پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 23 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

پرسش و پاسخ (بد غذایی کودک)

1391/10/17 13:24
7,262 بازدید
اشتراک گذاری

مامان سارا سوال پرسیده : منم مشكل بدغذايي رو دارم با كلي بازي كردن و سرگرم كردن موفق ميشم يه دونه ماكاروني بزارم تو دهانش كه بعضي موقع ها هم بيرون مياره اشكم در مياد همه به هم ميگن ولش كن خودش غذا بخوره ولي مي دونم اگه من بهش ندم هيچي نميخوره و حسابي هم بداخلاق ميشه لطفاً بيشتر راهنمايم كنيد

مامان ساینای مهربون جواب داده : خیلی نکته ها وجود داره
باید تمام مدت غذا دادن به کودک بخندید
حتما به او این حس را بدهید که خودش مستقل می تواند غذا بخورد. با دادن قاشق و اندکی از غذای خودش یا برنج. ماکارونی . نان
مرتب برایش آواز بخوانید و به غذا نخوردن او بی تفاوت باشید.
ساعت غذا خوردن کودک خود را تغییر دهید
از چندین مدل غذا برای یک وعده او استفاده کنید.
روشها و غذاهای مختلف را امتحان کنید.
ممکن است روشی که هفته پیش جواب نداده این هفته یا حتی ماه بعد جواب دهد پس می توانید انواعی از روش ها را یادداشت کنید. تجربه مادران دیگر بسیار مفید خواهد بود.
تنوع رنگی غذا نیز مهم است. البته بعضی از کودکان فقط یک رنگ را ترجیح می دهند.
ممکن است گاهی تا یک ساعت برای یک وعده غذای او وقت بگذارید
تا می توانید غذای تازه تهیه کنید و از دادن غذاهای تکراری خودداری کنید.
این مطالبم از جانب کارشناس تغذیه مامان ساینا نقل کن ها

 

مامان آوینا جون نوشته : من تا حالا واسه غذا دادن به دخترم مشكل خاصي نداشتم اما هيچ وقتم به زور بهش غذا ندادم . هميشه يه كم از غذاشو تو ظرف ميريزم و جلوش ميذارم (پارچه هم پهن ميكنم كه با غذا فرشا رو كثيف نكنه )وقتي مشغول خوردن يا بازي با غذاشه خودمم از يه ظرف ديگه بهش غذا ميدم تا سير بشه البته چون خودش نمي تونه بخوره غذارو رو لباساشو زمين مي ريزه كه يه كم صبوري و زحمت بيشتر واسه مامانا داره اما بهتر از غذا نخوردنه

 راه‌های مناسب برای کودکان بدغذا

راه‌های مناسب برای کودکان بدغذا آیا شما نیز از بدغذایی کودکتان رنج می‌برید؟ یا این‌که برای خوراندن اندکی غذا به کودکتان، ‌ساعت‌ها وقت خود را هدر می‌دهید؟! اگر این‌طور است بهتر است با تزئین غذای کودک خود، وی را به خوراندن انواع غذاها تشویق کنید که البته رنگ‌ها در این تزئین حائز اهمیت هستند و در این راه اولین‌چیز آن است که بدانیم چه رنگی برای کودکان جذاب است.

 

