پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 16 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

چگونه مهربانی را به كودكان بیاموزیم؟

1392/8/9 12:32
4,378 بازدید
اشتراک گذاری

نیاز به عشق و محبت از تولد با كودك است. كودك به‌واسطه‌ این ارتباط ابتدا با مادر و بعد با پدر و بتدریج با سایر نزدیكان رابطه نزدیكی پیدا می‌كند...

این ارتباط اساس تمام روابط بعدی كودك را تشكیل می‌دهد كه علاوه بر خانواده، شامل ارتباط او با همسر و فرزندان، دوستان، همكاران و اطرافیان او نیز می‌شود.

اما حتما همه شما كودكانی را دیده‌اید كه با سنگ و چوب به جان سگ و گربه می‌افتند یا در كلاس زورگویی می‌كنند و همكلاسی‌های ضعیف‌تر از خودشان را اذیت می‌كنند. تا به حال از خودتان پرسیده‌اید دلیل این كار چیست و چرا آنها نمی‌توانند دست‌نوازش بر سر گربه و حیوانات بكشند.فرید براتی سده، روانپزشك معتقد است كه مهربانی، محبت، سخاوت، دلسوزی، عشق و نوعدوستی مفاهیمی مرتبط با هم است كه در ارتباطات بین فردی نمایان می‌شود.
ویژگی‌های كودك نامهربان

روان‌شناسان معتقدند كه نبود مهربانی آسیب‌های شدید و غیر قابل جبرانی به بار می‌آورد. همه ما در زندگی روزمره‌ خود با افراد نامهربان زیادی مواجه شده‌ایم. یك فرد نامهربان چه خصوصیاتی دارد؟براتی دراین‌باره می‌گوید: درك نكردن دیگران و ناتوانی در توجه، همدلی و همدردی با دیگران، صمیمی نبودن با دیگران، رفتارهای خشن و بی‌رحمانه با دیگران و گاهی دشمنی با آنها و بدخواهی برای آنها واحساس پشیمانی و ناراحتی نكردن از آزار و صدمه‌ای كه دیگران وارد كرده‌اند از ویژگی‌های رفتاری این كودكان است.

این رفتارهای نامهربانانه در كودكی می‌تواند در آینده منجر به بزهكاری، اعتیاد، پرخاشگری، بیماری‌های جسمی و روانی شود.كودكان خیرخواه و سخاوتمند، كودكانی هستند كه تنها به فكر خود و منافعشان نیستند، بلكه به احساسات، نیازها و خواسته‌های دیگر افراد خانواده و دوستانشان نیز اهمیت می‌دهند.این كودكان آموخته‌اند كه با بخشش، نیكوكاری و خوشرفتاری می‌توانند موجب شادی دیگران شوند. كودكان سخاوتمند از این‌كه دیگر اطرافیانشان را نیز همچون خودشان، سرحال و بانشاط می‌بینند، لذت می‌برند. آنها برای جمع و روابط اجتماعی ارزش و احترام قائلند و بخشش را یكی از ویژگی‌های برتر شخصیتی می‌دانند.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

مادر
14 آبان 92 16:15
پسربچه دوسال و نیمه من به تازگی تا حدودی نامهربان شده و برای رسیدن به آنچه میخواهد به شدت لجباز وپرخاشگر میشود. لطفا بگویید چه کنم؟


عزیزم 2 سالگی یه بحرانه برای کودک
http://psychology.niniweblog.com/post471.php
http://psychology.niniweblog.com/cat37.php
این موضوعات رو لطفا مطالعه کنید .
مامان دیانا
30 آبان 92 17:09
عزیزم شما در این پست خصوصیات فر مهربان را نوشته اید لطفا چگونه مهربانی را بیاموزیم را نیز بنویسید.با تشکر فراوان
زهره یوسفی روانشناس كودك
پاسخ
دوست عزیز مطلب مناسبی در این مورد دیدم حتما به نمایش میگذارم
نیلوفر
15 آذر 92 14:58
سلام .با خسته نباشید .سعی کردم از طریق فیسبوک هم با شما تماس داشته باشم ولی .زیاد وارد نیستم.خدمتتان عرض کردم خیلی دل نگران نوه هایم هستم.در خانواده ی که زندگی میکنیم اظطراب و پرخاشگری زیاد هست. تقرییا در محیط کوچک ما همه عصبی هستند .هیچکس هم تلاشی برای بهبودی کار نمیکند .چون هیچکدام قبوا اشتباه ندارن.برای اینکه بتوانم نوه هایم را از این خطرات مصون کنم چه باید کنم؟
زهره یوسفی روانشناس كودك
پاسخ
دوست عزیز لطف کن و آدرسی کامل تر برام بذار تابیام و براتون توضیح بدم