پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 27 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

تربیت بدون داد !!!...

1392/7/20 1:29
4,481 بازدید
اشتراک گذاری

گاهی اوقات تنها راه ساکت کردن بچه و اینکه به حرفتان گوش کند، داد زدن است. اما بهتر است ولوم صدای خود را پایین بیاورید و روش های بهتر و کارآمدتر را امتحان کنید.

گاهی اوقات تنها راه ساکت کردن بچه و اینکه به حرفتان گوش کند، داد زدن است. اما بهتر است ولوم صدای خود را پایین بیاورید و روش های بهتر و کارآمدتر را امتحان کنید.

این بچه های دوست داشتنی که گاهی واقعا روی اعصاب هستند، وقت هایی چیزهایی می خواهند که به هیچ وجه درست و مناسب نیستند؛ مثلا در روز برفی دوست دارند دمپایی بپوشند یا نیمه شب فیلم تماشا کنند. این درخواست ها برای والدین بسیار ناراحت کننده هستند زیرا کودک درک نمی کند و به هیچ صراطی هم مستقیم نیست. نتیجه هم این است که پدر و مادر برای متوجه کردن کودک دست آخر به داد زدن روی می آورند.

بسیاری از کودکان ناخواسته روی مسایلی دست می گذارند که تنها چاره آن داد زدن است. این مساله به هیچ وجه خوب نیست. در حقیقت، نتیجه جیغ و داد کردن چیزی جز سردرد و اعصاب خوردی نیست. والدین پس از آن نیز احساس گناه می کنند و آرزو می کنند ایکاش می توانستد طور دیگری این شرایط را مدیریت کنند.

این مساله برای کودکان نیز خوب نیست. اگر همیشه با داد و هوار کردن می خواهید بچه را سر جایش بنشانید، باید بدانید اعتماد به نفس و احساس امنیت را در وجود کودک خود از بین می برید. اما اگر فقط در شرایط خاصی دست به دامن فریاد می شوید، فرزند دچار آسیب روحی نمی شود اما برای تربیت کودک هم روش خوبی نیست.

داد زدن ترسناک است و حس «جنگ در مقابل جنگ» را در کودک تقویت می کند. هنگامی که سر کودک داد می زنید در واقع درک اطلاعات توسط کودک را مختل می کنید. اما وقتی به آرامی اشتباهش را به او گوشزد می کنید او با آسودگی خیال می تواند درک کند که منظور و هدف شما چیست. با داد زدن فقط به کودک می آموزیم هر وقت ناراحت یا عصبانی بود داد بزند. دکتر هات یکی از کارشناسان تربیت کودک می گوید: «اگر کودک را کتک بزنید، او کتک می زند. اگر داد بزنید، داد می زند. اگر آرام باشید، آنها نیز یا می گیرند خونسردی خود را حفظ کنند.»

اگر به هر دلیلی سر کودک فریاد کشیده اید بسیار مهم است که از او عذرخواهی کنید و بگویید باید به روش دیگری این شرایط را کنترل می کردید. دکتر هات اعتقاد دارد: «خیلی از والدین متوجه نمی شوند که هرکسی می تواند اشتباه کند، به همین دلیل اشتباه خود را قبول نمی کنند. بدتر اینکه برای این کار هرگز عذرخواهی نیز نمی کنند.» این باعث می شود تا بیشتر حواستان به رفتارها و واکنش هایتان باشد و شاید کمک کند تا روشی غیر از داد زدن را برای تربیت کودک خود انتخاب کنید.

 

نظرات دوستان

مامان ساناز
ارسال پاسخ : 1392/7/20 - 0:43 | انتخاب بهترین پاسخ
  سعي ميكنم وقتي كه حرف گوش نميده و همش ميخواد كار خودشو بكنه حواسشو پرت چيزاي ديگه كنم .از نكن و نه استفاده نميكنم وقتي كاري رو ميخوام نكنه اسمشو چندبار صدا ميكنم.قبول دارم اگه من داد بزنم نه تنها آروم نميشه بلكه اونم داد ميزنه و تقليد ميكنه.

مامان منصوره
ارسال پاسخ : 1392/7/19 - 22:51 | انتخاب بهترین پاسخ
  موقعی که داد الکی می زنه فقط محکم بهش میگم جیغ زدن کار بدیه!
اگرم برای انجام کاری داد و قال راه بندازه باهاش صحبت می کنم و تا قانع بشه و اکثرا سعی می کنم حواسش رو پرت کنم...