منصوره جوادزاده، کارشناس‌ارشد تغذیه در گفتگو با جام‌جم، در این‌باره می‌گوید: می‌توان با آرایش غذایی مثلا: (رنده کردن یک عدد گوجه فرنگی به روی غذای کودک) کودک را به خوردن تشویق و به جذب غذای آن کمک کرد.
وی در ادامه با اشاره به کاربرد مصرف ظروف رنگارنگ، (قرمز، زرد، نارنجی) آن را برای کودکان جذاب و نشاط‌آور عنوان کرد که مادر با استفاده از مواد غذایی مرتبط با فصل، می‌تواند از وجود میوه‌های رنگارنگ فصلی، در غذای کودکش بهره ببرد چرا که تحقیقات نشان می‌دهد رنگ‌های شاد علاوه بر ایجاد نشاط در کودکان، می‌تواند در «آموزش» آنها نیز موثر باشد.
جوادزاده با اشاره به نحوه چیدمان رنگی غذاها توصیه می‌کند: مادران می‌توانند با توجه به اجتناب کودک خود از مصرف میوه‌جات، با چند تکه کوچک کیوی، نارنگی، سیب و دانه‌های انار، آدمکی زیبا را آرایش کنند که خوردن آن برای کودکشان لذتبخش باشد.
وی می‌افزاید: «شیر» برای بسیاری از کودکان غیرجذاب است و گاه مادران موفق به نوشاندن ۱‌لیوان شیر در روز، به کودک خود نمی‌شوند، ولی می‌توان با افزودن مقدار کمی کاکائو یا نسکافه به آن، شیر را به رنگ کرم قهوه‌ای درآورد و با این روش کودک را به نوشیدن شیر تشویق کرد. به گفته این کارشناس‌ ارشد تغذیه، کودکان، به رنگ‌های کرم و قهوه‌ای، علاقه زیادی دارند و حتی در خوردن بستنی نیز سعی می‌کنند از نوع کاکائویی آن استفاده کنند، پس بهتر است با کمی خلاقیت و ابتکار عمل، از این رنگ در تغذیه صحیح کودک، نهایت استفاده را کرد.
● والدین بدغذا
گاهی شاهد آن هستیم که والدین با تشویق‌های مکرر و پیاپی خود، سعی در خوراندن مواد غذایی، لبنیات و... به کودک خود هستند در صورتی که خود از خوردن این مواد پرهیز می‌کنند یا این‌که از تناول یا نوشیدن آن در مقابل کودک خود ممانعت به عمل می‌آورند.
جوادزاده با اشاره به این مطلب یادآور می‌شود: کودکان در نحوه غذا خوردن، خانواده و در راس آن پدر و مادر خود را الگو قرار می‌دهند و با آموزش غلطی که از سوی خانواده خود می‌بینند از خوردن برخی از مواد غذایی پرهیز می‌کنند، چرا که کودکان مذاق غذایی را با خانواده خود تجربه می‌کنند.
پس می‌توان یکی از مهمترین راه‌های کاربردی در تغذیه کودک را این‌گونه بیان کرد که از بشقاب کودک خود به عنوان «بوم نقاشی» استفاده کنیم و به کودک اجازه دهیم تا در کشیدن مناظر زیبای میوه‌ای و غذایی به ما کمک کنند.
مثلا به او کمک کنیم تا به گلچه‌های بخارپز کلم بروکلی چند بوته گل نقاشی کند و با لوبیاهای سبز درسته آب‌پز شده، برای گل‌های خود ساقه و تنه بگذارد و دانه‌های ذرت و نخودفرنگی را جایگزین گل‌های باغچه بشقاب کند یا این‌که در فصل تابستان با پوره‌های رنگارنگی که تهیه کرده‌اید، آنها را فریز و به عنوان یک نوشیدنی سرد، به کودک خود بخورانیم. جوادزاده با اشاره به ضرورت آموزش تغذیه صحیح کودک به پدران و مادران جوان در ادامه می‌افزاید: چاقی از معضلات و مشکلاتی است که امروزه بسیاری از مردم جهان را به خود درگیر کرده است در صورتی که باید این را متذکر شد که چاقی در کودکی، زمینه‌ساز چاقی در بزرگسالی است، چرا که وقتی کودکی چاق می‌شود تعداد سلول‌های چربی وی به همراه حجم سلول‌های چربی‌اش افزایش می‌یابند که در بزرگسالی فقط می‌توان حجم سلول‌های چربی وی را کاهش داد. کاهش تعداد سلول‌های چربی وی امکان‌پذیر نخواهد بود، ولی می‌توان با کاهش مصرف تنقلات و شکلات‌ها و آشنایی با فرهنگ ورزش کردن، وزن آنها را کنترل کرد.
● یک توصیه مادرانه
بهتر است برای خوش‌خوراک کردن کودکان، به علایق آنها احترام بگذارید و کودکان را با خود به فروشگاه برده و در انتخاب میوه و سبزی به نظر آنها توجه کنید، چرا که تحقیقات و بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد اگر والدین بتوانند هر طعم جدید را، حتی با اصرار ۱۰ بار به فرزندان بخورانند، آنها به این طعم عادت می‌کنند، پس ناامید نشوید و به هر وسیله که شده مواد مفید ولی نه چندان خوشمزه را با اشکال رنگارنگ به فرزندان خود بخورانید.

