پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 16 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

ورزش، نقاشی کردن، و خمیربازی و گِل بازی چه تاثیری بر هوش کودکان می گذارد؟

1392/9/29 21:15
10,332 بازدید
اشتراک گذاری

نوزادان دختر نیز درست مانند پسربچه ها دارای 100 میلیارد سلول عصبی هستند که تنها بخشی کوچکی از آنها از قبل به یکدیگر متصل شده و...

 

 نوزادان دختر نیز درست مانند پسربچه ها دارای 100 میلیارد سلول عصبی هستند که تنها بخشی کوچکی از آنها از قبل به یکدیگر متصل شده و مسیرهای مشخص شده ای را به طور ژنتیکی دنبال می کنند. باقی این سلول های عصبی منتظر یک برنامه یادگیری سودمند می مانند. از طریق درک حسی و فعالیت حرکتی بدن، سیستم عصبی مسیرهای عصب شناسی را می سازد که این مسیرهای عصبی به حرکاتی منجر می شوند که در ابتدا اکتسابی هستند و سرانجام خودکار می شوند. این مسئله به وضوح در نوزادان قابل مشاهده است



مهارت های جسمانی

در سه ماهگی، یک نوزاد شروع می کند که به دستانش نگاه می کند و سپس یاد می گیرد که دستانش را به طرف دهانش ببرد. بردن دست به طرف دهان از اولین حرکات آگاهانه نوزادان است. با تکرار مرتب این حرکت، یک مسیر عصبی تشکیل می شود؛بعدا این حرکت، کاملا نا آگاهانه و به صورت خودکار انجام می پذیرد.

تا پنج ماهگی، یک نوزاد خواهد آموخت که قاطعانه دستش را به طرف یک جسم دراز کند. ویژگی های یک جسم که با حواس پنجگانه قابل درک هستند (مانند حس بینایی، شنوایی، بویایی) از طریق سلول های عصبی و تکانه های الکتریکی مستقیما به مغز منتقل می شوند.

این تکانه ها از مغز او به سمت عضلاتش حرکت می کنند و یک حرکت آگاهانه را ایجاد می کند. در حالی که نوزاد شما یک جسم را لمس می کند به تفاوت هایی که بین شکل، ترکیب، رنگ، و جنس آن با دیگر اشیا وجود دارد توجه می کند و به این وسیله، او مفاهیمی عام چون «توپ»، «مامان» و «ماشین» را در ذهن خود شکل می دهد.

زمانی که یک نوزاد شروع به راه رفتن می کند، تمام یادگیری او از طریق درک حسی صورت می پذیرد. بنابراین اشیایی از جنس های متفاوت را به دخترتان را بدهید تا آن ها را حس کند: مثلا یک جسم صاف، یک جسم نرم، یک جسم گرد، یک جسم سفت، یک جسم سنگین، یک جسم سبک، یک جسم مرطوب، یک جسم ناهموار. به او اجازه دهید که با گل، شن، ماسه، سنگریزه، و شاخ و برگ و سبزه ها بازی کند. به او اجازه دهید که انواع حرکت ها را امتحان کند: دویدن، برداشتن و آوردن، بدوبدو کردن،جست و خیزکردن، لِی لِی کردن پریدن، کش دادن دست و پا، سُر خوردن، ایستادن روی یک پا خم شدن به سمت جلو و چرخیدن.

در حقیقت ورزش کردن، نقاشی کردن و خمیربازی فقط برای سرگرمی آنها هوش کودک را نیز تقویت می کنند. البته فرض بر این است که دختر شما به طور دلخواه و با کمال میل این فعالیت هارا انجام می دهند.

مؤلف: گیزلا پروشوف

مقدمه: استیوبیدالف

مترجم: اکرم جعفرنژاد اصل

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان آیلا
6 دی 92 20:50
مرسی خوب بود