پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 17 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

چرا هوش هیجانی فرزند شما را در زندگی جلوتر می برد؟

1401/3/3 10:11
257 بازدید
اشتراک گذاری
EQ در مقابل IQ: چرا هوش هیجانی فرزند شما را در زندگی جلوتر می برد؟
دوران تست ضریب هوشی خیلی گذشته است. اینجاست که چرا هوش هیجانی پیش بینی کننده بهتری برای موفقیت فرزند شما است.

یک روز در اتوبوس مدرسه، دانش‌آموز شش ساله مارتین موران، ماشین اسباب‌بازی‌ای را که از خانه آورده بود به پسری با نیازهای ویژه داد. او متوجه شده بود که هیچ‌کس نمی‌خواهد کنار پسرک بنشیند، پسری که اغلب در حین سواری مزاحم بود. جسیکا موران، مادر مارتین، می‌گوید: طرح مارتین جواب داد - حواس پرتی به کودک دیگر کمک کرد تمرکز کند و آرام بماند.

«این ایده او بود. موران می‌گوید مارتین کاملاً با احساسات بچه‌های دیگر هماهنگ است و خودش به این راه‌حل رسیده است.

این داستان ضریب هوش هیجانی یا EQ بالای پسرش را نشان می دهد. این مجموعه مهارتی است که سر و صدای زیادی پیدا کرده است، به طوری که برخی از کارشناسان و مربیان می گویند که مهمتر از ضریب هوشی (ضریب هوشی فرزند شما) است.
دانیل گولمن، روانشناس تخمین می زند که در بهترین حالت، ضریب هوشی تنها 20 درصد از عوامل تعیین کننده موفقیت زندگی را تشکیل می دهد، در حالی که سایر نیروها مانند EQ، ثروت، خلق و خو، سطح تحصیلات خانواده و شانس خالص تعادل را تشکیل می دهند. این بدان معناست که مهارت‌های شناختی - درک کلامی، حافظه، استدلال و سرعت پردازش - از نظر تحصیلی کمک می‌کنند، اما آنها فقط یک فرد را تا این حد در زندگی می‌برند. برای اینکه واقعاً این فاصله را طی کنید، این ویژگی های IQ باید با مهارت های اجتماعی-عاطفی مانند انگیزه، پشتکار، کنترل تکانه، مکانیسم های مقابله و توانایی به تعویق انداختن رضایت کامل شوند.

گولمن، یکی از اولین افرادی که آگاهی از EQ را افزایش داد، نویسنده کتاب هوش هیجانی است، کتابی پیشگامانه که در سال 1995 منتشر شد. سلامت و کیفیت زندگی نشان داده شده است که کودکان با EQ بالا نمرات بهتری کسب می کنند، مدت طولانی تری در مدرسه می مانند و در کل انتخاب های سالم تری دارند (مثلاً احتمال سیگار کشیدن آنها کمتر است). معلمان همچنین گزارش می دهند که دانش آموزان با EQ بالا همکاری بیشتری دارند و رهبران بهتری در کلاس درس می شوند. همچنین رابطه‌ای بین هوش هیجانی و قلدری وجود دارد، با طرح‌های آموزشی EQ به عنوان راهی برای کمک به پیشگیری از آن. علاوه بر این، داشتن هوش هیجانی بالا پیش بینی کننده موفقیت شغلی بیشتری نسبت به داشتن ضریب هوشی بالا است، به این معنی که کارفرمایان به دنبال نامزدهایی هستند که می توانند کار را تکمیل کنند و با افراد در محیط های کاری که به طور تدریجی مشارکت دارند کنار بیایند.

ترجمه شده از سايت: https://www.google.com/amp/s/www.todaysparent.com/kids/kids-health/eq-vs-iq-why-emotional-intelligence-will-take-kids-farther-in-life/amp/

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)