پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 16 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

رسانه های گروهی mass media

1392/4/12 21:43
3,576 بازدید
اشتراک گذاری

 

رسانه های گروهی mass media

نظر جامعه شناسان درباره اینکه چرا سریالهای خانوادگی تلویزیونی تا این حد در بین مردم محبوبیت دارد؟؟؟؟؟

برخی فکر میکنند که سریالهای تلویزیونی راهی را برای گریز ارائه میدهند  مخصوصا وقتی زنان زندگی خود را کسالت بار میدانند یا تصور میکنند که به آنها ظلم شده است .اما این دیدگاه وقتی که ما سریالهایی را میبینیم که معضلاتو مسائلی ای بسا بیشتر از خانواده ما را به تصویر میکشد چندان متقاعد کننده به نظر نمیرسد.اما اندیشه معقولتر این است که این سریالها بیانگر خصوصیات عام و فراگیر زندگی شخصی و عاطفی هستند.آنها معماها و دوراهی هایی را نمایش میدهند که ممکن است برای هر کسی پیش آید و حتی شاید به بعضی از بینندگان کمک کندکه درباره زندگی خود بهتر بیندیشند.


مامان زهرا
ارسال پاسخ : 1392/4/12 - 18:29 | انتخاب بهترین پاسخ
  با سلام
چه سوال جالبی کاش میگفتید منظورتون از این سوال چیه
اما خوب باید بگم که من اصلا حوصله تلوزیون و ندارم از ماهواره ام بدم میاد و ندارم راحت و اسوده
اما 2 سه ماهی میشه ایلیا خیلی به کارتون علاقه پیدا کرده منم براش یا سی دی میزارم یا تو شبکه پویا هستیم

مامان فهیمه
ارسال پاسخ : 1392/4/12 - 17:10 | انتخاب بهترین پاسخ
  زن ايرانى چه شاغل باشه چه خانه دار بايد كاراى خونه رو انجام بده به شوهر و بچه برسه مهمون دارى بكنه،از صبح كه چشم باز ميكنه دغدغه ى ناهار و شام و پخت و پز داشته باشه.... انگار محكومه كه صبح تا شب براى رسيدگى به امورات خونه توى خونه باشه و وقت نداره تفريح يا سرگرمى خارج از خونه داشته باشه و تلويزيون واسش بهترين و در دسترس ترين سرگرمى تو خونه هست
نميدونم منظورتون سريالهاى شبكه هاى ايرانيه يا شبكه هاى خارجى،ولى متاسفانه توى چند سال اخير سريال هاى خارجى با مضمون مشابه(عموما خيانت) خيلى توى كشور ما محبوبيت پيدا كرده و كاملا هدفمند مبناى جامعه ى ما يعنى خانواده رو هدف قرار داده و چنان چهره ى گناه و خيانت رو زيبا و رومانتيك جلوه ميدن كه توى جامعه ى منفعل و تاثيرپذير ما نفوذ كرده و هر روز بيشتر شاهد از هم پاشيدن خانواده ها هستيم و هر روز بيشتر ماجراهاى خيانت رو اطرافمون ميبينيم و ميشنويم

مامان ندا
ارسال پاسخ : 1392/4/12 - 14:40 | انتخاب بهترین پاسخ
  من یادم نمیاد مجرد که بودم اینقدر به سریالها علاقه داشتم چون وقتم برا خودم بود گردش تفریح با دوستان بودن درس و دانشگاه ولی الان فقط برا خودم نیستم و باید تو خونه باشم که به شوهر بچه رسیدگی کنم و شب ها هم برا متاهل ها یعنی کنار خانواده بودن و ساعتها آزاد داشتن که باید پای تلویزیون بشینیم و از سر اجبار برنامه هایی رو ببینی که مضمونه اکثریتشون مثل همه و از اولش آخر برنامه یا فیلمو سریالها دستگیرت شده و مشغله ها زندگی اونقدر زیاده و این تورمی که ما دچارش شدیم و نمیتونیم هر شب بریم بیرون صفا سیتی چون کم میاریم

مامانِ عسل
ارسال پاسخ : 1392/4/12 - 13:02 | انتخاب بهترین پاسخ
  من به شخصه براي وقت گذروندن نگاه می کنم و اگه کار دیگه ای داشته باشم قید سریال را می زنم حتی اگه اون کار بیخودی تر از سریال باشه!!!

