پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 4 ماه و 18 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

پرسش و پاسخ (لجبازی کودک 1)

1391/12/21 11:02
5,949 بازدید
اشتراک گذاری
سلام من یک پسر 3 ساله دارم که خیلی لجبازه هر کاری بدی که میگوییم انجام نده برتر لج میکنه میشه راهنمایی کنید .
 

در جامعه ما بيشتر پدر و مادر ها از اين موضوع شكايت دارند كه فرزندانشان به حرف هاي آنان گوش نمي دهند و براين اساس در تربيت فرزندان دچار مشكل شده اند .
عده اي از پدر و مادرها وقتي مي بينند فرزند كوچكشان به حرف هاي آن ها در لباس پوشيدن يا در جمع كردن وساي
لش .... توجهي نمي كند و به تماشاي تلويزيون يا بازي ادامه مي دهد دائم صدايش مي كنند و فرياد مي كشند آن ها فكر مي كنند كه هر چه بيشتر حرفشان را تكرار كنند ، فرزندشان سريع تر گوش مي دهد . درحقيقت قضيه برعكس است به طور معمول اگر قبل از انجام كاري گفته خود را 4 ، 5 يا 6 مرتبه تكرار كنيد بچه مي آموزد كه نبايد گوش دهد .
بچه ها زرنگ تر از آن هستند كه ما فكرش را مي كنيم آن ها ارزش زماني كه براي اولين مرتبه او را صدا مي كنيد و زماني كه واقعا با او كار دارید را مي دانند و احتمالاً از 5 يا 10 دقيقه اضافي استفاده كرده و به بازي خود ادامه مي دهند اگر چه هنگامي كه بچه ، خودرا به نشنيدن زده و يا حرفتان را جدي نمي گيرد بسيار ناراحت كننده است ولي بچه هاي 4 – 3 ساله از اين كه مي توانند با بي اعتنايي و گوش ندادن ، والدين را عصباني نمايند ، احساس قدرت مي كنند .
پس با اين قضيه به طور شخصي برخورد نكنيد بچه ها در اين سن نمي خواهند كه بد و بي ادب باشند ، آن ها فقط مي خواهند استقلال خود را نشان دهند .
چگونه با کودک خود صحبت کنید ؟
آیا به نظر می آید کودکتان در خواست شما را نمی شنود ؟ اگر این طور است بخاط ضعف شنوایی آنها نیست ، بلکه نشانه بی توجهی آنها به حرفهای شماست . والدین با چیزی را بگویند که هدفی از آن دارند و سپس آن مطالب را جدی بگیرید . پس کلمات خود را با دقت انتخاب کنید ، سپس آنها را با صداقت و محکم به کودکان انتقال دهید . کودک شما به زودی یاد خواهد گرفت که اولین لحظه ای که شروع به صحبت می کنید ريال به شما گوش فرا دهند .
البته اكنون تشويق به عادت خوب گوش دادن ، مشكلات گوناگوني را در آينده برطرف خواهد كرد . به طور مثال فرزندتان در مدرسه مشكل عدم توجه را دارد و نمي تواند در درس هايش تمركز كرده و يا دستورات را دنبال نمايد چنانچه حرف هاي شما را ناديده مي گيرد نبايد بگوييد اين مسئله به مرور زمان به خودي خود حل خواهد شد .
خيلي اوقات وادار كردن بچه ها به اين كه رفتار شايسته اي داشته باشند مشكل است ، روش ( هر چه مي گويم همان است ) كه بيشتر پدران و مادران به آن متوسل مي شوند معمولا ً بي فايده است . خوشبختانه روش هايي براي اداره رفتار بچه ها وجود دارد كه بدون برخورد ، بدون اشك و قهر و فرياد، كتك كاري يا توهين زباني است شروع واقعي اين گونه تربيت از سال هاي آغاز كودكي است.
اگر مي خواهيد فرزندانی داشته باشيد که مثلاً كتك كاري نكنند ، اسباب بازي هايشان را مرتب كنند يا به موقع به رختخواب بروند بهتر است به علل عدم حرف شنوي به همراه مثال ها و راهكارهاي ارائه شده در زیر توجه نموده و به كار ببندید .
1- واضح و روشن صحبت كنيد .
پدران و مادران براي حد و مرز گذاشتن و ادب كردن فرزندانشان سر بسته و مبهم صحبت مي كنند . مي گويند : مؤدب باش ، اذيت نكن ، شلوغ نكن ، اين راهنمايي هاي كلي براي هر كودكي معني خاصي دارد .
بچه ها از ما مي خواهند انتظاراتمان را به طور روشن و واضح بيان كنيم حد و مرز مشخص به كودك مي گويد دقيقاً چگونه بايد رفتار كند . مثلاً در كتابخانه آهسته صحبت كن ، وقتي از خيابان عبور مي كنيم دست مرا بگير يا موقع غذا خوردن حرف نزن اين راهبردها در واقع ميزان پذيرش و حرف شنوي كودكان را افزايش مي دهد .
2- انتخاب هاي ديگر را به كودك پيشنهاد كنيد
در بسياري موارد مي توانيد به فرزندتان فرصت يك انتخاب محدود شده بدهيد تا خودش تصميم بگيرد چگونه دستورات شما را انجام دهد گاهي آزادي عمل در تصميم گيري به كودك احساس قدرت و تسلط مي دهد كه به تدريج مقاومت در برابر پدر ومادر را
كاهش مي دهد به طور مثال به او بگوييد : مي خواهي نيم ساعت صبح و نيم ساعت بعداز ظهر رياضي تمرين كني ؟ يا يك ساعت صبح ؟ از اين رو پدران و مادران بهتر و سريعتر مي توانند به كودك خود پيشنهاد بدهند آن ها انتخاب محدودي براي كودكان تعيين مي كنند اما مي توانند تغييراتي در آن پديد آورند به عبارتي ديگر اين گونه انتخاب ها محدود ، اما تغيير پذيرند.
3- علت انجام هر کار را برای کودک توضیح دهید .
همانطور که شما و فرزندتان مشغول مسواک زدن هستید ، برای آگاهی او توضیح دهید که چه کار می کنید و چرا . مثلا بگویید : " ببین من خمیر دندان را به تمام دندانم می رسانم ، می خواهم همه جو جه هایی که آنجا زندگی می کنند را در بیاورم . حالا با آب ، دهانم را می شویم ، غرغره می کنم و بعد آب دهانم را بیرون می ریزم ، بیا با هم این طوری مسواک بزنیم "

 

Reza Tarkashvand

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

سیامک
4 فروردین 92 12:15
سلام مرسی مطالب روانشناسی بسیار خوبی دارید..