روزنامه جام جم
ویرایش و تلخیص:آکاایران

 

با بدغذایی کودکان چه کنیم؟

فرزندان ما ، در واقع خود ما از لحظه تولد تا بزرگسالی با مشکلات گوناگونی روبه رو می‌شویم. یکی از شایع‌ترین این مشکلات ، بویژه در سنین قبل از دبستان ، بی‌اشتهایی است. عوامل بسیاری می‌تواند در روش غذایی و اشتهای کودک تاثیر بگذارد و ما فقط در صورتی می‌توانیم به او کمک کنیم که دلیل واقعی مشکل او را دریابیم و آن را بر طرف کنیم. در عین حال توجه به این نکته ضروری است که پیدایش مشکل یا ناراحتی یکی از بخشهای غیرقابل اجتناب در سیر رشد بچه‌هاست. قبل از هر چیز بهتر است تعریفی از اشتها ارائه کنیم.




اشتها

اشتها یعنی میل خاص دستگاه‌های بدن که فرد را به سوی انتخاب غذای مورد نیاز و لازم هدایت می‌کند. اشتها نیز حالتی شبیه نفس‌کشیدن ، بلعیدن و سایر برنامه‌های بدن انسان بوده ، بی اختیار و غیر ارادی است. بدیهی است که تمایل نداشتن کودکان به غذا ، والدین را نگران می‌کند، اما باید به میل آنها احترام گذاشته و در ضمن به حل مساله پرداخته شود، در ضمن لازم نیست که اوقات غذا خوردن به ساعت جدال و درگیری تبدیل شود. غذا نخوردن کودکان را به بدخلقی آنها نسبت ندهید.

نباید بچه‌ها را عادت داد که فقط در ساعات غذا خوردن ، چیزی بخورند. پس در هنگام بروز این مشکل چه باید کرد؟ شاید قبل از هر چیز لازم باشد که فرزند خود را نزد پزشک ببرید، زیرا بی‌میلی به غذا ممکن است با پیدایش هر نوع بیماری ، هر چند خفیف و جزیی ، ایجاد شود و پزشک با معاینات دقیق فرزندتان این موضوع را روشن خواهد‌کرد.

او بی اشتها نیست ، شما پرخورید!

گاهی اوقات والدین تصور می‌کنند که فرزندشان بی‌اشتهاست. در حالی که بیش از ظرفیت ، به او غذا می‌دهند و وقتی که او نمی‌خورد، تصور می‌کنند که مشکلی در اشتهای وی ایجاد شده‌است. اگر وضعیت رشد فرزند شما در نمودار قد و وزن مطلوب است و رشد طبیعی نشان می‌دهد، پس دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

غالبا تغییر رژیم غذایی نیز بی‌تاثیر در اشتهای کودک نیست. غذاهایی که چرب باشند، اشتیاق کودک را نسبت به غذا خوردن کمتر می‌کنند برای مثال اکثر بچه‌ها شیر را دوست دارند، اما بچه‌های بی‌اشتها شیر بدون سرشیر و شیر کم چرب را بهتر می‌خورند. گوشت ، سبزیجات و میوه نیز از منابع غذایی خوب برای کودکان به شمار می‌رود.




فقط 3 وعده یا بیشتر؟

سوال بسیاری از والدین این است که خوراکی‌های میان وعده‌های اصلی غذا برای کودکان مناسب است یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که می‌توان از خوراکی‌های کم حجم مانند سیب ، هویج ، آب میوه یا میوه استفاده ‌کرد تا علاوه بر این که مواد طبیعی را به بدن کودک می‌رسانند، موجب بی‌اشتهایی او نیز نشوند.

گاهی اوقات وقتی با فرزندتان بیرون می‌روید و او تقاضای یک شیرینی یا شکلات می‌کند. با او مخالفت نکنید، زیرا گاهی اوقات این خوراکی بیشتر غذای روح کودک شما به حساب می‌آید. البته بهتر است این گونه خوراکی‌ها بعدازظهر یا عصر به کودک داده‌شود تا مانع خوردن غذای اصلی نشود. یکی دیگر از کارهایی که والدین می‌توانند صورت دهند این است که یک رژیم غذایی کامل و متنوع را برای کودک در نظر بگیرند، اما به او اجازه دهند که مسوولیت انتخاب غذای خود را به عهده گیرد. بدین ترتیب او تمایل بیشتری برای خوردن غذا پیدا خواهد کرد.