مامان نرگس
ارسال پاسخ : 1392/4/12 - 12:14 | انتخاب بهترین پاسخ
  منم فکر میکنم همش از بیکاریه چون خانما بخصوص خانه دارها وقت اضافی زیاد دارن و امکان پر کردن این اوقات هم معمولا هزینه داره و همت میخواد ولی این سریالها هم مجانیه هم ولو میشی رو مبل و نگاه میکنی
فکر نکنم خانمای شاغل اینهمه سریال نگاه کنن

مامان یا بابای سهند و سپهر
ارسال پاسخ : 1392/4/12 - 11:18 | انتخاب بهترین پاسخ
  در كل موضوعات اجتماعي و خانوادگي خيلي طرفدار داره . مثلا همين وبلاگهايي كه به اينجور موضوعات ربط دارند هم خيلي بازديد كننده دارن و نظرات بالايي هم گذاشته ميشه توشون ... مثه وبلاگهايي كه خيانت يا همسر دوم يا .... موضوعات رو داره . جذابيت اين مسائل هم به دليل ملموس بودن و ايجاد حس همدلي با شخصيت اصلي فيلم يا داستان هست...

مریم مامان دونه برفی
ارسال پاسخ : 1392/4/12 - 11:03 | انتخاب بهترین پاسخ
  با سلام و خسته نباشید.
من هم با نظر زینب جون موافقم .چون خودم چندان فرصت و حوصله تماشای تلویزیون رو ندارم . و هرچند وقت یکبار یک سریال رو دنبال می کنم و دوست دارم تا آخر ببینمش .ولی اونقدراصرارندارم تمام قسمتهارو ببینم چون مدتی بعدازاینکه سریال تمام شد دیگه حتی اسم فیلم هم یادم نمیاد.اما علت اصلی پی گیری این فیلمها همون سرگرم شدن تو خونه است .چون معمولا خانمها درایران بویژه شهرهای کوچک امکانات تفریحی کمتری دارند . و بعضا آنقدردرگیرکارهای خونه هستند که فرصت ایجاد سرگرمی ندارند بنابراین درحین انجام کارهای خونه سریالهای تلویزیزونی رو دنبال میکنند و هم اینطوری احساس خستگی نمیکند و هم به نحوی با شخصیتهای داستان انس میگیرند و درواقع تا زمانیکه اون سریال پخش میشه شخصیتها و موضوع داستان جزئی از زندگی اونها محسوب میشه.

مامان
ارسال پاسخ : 1392/4/12 - 10:12 | انتخاب بهترین پاسخ
  به نظر من در مورد فيلمهاي صدا و سيما كه به جز تعداد اندكي مثل ستايش و چندتاي ديگه بقيه شون زياد طرفدار نداره و اين تبليغات صدا و سيماست و مادران كه اصلا زياد وقت دنبال كردن اونها رو ندارن و يك قسمتشونو كه ببينيم اول و آخرش دستمون مياد. فيلمهاي ماهواره هم براي ما ايرانيها موضوعاتش و نحوه پوشش و ... چون تا حالا از تلويزيون خودمون نمايش داده نشده تازگي داره و مي مونه يكسري فيلمهاي خوب تلويزيون خودمون كه هر كي ساخته دستش درد نكنه كه گفتم تعدادش اندكه. البته به اين هم عقيده دارم كه ما ايرانيها اوقات فراغت زيادي داريم كه پاي كامپيوتر و اينترنت و تلويزيون هدرش ميديم و اهل كتاب هم نيستيم.

