پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 22 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

هرچند وقت یک بار باید اسباب بازی بچه رو ضدعفونی کرد و چطوری؟؟!!!

1391/11/8 13:27
9,944 بازدید
اشتراک گذاری

بازی با اسباب‌بازی‌های مشترک با دست آلوده، چسبیدن مواد خوراکی به اسباب‌باز‌ی‌ها و... از عواملی است که اسباب‌بازی‌های کودکان را به منشأ آلودگی و عاملی برای انتقال بیماری تبدیل می‌کند. مطالعات نشان داده است که در هر 4/6 سانتیمتر مربع از اسباب‌بازی کودکان حدود 345 باکتری وجود دارد.
توصیه می‌شود اسباب‌بازی‌های نو نیز قبل از استفاده شسته شوند. بقیه اسباب‌بازی‌ها را نیز باید حداکثر ماهی یک بار شسته و ضدعفونی کرد.
برای تمیز و ضدعفونی کردن اسباب‌بازی کودکان با توجه به جنس اسباب‌بازی از روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود، در ادامه مطلب به 6 روش اشاره خواهیم كرد.

زیبای عزیز نوشته:دقيق نميدونم ولي فكر كنم ماهي 1 بار با آب گرم و صابون به صورت روتين ميشورم ولي اگر هنگام غذا خوردن با اسباب بازيهاش بازي كنه يا سرما بخوره و اسهال داشته باشه بعد از بهبوديش علاوه بر ماهي يكبار اسباب بازي هاش رو ميشورم عروسكهاش هم همون ماهي يه بار تو لباسشويي ميشورم
http://arshan91.niniweblog.com

سپیده عزیز نظر داده :سلام. منم سعی می کنم به طور روتین اسباب بازیهاشو با اب گرم و مایع شوینده بشورم. مخصوصا اگه بچه های دیگه به اسباب بازیهاش دست بزنن وقتی رفتند اونا رو می شورم
http://koodakeman91.niniweblog.com/

الهه مامان روشا کوچولو نوشته:راستش من خیلی وسواسم به خاطر همین ماهی یکبار اسباب بازی هاشو تو ماشین لباسشویی خودش میندازم که با پودر صابون شسته بشه که هم لکه ها رو بهتر میبره هم حساسیت زا نیست.
هر هفته یا هفته ای دو بار اونا رو توی فریزر میذارم.چون شنیدم بهترین راه از بین بردن میکروبها فریزره.
بضی وسایلشم که حالت دهانی داره هر روز به مدت 20 دقیقه تو آب جوش میجوشونم.
امیدوارم کارم درست باشه و بقیه بتونن از تجرب ه اماستفاده کنن.
www.fereshteyeasemuni.niniweblog.com

مامان سمانه نوشته : سلام.ظاهرا من جز مادرایی هستم که اصلا وسواس،نیستم.من تا حالا اسباب بازی های پسرم رو نشستم البته در یک حالت این ار رو میکنم که مواد غذایی بهشون بچسبه کهاونم خیلی کم پیش اومده .البته باید بگم پسرم اصلا عادت نداره اساب بازی هاشو تو دهنش بکنه فقط با دست بازی میکنه که اونم بعد از بازی به جای شستن اسباب بازی دستشو میشورم.به نظر من ضدعفونی کردن بیش از حد به ضرر بچه هاست اگه این بچه ها توی محیط آلوده قرار بگیرن خیلی زودتر مریض میشن.www.radman-fakhari.niniweblog.com

مامان شیما نوشته :
جواب منطقی و تائید شده ای برای این سوال ندارم
ولی من هر چند روز یکبار این کارو میکنم
چون پسرم تو سنی ای که همه چیز رو به دهنش میبره
نمیدونم متاسفانه یا خوشبختانه شدیدا وسواس هستم
و این مسئله هم باعث شده کمی رو چنین مسائلی خیلی حساس باشم...
وسايل پارچه اي رو با پودر صابون بچه در لباس شويي
اسباب بازيهاي پلاستيكي و ... فقط با آب جوش...

