پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 16 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

آیا عوامل ارثی مهمترند یا عوامل محیطی؟؟

1391/8/23 0:54
9,544 بازدید
اشتراک گذاری

در دوره ی رشد انسان آیا عوامل ارثی مهمتر هستند یا عوامل محیطی؟؟

منتظر نظرات خوبتون هستم

عمه آریسا کوچولو نوشته :
...تا اونجایی که من فهمیدم هردوش باهم موثرند و ما نمیتونیم بگیم فقط عوامل ارثی یا فقط محیط بلکه هردو باهم در طی زندگی بررشد انسانها تاثیر میذارن

مامان آرینا جون نوشته: به نظره من عوامل ارثی بی تاثیر نیستن اما عوامل محیطی مهمتر و تاثیرگذارترن

وب ستاره زمینی پاسخ داده: مسلما هر دو عامل موثرند.

مامان آرشین جان نوشته: نظر من اينكه عوامل ارثي موثرند اما تاثير گذاري عوامل محيطي تا حدي هست كه ميتونه عوامل ارثي رو هم تحت تاثير قرار بده و اونارو تغيير بده.پس از نظر من عوامل محيطي موثرترند

مامان الهه یسنا جواب داده: به نظر من اگه عوامل محیطی مساعد نباشه عوامل ارثی نمیتونه خودش رو نشون بده. فکر میکنم هردو در کنار هم بهترین نتیجه رو میده.

 

و اما تاثیر نسبی طبیعت و تربیت _ این مجادله قدیمی طبیعت در برابر تربیت است.

طبیعت = استعدادهای فطری زیستی است_ یعنی ، اطلاعات ارثی که در لحظه لقاح از والدین خود دریافت میکنیم.

تربیت = نیروهای پیچیده ی دنیای مادی و اجتماعی است که بر ساخت زیستی و تجربیات روانشناختی ما قبل و بعد از تولد تاثیر میگذارد.

 این سئوال ها رو در نظر بگیرید : آیا توانایی فرد در فکر کردن به صورت پیچیده، عمدتا حاصل جدول زمانی فطری رشد است؟ یا اینکه تحت تاثیر تحریک والدین و آموزگاران قرار دارد؟ آیا کودکان به خاطر اینکه از لحاظ ارثی آمادگی دارند زبان را به سرعت فرا میگیرند یا اینکه والدین از همان ابتدا به آنها آموزش میدهند ؟ وچه چیزی این تفاوت های فردی بین افراد را از نظر قد، وزن، هماهنگی بدنی،هوش، شخصیت ،و مهارت های اجتماعی توجیه میکند؟ آیا مسبب اصلی طبیعت است یا تربیت؟؟؟!!! ....

نظریه پردازانی که بر ثبات تاکید میکنند _ اینکه افرادی که در یک خصوصیت بالا و پایین هستند (مثل توانایی کلامی، اضطراب، یا معاشرتی بودن) در سنین بعدی نیز به همین صورت میمانند _ معمولا بر اهمیت وراثت تاکید دارند .اگر آنها محیط را مهم بدانند، معمولا معتقدند که تجربیات اولیه الگوی دایمی رفتار را تعیین میکنند.آنها باور دارند که رویدادهای مثبت بعدی در زندگی میتوانند تاثیر رویدادهای ناگوار چند سال اول زندگی را کامل از بین ببرند.

نظریه پردازان دیگر نظر خوشبینانه تری دارند. آنها بر انعطاف پذیری تاکید میکنند_ اینکه اگر تجربیات تازه از تغییر حمایت کنند، امکان آن وجود دارد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (11)

عمه اریسا کوشمولو
22 آبان 91 16:08
سلام مامان مهربون
منم رشتم روانشناسی اتفاقا...تا اونجایی که من فهمیدم هردوش باهم موثرند و ما نمیتونیم بگیم فقط عوامل ارثی یا فقط محیط بلکه هردو باهم در طی زندگی بررشد انسانها تاثیر میذارن


ممنون از پاسخ خوبتون
عمه اریسا کوشمولو
22 آبان 91 16:10
خوشحال میشم لینکتون کنم وبتونم در پایان نامم ازتون کمک بگیرم چون به احتمال زیاد درمورد کودک بنویسم


موفق باشی
مامان آرینا موفرفری
22 آبان 91 16:19
سلام دوست عزیزم ممنون بابت وب مفید و جالبتون.
به نظره من عوامل ارثی بی تاثیر نیستن اما عوامل محیطی مهمتر و تاثیرگذارترن.



ممنون از شما دوست عزیز
ستاره زمینی
22 آبان 91 16:23
سلام وب جالبی دارید اموزنده .


امیدوارم در آینده نه چندان دور بتونه یکی از بهترین وب های فعال باشه
ستاره زمینی
22 آبان 91 16:24
مسلما هر دو عامل موثرند.


ممنون
مامان آرشين
22 آبان 91 18:17
سلام. نظر من اينكه عوامل ارثي موثرند اما تاثير گذاري عوامل محيطي تا حدي هست كه ميتونه عوامل ارثي رو هم تحت تاثير قرار بده و اونارو تغيير بده.پس از نظر من عوامل محيطي موثرترند
الهه مامان یسنا
22 آبان 91 19:03
سلام تبریک میگم به خاطر راه اندازی وبلاگتون
به نظر من اگه عوامل محیطی مساعد نباشه عوامل ارثی نمیتونه خودش رو نشون بده. فکر میکنم هردو در کنار هم بهترین نتیجه رو میده.


ممنونم . نظر خوبی بود
بابای ملیسا
22 آبان 91 19:09
با سلام . وبلاگ ملی خانم با موضوع سفرنامه ملی به شهر شیراز ، شهر حافظ و سعدی با بیش از 30 عکس به روز شد . ملیسا منتظر شما و نظرات قشنگتون هست


امیدوار بودم نظرات بهتری بگذارید هدف این وب چیز دیگه ایه
مامان تسنیم سادات
22 آبان 91 19:40
سلام از آشنایی باهاتون خوشحالم توی نی نی وبلاگ به یه روانشناس کودک خیلی احتیاج بود ...
امید وارم از وجودتون بتونیم بهرو مند بشیم ...
با سپاس فراوان ....


ممنون امیدوارم بتونم کمکتون کنم
مامان عسل و آریا
22 آبان 91 22:40
به نظر من این دو لازم و ملزوم یکدیگرند.هر دو لازمه.
مامان ملینا
23 آبان 91 15:20
سلام عزیزم وب خوبی ساختین. منم لیسانس روانشناسی دارم و تا اونجایی که از مطالعه و تجربه بهم ثابت کرده هر 2 به یک اندازه تاثیر دارند


ممنونم عزیزم