زینب فتوحی
ارسال پاسخ : 1392/4/12 - 7:54 | انتخاب بهترین پاسخ
  سلام به همه خیلی وقت بود یه سوال با حال مطرح نشده بود
به نظرم منم چند تا عامل داره یکی اینکه زن خانه دار تفریح و سرگرمی مناسبی نداره سریال هم به خودی خودش اعتیاد آوره اینم یه نوعش هست البته من حوصله پیگیری سریال ها رو ندارم و کانال خونه ما مدام رو شبکه پویاست ولی اگر از سریالی خوشم بیاد باید تا آخر دنبال کنم و دلیل دیگه اش به نطر من اینه که خیلی از اتفاقات تو سریال ها هم شده واقعیت زندگی خیلی از خانوم های ایرانی هر چند همه اش بد نیست ولی خیلی از خانوم ها خودشون رو تو موقعیت تصور میکنن و بد تر از همه اینکه امروزه تو هر سریالی چه ایرانی و مخصوصا خارجی ها خیانت موضوع اصلی هست که زن ها روش حساس ترند و این موضوع خیلی برای خانواده ها مخرب شد و تاثیر گذار...........در کل هر چیزی حد و حدودی داره برای خودش به نظرم بهتره زن خانه دار به جای تلف کردن عمرش پای این چیزا برنامه ای برای خودش تو خونه داشته باشه که بعدا که سنمون بالا رفت حسرت دوران جوانیمون رو نخوریم

مامان جونی
ارسال پاسخ : 1392/4/12 - 7:41 | انتخاب بهترین پاسخ
  نمی دونم چرا پاسخ این سوال براتون اینقدر اهمیت داره!اما دلیلش اینه که زنهای ایرانی تفریح دیگه ای ندارن!یکیش خود من!دلم فقط به سریالها خوشه!

سپیده
ارسال پاسخ : 1392/4/12 - 2:22 | انتخاب بهترین پاسخ
  سلام. شاید برای این باشه که می خوان وقت خودشون رو پر کنن. راستش من هیچ وقت دلیلش رو متوجه نشدم چون خودم اصلا اهل سریالها نیستم و دنبالشون نمی کنم.
وقتی دانشجو شدم به مدت 5 سال تلویزیون تو خونه ما روشن نشد و هر کسی رو می گفتم باور نمی کرد و بعدشم علاقه ای بهش نداشتم . ولی الان که بچه دار شدم برای دخترم کارتونها و می زارم . در کل خیلی دوست دارم بدونم چرا خانم های خانه دار اینقدر پیگیر یه سریال می شن و بعد از اتمام اون مدام دربارش حرف می زنن.

مامان روانشناس
ارسال پاسخ : 1392/4/12 - 1:14 | حذف | ویرایش | انتخاب بهترین پاسخ
  به نظر شما آیا این سریالهای تلویزیونی راهی را برای گریز ارائه میدند مخصوصا وقتی زنان زندگی خود را کسالت بار میدونند یا تصور میکنند که به آنها ظلم شده ؟؟؟!!!

مامان مریم
ارسال پاسخ : 1392/4/12 - 1:11 | انتخاب بهترین پاسخ
  خوب شاید به خاطر این باشه که موضوعات اجتماعی داره و اغلب خانواده ها با این موضوعات سر و کار دارن. و بیشتر این سریال ها از روی واقعیت ساخته میشن و به همه افراد خانواده مربوط میشه.


پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان سهند و سپهر
13 تیر 92 10:39
مامان روانشناس عزيز يه سوالي داشتم ... من دوقلو دارم و موندم چجوري بايد رفتار كنم باهاشون ميشه راهنماييم كنين ؟ مثلا وقتي يه كار نامناسب انجام ميدن و يايد تذكر بدم بهشون تا متوجه بد بودن كارشون بشن يه دفعه دوتاييشون نگام مي كنن و حسابي مي خندن جوري كه حس مي كنم دعوا كردنم اصلا بي اثره براشون! موندم چيكار كنم ؟؟؟؟ چجوري بايد تربيت بشن پس؟
كلافه ميشم آخه اينقدر مي خندن كه منو از رو ميبرن و كلا بيخيال دعوا كردنشون ميشم.اگه راهنماييم كنين ممنون ميشم.



مامان عزیز شما مطالب مربوط به کودک لجباز رو مطالعه کنید ... ممنون