پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 17 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

چگونه به کودکان درباره مغز آموزش دهیم: ایجاد پایه های قوی برای هوش هیجانی (نوشته دکتر هیزل هریسون)

1401/3/15 12:48
252 بازدید
اشتراک گذاری

دانش قدرت است. وقتی بچه ها بفهمند که در مغز چه اتفاقی می افتد، می تواند اولین قدم برای داشتن قدرت انتخاب باشد. دانش می تواند برای والدین نیز به همان اندازه قدرتمند باشد. دانستن اینکه مغز چگونه کار می کند به این معنی است که ما همچنین می توانیم درک کنیم که وقتی فرزندانمان به کمک ما نیاز دارند چگونه واکنش نشان دهیم.

گاهی اوقات مغز ما ممکن است غرق در احساس ترس، غم یا خشم شود، و وقتی این اتفاق می افتد، گیج کننده است - به خصوص برای کودکان. بنابراین ارائه راه هایی به کودکان برای درک آنچه در مغزشان می گذرد بسیار مهم است. همچنین برای کودکان مفید است که واژگانی برای تجربیات عاطفی خود داشته باشند که دیگران بتوانند آن را درک کنند. به آن مانند یک زبان خارجی فکر کنید. اگر سایر افراد خانواده شما نیز به آن زبان صحبت می کنند، برقراری ارتباط با آنها آسان تر است.

بنابراین چگونه می‌توانید این مکالمات را با فرزندانتان شروع کنید، آن را به اندازه کافی بازیگوش کنید تا آنها را درگیر نگه دارید و به اندازه کافی ساده برای درک آنها انجام دهید؟

معرفی خانه مغز: طبقه بالا و پایین

به بچه‌ها می‌گویم که مغزشان مثل یک خانه است، با یک طبقه بالا و یک طبقه پایین. این ایده از کتاب دکتر دن سیگل و تینا پین برایسون به نام «کودک تمام مغز» گرفته شده است، و این یک راه بسیار ساده برای کمک به بچه‌ها برای فکر کردن به آنچه درون سرشان می‌گذرد است. من این تشبیه را با صحبت در مورد اینکه چه کسی در خانه زندگی می کند یک قدم جلوتر بردم. من برای آنها داستان هایی در مورد شخصیت هایی که در طبقه بالا زندگی می کنند و آنهایی که در طبقه پایین زندگی می کنند تعریف می کنم. در واقع، آنچه من در مورد آن صحبت می کنم عملکردهای نئوکورتکس (مغز متفکر ما - طبقه بالا) و سیستم لیمبیک (مغز احساس ما - طبقه پایین) است.

چه کسی در طبقه بالا زندگی می کند و چه کسی در طبقه پایین زندگی می کند.

به طور معمول، شخصیت های طبقه بالا متفکر، حل کننده مشکل، برنامه ریز، تنظیم کننده احساسات، خلاق، افراد انعطاف پذیر و همدل هستند. من به آنها نام هایی مانند کارل آرام، پیت حل مسئله، کریگ خلاق و فلیکس انعطاف پذیر می دهم.

مردم طبقه پایین احساس می کنند. آنها بر حفظ امنیت ما و اطمینان از برآورده شدن نیازهای ما بسیار متمرکز هستند. غریزه ما برای بقا از اینجا سرچشمه می گیرد. این شخصیت‌ها به دنبال خطر هستند، زنگ خطر را به صدا در می‌آورند و مطمئن می‌شوند که در صورت مواجهه با تهدید آماده جنگ، فرار یا مخفی شدن هستیم. در طبقه پایین ما شخصیت هایی مانند Alerting Allie، Frightened Fred، و Big Boss Bootsy را داریم.

واقعاً مهم نیست که آنها را چه می نامید، تا زمانی که شما و فرزندتان بدانید که در مورد چه کسی (و چه چیزی) صحبت می کنید. می‌توانید نام‌های خود را انتخاب کنید: نام‌های پسرانه/دخترانه، نام حیوانات، نام‌های کارتونی یا نام‌های کاملاً آرایشی را امتحان کنید. ممکن است دوست داشته باشید شخصیت های فیلم ها یا کتاب هایی را که دوست دارند پیدا کنید تا زبان مشترک منحصر به فرد خود را برای این عملکردهای مغزی بیابید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)