونی یه چیز دیگه هم هست. ناآگاهی از دنیای پیرامون یا بعضی وقتها آگاهی هم داریم ولی چون نیازهای خودمون رو به نیازهای کودکمون ترجیح می دیم خودمون رو به بی خیالی می زنیم. خوب قطعا اینطوری راحت تریم.
ممنون خیلیییییییییی عالی بود
[Web] - [E-Mail]
 
والدین آگاه و والدین ناآگاه | نی نی توپولی 15:35 16 اسفند 1391
 

مادر آگاه کسی است که در قبال رفتار (خوب یا بد) مناسبترین عکس العمل و راهکار را در کوتاه ترین زمان ارائه بده
مادر ناآگاه هم کسیه که تربیت را از (زمان حال) به آینده موکول http://1386mn.niniweblog.com/کنه...
[Web] - [E-Mail]
 
والدین آگاه و والدین ناآگاه | عاطفه مامان مهرسام 1:43 19 اسفند 1391
 
چقدر خوبه که مطالبتون همیشه با مثال مطرح بشه تا ما بیشتر اشکال کارمون بفهمیم
یه والد آگاه از همون ابتدا که تصمیم میگیره یه موجود رو پرورش بده با احساس مسئولیت در مورد آینده بچه اش اقدام به این کار میکنه و تو تمام مراحل زندگی فرزندش سعی میکنه بهترین اصول رو به کار ببره و آموزشهای لازم رو ببینه تا بهترین رفتار رو با کودکش داشته باشه و کودکشو در رسیدن به موفقیت از همون کودکی هدایت میکنه و ...
ولی یه مادر ناآگاه فقط به فکر اینه که لباس بچه اش فلان مارک باشه جشن تولدش آنچنانی باشه که هیچکس ندیده تا حالا و خدایی نکرده کسی از گل نازکتر به شازده نگه که بچم حساسه!!! و اینو اوج دوست داشتن بچشون میدونن غافل از اینکه جای اینکه گل پرورش بدن دارن خاری پرورش میدن که تو پیری قلبشونو سوراخ سوراخ میکنه!!!
[Web] - [E-Mail]
 
والدین آگاه و والدین ناآگاه | ✿✿الهه مامان روشا جون ✿✿ 23:34 19 اسفند 1391
 
والدین آگاه می خواهند هر آنچه در توان دارند برای فرزندانشان انجام دهند تا آنها از هر جهت در محیطی سالم رشد کنند.والدین آگاه در صورت بروز مشکل به فکر حل آن هستند ولی والدین ناآگاه با دعوا و رشوه و داد و بیداد در صدد رفع مشکل برمی آیند.
[Web] - [E-Mail]
 
والدین آگاه و والدین ناآگاه | مامان هستی 2:34 21 اسفند 1391
 
همیشه سعی میکنیم بهترین باشیم. از منابع گوناگون بهره می بریم که مبادا یه رفتار اشتباه از ما سر بزنه و این فرشته های کوچولوی معصوم ما آسیب ببینند. اما ماه به ماه, سال به سال که بزرگ میشن یه رفتار جدید دارن که یه برخورد جدید می طلبه...
"والدین مدام نیاز به تربیت دارند..."
[Web] - [E-Mail]
 

یکی از مواردی که توجه من را خیلی جلب می‌کند تفاوت روشهای تربیتی والدین آگاه و ناآگاه است. نتیجه مشاهداتم هم در یک جمله خلاصه می‌شود.

"والدین نا آگاه خود نیاز به یک تربیت اساسی دارند." 

1- بعنوان مثال بچه والد آگاه سرفه می‌کند. مادر یک دستمال درمی‌آورد و به بچه می‌دهد
بچه والد ناآگاه شدید سرفه می‌کند. مادر به او می‌گوید "نکن". بعد هم بچه را دعوا می‌کند. بچه حالا علاوه بر سرفه، حرف هم می‌زند.. 

2- بچه والد آگاه غر می‌زند و نمی‌خواهد از مغازه بیرون برود. پدر به او می‌گوید که راه خروج را بلد نیست و از بچه می‌خواهد خروجی را نشانش بدهد. بچه بطرف در می‌رود و خوشحال است. احساس می‌کند کار مهمی انجام می‌دهد.
بچه والد ناآگاه غر می‌زند و نمی‌خواهد از مغازه بیرون برود. او را بزور و کشان کشان بیرون می‌برند. بچه حرف می‌زند.بچه والد ناآگاه غر می‌زند و نمی‌خواهد از مغازه بیرون برود. قربان صدقه‌اش می‌روند و وعده شکلات و بستنی می‌دهند. بچه رشوه را قبول می‌کند. همچنان غر می‌زند و از مغازه خارج می‌شود. مشغول چانه‌زدن بر سر تعداد بستنی است.