نمودار سینوسی اشتها

نکته قابل توجه دیگر این است که اشتها متغییر است. حتی مقدار شام و ناهار افراد با یکدیگر فرق می‌کند، سن کودک و میزان نیاز او به انرژی ، همچنین احساسات او ، همه در مقدار و نوع غذای مصرفی تاثیر دارند. کودکان ، معمولا در سال‌های دوم و سوم زندگی کمتر از سال اول غذا می‌خورند و در این دوران سرعت رشد هم نسبت به سال اول کندتر می‌شود، بنابراین آنها به انرژی کمتری نیز احتیاج دارند و غذای بسیاری نمی‌خواهند، که همه این موارد طبیعی است و نباید آنها را وادار به غذا خوردن کرد. از دیگر عوامل موثر بر اشتهای کودکان ، جو حاکم بر زمان صرف غذاست.

غذا را با شادی صرف کنید

بهتر است که کودکان غذا را با شادی بخورند. اگر هنگام صرف غذا همه خوشحال و راضی باشند و از غذا خوردن لذت ببرند، می‌توانند آهسته غذاخوردن و زمین ریختن غذای کودک را بهتر تحمل کنند و با آرامش بیشتری با او کنار بیایند. در ضمن افرادی که برای کودک عزیز و مهم هستند، در احساسات کودک نقش بسزایی داشته و حالت آنها در حین غذاخوردن برای بچه الگو می‌شود. نگرانی و ترس بیش از هر چیز موجب بی‌اشتهایی کودکان می‌شود.

توجه داشته باشید که نگرانی و استرس والدین ، بیش از آنچه تصور کنید بر فرزندان تاثیر دارد و از آنجایی که فرزندان تجربه کافی در زندگی ندارند، ممکن است با احساس ناراحتی والدین بترسند که نکند والدین به دلیل مشکلاتی که دارند، فرزندشان را ترک کرده یا دیگر او را دوست نداشته‌باشند و همین مساله عاملی برای نگرانی و ترس آنها شده ، اشتهای آنان را بشدت کاهش می‌دهد. پس تا حد امکان فضای آرام و شادی را برای فرزندان ایجاد کنید تا آنها نیز با آرامش و خوشحالی مراحل رشد خود را پشت سر بگذارند.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (4)

مامان ساینا
13 دی 91 21:13
خیلی نکته ها وجود داره
باید تمام مدت غذا دادن به کودک بخندید
حتما به او این حس را بدهید که خودش مستقل می تواند غذا بخورد. با دادن قاشق و اندکی از غذای خودش یا برنج. ماکارونی . نان
مرتب برایش آواز بخوانید و به غذا نخوردن او بی تفاوت باشید.
ساعت غذا خوردن کودک خود را تغییر دهید
از چندین مدل غذا برای یک وعده او استفاده کنید.
روشها و غذاهای مختلف را امتحان کنید.
ممکن است روشی که هفته پیش جواب نداده این هفته یا حتی ماه بعد جواب دهد پس می توانید انواعی از روش ها را یادداشت کنید. تجربه مادران دیگر بسیار مفید خواهد بود.
تنوع رنگی غذا نیز مهم است. البته بعضی از کودکان فقط یک رنگ را ترجیح می دهند.
ممکن است گاهی تا یک ساعت برای یک وعده غذای او وقت بگذارید
تا می توانید غذای تازه تهیه کنید و از دادن غذاهای تکراری خودداری کنید.
این مطالبم از جانب کارشناس تغذیه مامان ساینا نقل کن ها


ممنونم عزیزم خیلی مفید بود
عمو روحانی
13 دی 91 22:35
.
دل ما در پی آن کاروان است
که از کرب و بلا، با غم روان است
چه زنجیری به دست و بازوان است
که گریان دیده روح الامین است
به یاد کربلا دل ها غمین است
دلا خون گریه کن چون اربعین است
اربعین حسینی تسلیت باد


ممنون
مامان آوينا
16 دی 91 16:10
من تا حالا واسه غذا دادن به دخترم مشكل خاصي نداشتم اما هيچ وقتم به زور بهش غذا ندادم . هميشه يه كم از غذاشو تو ظرف ميريزم و جلوش ميذارم (پارچه هم پهن ميكنم كه با غذا فرشا رو كثيف نكنه )وقتي مشغول خوردن يا بازي با غذاشه خودمم از يه ظرف ديگه بهش غذا ميدم تا سير بشه البته چون خودش نمي تونه بخوره غذارو رو لباساشو زمين مي ريزه كه يه كم صبوري و زحمت بيشتر واسه مامانا داره اما بهتر از غذا نخوردنه
مامان امیر محمد
23 اسفند 94 9:37
سلام کودک من 11ماه دارد بابد غذایی خیلی لاغر شده هر غذایی که با اون میدهم از خوردن اون غذا اجتناب میکنه حالا چه غذایی به اون بدهم که بخورد