مامان خانم
ارسال پاسخ : 1392/7/19 - 14:27 | انتخاب بهترین پاسخ
  داد زدن باعث میشه که بچه نیز از والدین تقلید کنه. پس به نظر من روش درستی نیست هر چند اعصاب رو آروم می کنه

مامان نورا(نعیمه)
ارسال پاسخ : 1392/7/19 - 1:17 | انتخاب بهترین پاسخ
  من با زبون خودش بهش میفهمونم که عواقب کاری که انجام میده بده و این کارو با حرکات نمایشی و کودکانه انجام میدم خیلی خوب جواب میده ولی شخصا خودم همیشه این حوصله رو ندارم ودر مواقع ضروری از داد زدن دریغ نمیکنم

ღـدیریت دخــღـــلی شکلکـ
ارسال پاسخ : 1392/7/18 - 21:36 | انتخاب بهترین پاسخ
  هرگز داد زدن رو دختر من تاثیری نداشت........
ما هم این شیوه رو کمتر استفاده میکنیم..
من معمولا سعی میکنم چیزی که
عامل بروز مشکل بینمون شده رو دور کنم..........

زیبا
ارسال پاسخ : 1392/7/18 - 20:30 | انتخاب بهترین پاسخ
  من سعي ميكنم با زبون خودش قانع اش كنم و براش توضيح بدم كه چرا نبايد اينكارو بكني و چند تا از كارهايي كه دوست داره رو بيان ميكنم و ميگم ميتوني به جاش اونو انجام بدي مثلا وقتي داد و قال راه ميندازه نميخواد از خونه عمه اش بياد ميگم ميخواي بريم آب بازي و حتما وقتي اومد خونه بساط آب بازي رو هر چند كوتاه براش مهيا ميكنم تا دفعه ديگه هم بتونم از اين روش استفاده كنم
يا وقتي ميخوام به چيزي دست نزنه با روشن كردن آهنگ مورد علاقه اش از تو موبايلم حواسشو پرت ميكنم

مامان
ارسال پاسخ : 1392/7/18 - 18:58 | انتخاب بهترین پاسخ
  براي پريسا داد زدن كاملا نتيجه عكس داره و من روشهاي مختلفي رو به كار ميگيرم مثلا قصه گفتن يا از بچه هاي ديگه تعريف كردن تا اينجوري بيارمش تو راه ديگه اگه موفق نشم راه آخر قهر كردنه كه خيلي سريع جواب ميده البته زياد از اين روش استفاده نمي كنم و فكر كنم روش درستي نباشه اما عجب جواب ميده

مامی مرمر
ارسال پاسخ : 1392/7/18 - 17:57 | انتخاب بهترین پاسخ
  برای کسرا هم داد زدن فقط گاهی اوقات نتیجه میده..بیشتر سعی میکنم خیلی آروم بهش تذکر بدم یا اینکه بی توجهی کنم...اونموقعست که زود حرفمو گوش میده...

مامان زهرا
ارسال پاسخ : 1392/7/18 - 17:29 | انتخاب بهترین پاسخ
  بهترین کار اینه که از بچه فاصله و بریم دنبال کارمون .... اونوقته که بچه ها تغیر حالت میدن و اروم تر میشن
اما مشکل اینجاست که تو این زندگی های پر استرس امروزی همیشه نمیشه اعصابمون و کنترل کنیم و داد نزنیم انگار داد زدن شده یه سلاح برای مادرا با اینکه میدونیم در اینده نتیجه معکوس داره

مامان شادی
ارسال پاسخ : 1392/7/18 - 16:53 | انتخاب بهترین پاسخ
  من سعی می کنم خواهشانه و با صدای آروم بگم مثلا لطفا این کار رو نکن و براش عواقبشو توضیح میدم و بعضی وقتها براش قصه میگم در مورد اون موضوعی که انجام میده
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

مامان آرتین
20 مهر 92 21:35
در مورد آرتین من که اصلا جواب نمی ده تازه اثر معکوس داره و مواظب هست که من نباشم کارش رو تکرار کنه حرف زدن و پشت دستی هم جواب نمی ده مثلا وقتی شعله گاز باز هست ودارم غذا می پزم هر چی تو دستش میاد رو توی این شعله می اندازه .حالا بگید می شه بی خیال شد باز بون خوش توضیح دادن هم فایده نداره.چون اون کنجکاوه که ببینه چی میشه؟ یا کار این شعله چجوریه؟من یه فکر جدید کردم گفتم یه روز با بابا می ریم یه جا که امنیت داشته باشه براش وباکمک خودش آتیش روشن می کنیم تا هر کاری خواست بکنه البته زیر نظر ما .تازه تازه سیب زمینی هم می بریم تا توش بندازه البته عواقبش رو پیش بینی نکردم که این دفعه چه خابی برام ببینه.


دوست عزیز میتونید کتاب داستان هایی در این مورد برای او بخوانید و اهمیت و خطرناک بودن موضوعات را به او گوشزد کنید.
مامان آرتین
22 مهر 92 19:07
دقیقا مشکل ما از همینکتاب داستانشروع شد .که اون بیشترکنجکاو شد در این مورد تحقیق کنه.بازم راه حلی دارید من سرا پا گوشم تا در مورد گل پسر عملی کنم .کمک کمک کمک.مرسی خاله جون خیلی چیز از شما یاد می گیرم.