ماناز عزیز نوشته :دوست عزیز این مساله به شرایطی وابسته است اگر بچه در سنی باشد که دائما اسباب بازی را به دهان میبرد یعنی در مرحله شناخت دهانی فواصل شستشو کم وگاهی به دفعات درروز میرسد چون بچه ها عادت دارند اگر از یکی سیر شدند ان را به اطراف پرتاب می کنند.واگر در مهد ومکانهای عمومی باشد که باید روزانه شستشو داده شود مخصوصا اگر بچه های بیمار دست زده باشند اما در شرایط خانه واین که صرفا فقط ان بچه استفاده کند این فاصله بیشتر است در هر صورت عدد خاصی نمی توان گفت همه چیز به شرایط ان بستگی دارد.من خودم به جای استفاده از مواد ضد عفونی کننده در این سن خاص انها را می جوشاندم وداخل سطل مخصوص قرار می دادم.

مامان مهرسام نظر داده:
پسر من یه سال و نیمه و من تا حالا یادم نمیاد اسباب بازیشو شسته باشم! مگر اینکه بیرون برده باشه (خاک یا گل شده باشه)! هرچی بچه تو یه محیط استریل باشه وقتی تو محیط بیرون میره به محض برخورد با اولین ویروس مریض میشه! هر جا هم میریم با اسباب بازی همه بازی میکنه!
خدارو شکر مهرسام تا حالا حتی سرما هم نخورده!
www.mehrsam.niniweblog.com

مامان علی نوشته :علي چهار سالشه و من تا بحال هيچ اسباب بازي اي رو نشستم. اصلا هم مريض نشده. حتي از خاك هم نبايد استريل كني. خاك بازي برا بچه خوبه. هم خلاقش ميكنه و هم براي بدنش خوبه

شستن اسباب بازی:

اسباب‌بازی‌های پلاستیکی را باید با استفاده از یک پارچه یا برس نرم و در محلول آب گرم و صابون شست‌وشو داد. اگرچه امکان قرار دادن برخی از اسباب‌بازی‌ها در ماشین ظرفشویی وجود دارد اما این روش برای همه اسباب‌بازی‌های پلاستیکی مناسب نیست زیرا برخی از آنها مقاومت لازم در برابر حرارت را نداشته و آسیب می‌بینند. علاوه بر این شست‌وشوی اسباب‌بازی‌های دارای باتری و عروسک‌های پولیشی نیز با این روش امکان پذیر نیست.
ضدعفونی اسباب بازی پس از بهبود بیماری کودکان از اهمیت خاصی برخوردار است. بدین منظور باید یک واحد محلول سفیدکننده را با سه واحد آب مخلوط کرده و اسباب‌بازی‌ها را برای مدت 10 تا 20 دقیقه درون آن قرار داد. سپس آنها را با آب شسته و خشک کرد. (در صورتی می‌توان از این روش استفاده کرد که محلول سفیدکننده به اسباب‌بازی آسیبی وارد نکند.)
استفاده از اسپری و دستمال‌های ضدعفونی‌کننده روش سریع‌تری برای دستیابی به این هدف است و به‌راحتی میکروب‌ها را از بین می‌برد.
برای ضدعفونی عروسک‌های پولیشی باید آنها را حداقل ماهی یک بار درون یک کیسه پارچه‌ای و یا روبالشی قرار داده و حداقل یک ساعت درون فریزر گذاشت. برای شستن این عروسک‌ها نیز باید آنها را درون روبالشی ریخته و سپس با درجه شست‌وشوی ظریف ماشین‌لباسشویی، شسته و خشک کرد. البته باید توجه داشت عروسک‌ها به‌طور کامل خشک شوند زیرا در غیر این صورت امکان رشد قارچ درون آ‌نها وجود دارد.
اسباب‌بازی‌های بزرگ و میز کودک را نیز باید با استفاده از اسفنج و محلول یک قاشق غذاخوری مایع سفیدکننده در یک لیتر آب تمیز کرد. بدین منظور باید سطح اسباب‌بازی را ابتدا با اسفنج آغشته به محلول تمیز کرد و سپس آن را با اسفنج زیر آب شسته و خشک کرد.
برای اینکه اسباب بازی‌های کثیف با بقیه اسباب‌بازی‌ها تماس نداشته باشند، باید سطل یا جعبه‌ای را به آنها اختصاص داده و پس از کثیف شدن اسباب‌بازی‌ها، آنها را درون سبد انداخت.


مجله میهن
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

بیتا
26 بهمن 94 16:25
من یه خرس عروسکی دارم تنش خیلی لطیفه مثل مخمل مینونه میترسم بشورمش خراب سه بنظرتون چطوری بشورم؟؟