پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 17 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

ناسزا گفتن در کودکان

1392/9/4 13:58
4,149 بازدید
اشتراک گذاری

کودک به 4 دلیل عمده ناسزا میگوید:

1-برای اینکه زمانی که عصبانی است ، احساس آرامش کند. 2- برای اینکه عکس العمل شما را ببیند. 3- تا همسالان خود را تحت تاثیر قرار دهد. 4- گاهی گمان میکند که فرهنگ محبوب جامعه است و با ناسزا گفتن ، وجهه ی امروزی کسب می کند....

کودک به 4 دلیل عمده ناسزا میگوید:

1-برای اینکه زمانی که عصبانی است ، احساس آرامش کند. 2- برای اینکه عکس العمل شما را ببیند. 3- تا همسالان خود را تحت تاثیر قرار دهد. 4- گاهی گمان میکند که فرهنگ محبوب جامعه است و با ناسزا گفتن ، وجهه ی امروزی کسب می کند.
جهت جلوگیری از ناسزا گفتن:
1-کلمات هم آوا: کودکان از 12 ماهگی شروع به یادگیری زبان می کنند اما قبل از یادگیری آن ، آنرا چند بار تکرار میکنند. بهترین راه برای اینکه کودک شما ناسزا نگوید، اینست که از ناسزا گفتن خود جلوگیری کنید!! اما اگر شما به صورت تصادفی در مقابل کودک ناسزا گفتید ، زمانی که کلمه ی ناسزا را گفتید ، زمان توضیح دادن نیست ، بلکه به دنبال آن ، خیلی سریع کلمه ای بر وزن همان حرف گفته شده جایگزین کنید ، کلمه ای که از نظر شنیداری جالب باشد .کلمه ای هرچند بی معنی بیان کنید .
2-تعیین حد و مرز: شما باید در مورد معانی لغات و ناسزا های شنیده شده با کودک صحبت کنید . اگر کودک با داشتن این علم ، مجددا مبادرت به بیان آن ناسزا کرد ، با تنبیه کردن او ، به عنوان مثال :کم کردن تماشای تلویزیون یا محروم کردن کودک از شکلات. تنبیه هایی که برای کودکان بزرگتر انتخاب می کنید ، باید سنگین تر و مداوم تر باشد ، زیرا آنان گرایش بیشتری به استفاده از این کلمات دارند. مثلا اجازه بازی با همسالان را به او ندهید.
3-عکس العمل به موقع : به کودک بگویید سریع اتاق را ترک کند و تا زمانی که از کلمات مناسب استفاده نکرده ، برنگردد(زمانی که کودک معنی کلمات را می داند) . اگر فرزند شما در سنین پایین تری است ، به او بگویید : ما از این کلمات در خانواده مان استفاده استفاده نمی کنیم .
4-کودک را مجبور به معذرت خواهی از فردی که مورد اهانت قرار گرفته ، بکنید.
5-وقتی کودک ناسزا گفت، اصلا تعجب نکنید . شاید او به دنبال یک واکنش بیرونی است.
6-همیشه به رفتار خوب کودک توجه کنید و تا حد امکان ، پاداشی را که کودک دوست دارد ، بدهید زیرا ناسزا گفتن ، روشی برای جلب توجه است.
7-اگر کودک عصبانی شد ، عصبانیت اورا تصدیق کنید و به او بگویید : من دوست دارم احساس خود را بدون گفتن ناسزا ، بیان کنی.
8-اگر کودک ، معنی کلمات رکیک را می دانست، به بیان احساس کسانی که به آنان بی احترامی شده ، بپردازید(تاثیر منفی آن).
9-راهی برای محافظت کودک از شنیدن کلمات نامناسب وجود ندارد ، او بالاخره این کلمات را در اتوبوس ، مدرسه و... خواهد شنید . با او راحت صحبت کنید و از او بخواهید به جای کلمات رکیک از کلمات دیگری استفاده کند. با کنترل محیط و دوستان او ، سعی کنید با دوستان مودب آشنا شود.
اما اگر با تمام راهکارها ناسزا گفتن کودک ادامه داشت ، حتما او با مشکلی مواجه شده که توانایی حل آنرا ندارد . باید رفتار کودک را در خانه و مدرسه به دقت بررسی کرده تا علت ریشه یابی و با متخصصان روان شناس در میان بگذارید.

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)