3- بچه والد آگاه در مدرسه دعوا کرده‌است. داستان را برای مادر تعریف می‌کند. مادر گوش می‌دهد، اما عکس‌العملی نشان نمی‌دهد.
بچه والد ناآگاه در مدرسه دعوا کرده‌است. داستان را برای مادر تعریف می‌کند. مادر درحالیکه سعی دارد باقیمانده غذا را از لای دندانش بیرون بکشد، گوش می‌دهد. به بچه می‌گوید: "اون فقیره. واسه همین بی‌تربیته. تو باهاش بازی نکن!" ( من غرق در منطق و فراست این جورمادرها شده‌ام!!)

4- بچه والد آگاه بستنی می‌خورد. مادر به او دستمال می‌دهد تا دهانش را پاک کند.
بچه شرقی بستنی می‌خورد. مادر دور دهانش را پاک می‌کند.

5- بچه والد نا آگاه حرف می‌زند. مادر دعوایش می‌کند. پدر به مادر می‌توپد که بچه را دعوا نکن. بچه لگدی حواله پدر می‌کند. مادر می‌خندد. پدر بچه را دعوا می‌کند . بچه والد ناآگاه حرف می‌زند. باز هم به او وعده و رشوه می‌دهند(بچه والد آگاه کلاً زیاد حرف نمی‌زند) 

6- بچه والد آگاه زمین خورده‌است. بلند می‌شود و به بازی ادامه می‌دهد.
بچه والد ناآگاه زمین خورده‌است. مادر توی سرش می‌زند بچه را بلند می‌کند و مثل کیسه سیب‌زمینی می‌تکاند. بچه می‌ترسد و جیغ می‌کشد. مادر گونه می‌خراشد. هر دو مفصل هوار می‌کشند. بعد بچه می‌رود بازی کند. مادر آینه در‌می‌آورد تا آرایشش را کنترل کند.

7- در مطب دکتر حوصله بچه والد آگاه سر رفته‌است. مادر از کیفش کاغذ و مداد‌رنگی بیرون می‌آورد. بچه مشغول می‌شود.
در مطب دکتر حوصله بچه والد نا آگاه سر رفته‌ است.. مادر کاغذ و مداد رنگی ندارد. یک صورتحساب از کیفش درمی‌آورد. یک خودکار ته کیفش پیدا می‌کند. اول کلی "ها" می‌کند و نوک زبانش می‌زند تا بنویسد. بچه دو خط می‌کشد. رنگ ندارد و جذبش نمی‌کند. از جایش بکند می‌شود تا دور اتاق چرخی بزند. مادر مثل گرامافونی که سوزنش گیر کرده‌باشد لاینقطع می‌گوید "نرو، نکن، نگو، دست نزن، بیا، حرف نزن، آروم باش، ول کن، به پدرت میگم ...". اعصاب همه خرد شده‌است. دلت می‌خواهد بلند شوی و دودستی بکوبی توی سر مادر ناآگاه !!!

و این ماجرا ها تمام نشدنی است و... شاید بهتر باشه بازهم بگیم : والدین ناآگاه خود نیاز به یک تربیت اساسی دارند

بچه بد وجود ندارد، مشکل نوع تربیت و برخورد با اوست.

نوشته شده توسط  Rz Gj   

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (11)

نی نی توپولی
16 اسفند 91 15:35
مادر آگاه کسی است که در قبال رفتار (خوب یا بد) مناسبترین عکس العمل و راهکار را در کوتاه ترین زمان ارائه بده مادر ناآگاه هم کسیه که تربیت را از (زمان حال) به آینده موکول http://1386mn.niniweblog.com/کنه...
خاله نرگس
16 اسفند 91 22:51
چند تا مورد می شه برداشت کرد. اول اینکه پدر و مادر باید با هم هماهنگ باشن. جلوی بچه از رفتار هم حتی اگه غلط باشه انتقاد نکنن. پدر و مادر هر دو آگاهانه حواسشون به نیازهای کودک باشه و قدرت پیش بینی موارد موردنیاز کودک رو در شرایط مختلف داشته باشن نه اینکه بزارن مشکلی پیش بیاد اونوقت به فکر راه حل باشن. دیگه اینکه باید بیشتر وقتها نسبت به رفتار بد کودکمون بی تفاوت باشیم. انگار اصلا ندیدیم یا نشنیدیم. درست مثل رفتار والد آگاه درباره دعوای کودک در مدرسه. می دونی یه چیز دیگه هم هست. ناآگاهی از دنیای پیرامون یا بعضی وقتها آگاهی هم داریم ولی چون نیازهای خودمون رو به نیازهای کودکمون ترجیح می دیم خودمون رو به بی خیالی می زنیم. خوب قطعا اینطوری راحت تریم. ممنون خیلیییییییییی عالی بود
مامان پاني
17 اسفند 91 0:33
سلام به نظر من والدين نا اگاه خود والدين نا اگاهى داشته اند وهمينطور ادامه داشته تا به كودك فعلى رسيده واگر همين طور پيش برود يك نسل نااگاه خواهيم داشت پس چه خوب ميشد در هر خانواده اى اين نااگاهيها برداشته بشه تا به مرور جامعه اى اگاه داشته باشيم
سپیده از وبلاگ کودک من
17 اسفند 91 1:18
سلام. به نطر من اگاه بودن یا نبودن باید ببینیم جه جوری ازش تعریف می کنیم. مثلا وقتی من مشهد بودم و موقع نماز جماعت که می شد مادرها بچه های کوچک خ دشون رو کنارشون می زاشتن و نماز می خوندن. این بچه مدام گریه میکرد ولی کسی نبود به دادش برسه و با خودم می گفتم اخه امام رصا راصیه به این وصع. خب به نطر من این می تونه یه مادر نااگاه باشه. یه مادر اگاه می دونه تو موقعیتهای خاص با بچش چه جوری رفتار کنه. یه مادر اگاه سعی می کنه صبر و حوصله خودشو بالا ببره. و ...
مامان علي خوشتيپ
17 اسفند 91 11:35
سلام دوست عزيزم مطلب خوبي رو عنوان كردي يه استاد روانشناسي داشتيم ميگفت وقتي يه بچه رو پيشمون ميارن كه مشكل داره اول يه جلسه با پدر و مادر بصورت جداگانه و بعد يه جلسه باه براشون ميذاريم و در آخر با بچه صحبت ميكنيم.يعني مشكل يه بچه برميگرده به پددر و مادرش به نظرم يه والد آگاه بايد قبل از بچه دار شدن ميزان آگاهي خودشونو بسنجن.صرف كمك به جمعيت بچه دار نشن و شناختشون رو نسبت به همه چيز بالا ببرن. يه والد آگاه بايد ياد بگيرن خودسازي كنن بعد شروع كنن به ساخت يكي ديگه
مامان فهیمه
18 اسفند 91 15:31
با سلام و تشکر بابت رمز,و تشکر بابت پستهای خیلی خوب و مفیدتون,من براتون نظر خصوصی گذاشته بودم و بی صبرانه منتظر جوابتون هستم
عاطفه مامان مهرسام
19 اسفند 91 1:43
واقعا جالب بود و چقدر خوبه که مطالبتون همیشه با مثال مطرح بشه تا ما بیشتر اشکال کارمون بفهمیم یه والد آگاه از همون ابتدا که تصمیم میگیره یه موجود رو پرورش بده با احساس مسئولیت در مورد آینده بچه اش اقدام به این کار میکنه و تو تمام مراحل زندگی فرزندش سعی میکنه بهترین اصول رو به کار ببره و آموزشهای لازم رو ببینه تا بهترین رفتار رو با کودکش داشته باشه و کودکشو در رسیدن به موفقیت از همون کودکی هدایت میکنه و ... ولی یه مادر ناآگاه فقط به فکر اینه که لباس بچه اش فلان مارک باشه جشن تولدش آنچنانی باشه که هیچکس ندیده تا حالا و خدایی نکرده کسی از گل نازکتر به شازده نگه که بچم حساسه!!! و اینو اوج دوست داشتن بچشون میدونن غافل از اینکه جای اینکه گل پرورش بدن دارن خاری پرورش میدن که تو پیری قلبشونو سوراخ سوراخ میکنه!!!
مامان فهیمه
19 اسفند 91 16:49
مرسی از راهنماییتون حتما استفاده میکنم,خیلی خوشحالم که میتونم از راهنماییتون استفاده کنم و باهاتون مشورت کنم,با آرزوی موفقیت روز افزون شما


ممنونم
✿✿الهه مامان روشا جون ✿✿
19 اسفند 91 23:34
والدین آگاه می خواهند هر آنچه در توان دارند برای فرزندانشان انجام دهند تا آنها از هر جهت در محیطی سالم رشد کنند.والدین آگاه در صورت بروز مشکل به فکر حل آن هستند ولی والدین ناآگاه با دعوا و رشوه و داد و بیداد در صدد رفع مشکل برمی آیند.
مامان نیروانا
20 اسفند 91 9:28
بهم لطف داری که دعوتم کردی عزیزم. از نظر من آگاهی مث چراغ راهه. اگه ندونی، انگار توی تاریکی قدم برمیداری. معتقدم توی هر زمینه ای باید تخصصی و کارشناسانه عمل کرد حتی مادری و پدری و همه ی سعی و تلاش و دغدغه م اینه که بزرگترین سرمایه ی زندگیم رو آگاهانه بپرورم. خدا به همه مون این دغدغه و همت رو عطا کنه. با نتیجه ی مشاهداتت هم کاملاً موافقم عزیزم: "والدین نا آگاه خود نیاز به یک تربیت اساسی دارند."
مامان هستی
21 اسفند 91 2:34
همیشه سعی میکنیم بهترین باشیم. از منابع گوناگون بهره می بریم که مبادا یه رفتار اشتباه از ما سر بزنه و این فرشته های کوچولوی معصوم ما آسیب ببینند. اما ماه به ماه, سال به سال که بزرگ میشن یه رفتار جدید دارن که یه برخورد جدید می طلبه... "والدین مدام نیاز به تربیت دارند..."