پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 28 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

وقتی در حال بازی با کودکتان هستید ناگهان کودک دستتان را گاز می گیرد. چه باید کرد؟

1392/7/20 2:56
5,082 بازدید
اشتراک گذاری

بعضی والدین فکر می کنند گاز گرفتن متقابل به کودک یاد می دهد که گاز نگیرد، اما کودکان نمی دانند که گاز گرفتنشان باعث درد شما می شود و برعکس.

برای کودک
6  تا 18 ماهه
آنچه نباید انجام دهید :

1 - گاز نگیرید
بعضی والدین فکر می کنند گاز گرفتن متقابل به کودک یاد می دهد که گاز نگیرد، اما کودکان نمی دانند که گاز گرفتنشان باعث درد شما می شود و برعکس. تنها اثرش این است که به هر دوتان آسیب می رسد و روابطتان خدشه دار می شود.

آنچه باید انجام دهید :

1ــ کودک را به کناری زده و محکم بگویید «گاز گرفتن درد دارد.»
2ــ متناوباً رفتاری مثل در آغوش گرفتن کودک را نشان دهید.
3ــ به کودک جسمی نرم (مثل دندونی) بدهید تا کودک گاز بگیرد.
کودکان من-من، جیغ زدن، گریه و گاز گرفتن را انجام می دهند تا با نیازهاشان ارتباط برقرار کنند. لمس و کشف می کنند تا در مورد خود و محیط اطرافشان شناخت پیدا کنند، نه اینکه آسیب زده یا سرپیچی کنند. آن رفتارهای کودک که خطرناکند یا به دیگران آسیب می رسانند را بایستی محدود کنیم. اما نبایستی کودکان را بترسانیم یا به آنها آسیبی برسانیم. هدف ما کمک به کودکانمان است که احساساتشان را بدون صدمه به خود یا دیگران نشان دهند.

1ــ مراقب نشانه ها باشید و یاد دهید زمانی که کودک خیلی هیجان زده یا ناراحت است، ناراحتی خود را بیان کند.
2ــ به کودک بفهمانید که چگونه نیازهایش را به طرق مختلف مثل کف زدن یا خندیدن بیان کند.
3ــ در پاسخ و واکنش ثابت قدم باشید.

 

پاسخ دوستان

زیبا
ارسال پاسخ : 1392/7/16 - 16:19 | انتخاب بهترین پاسخ
  من اصلا به روي خودم نميارم اونم كارش رو بيهوده ميپنداره ديگه انجام نميده پسر من جزو اون ني ني هايي بوده كه موقع شير خوردن گازم نگرفته چون به همين روش اقدام كردم

مهسا
ارسال پاسخ : 1392/7/16 - 12:43 | انتخاب بهترین پاسخ
  اتفاقا چند روز پیش مطلبی در این باره میخوندم.نوشته بود در این مواقع شما هم نباید کاره بچه رو تکرار کنید.باید با ناراحتی از بازی دست بکشید و به کناری برید و وقتی به سراغتون اومد بهش توضیح بدید که کارش باعث ناراحتی شما شده.به مرور زمان بچه متوجه خطاش میشه و کارش و تکرار نمیکنه

مامان منصوره
ارسال پاسخ : 1392/7/16 - 12:22 | انتخاب بهترین پاسخ
 
دختر من موقع شیر خوردن گازم بگیره سرشو می چسبونم به سینه ول میکنه...
گاهی هم لباسم رو می کشم روش میگم می می نیست یه کم که گریه کرد بهش می گم دیگه گازش نمیگیری؟ بعد شیرش می دم

مامان سوده و بابا امین
ارسال پاسخ : 1392/7/16 - 11:51 | انتخاب بهترین پاسخ
  پسر من هم در حین شیر خوردن چند بار منو گاز گرفت من تو یه مقاله خونده بودم که در این صورت شیر دهی رو قطع کنین و بهش بگین نباید گاز بگیری به مرور متوجه دلیل رفتار شما میشه که خدا رو شکر این کارو کردم و زود متوجه شد
اما هنوز واسه شصت پام کاری نتونستم بکنم هههههههههه

نی نی دانلود(مامان علیرضا)
ارسال پاسخ : 1392/7/16 - 11:14 | انتخاب بهترین پاسخ
   بچه من یه بار منو حین شیر دادن گاز گرفت اما چون موقعیت جیغ زدن نداشتم زدم زیر گریه و ناراحت شد ودیگه گازم نگرفت

مامان
ارسال پاسخ : 1392/7/16 - 10:55 | انتخاب بهترین پاسخ
  منم اينجور تجربه اي نداشتم شايد بوده اما چون بي اختيار بوده و با واكنش من مواجه نشده ديگه تكرار نكرده

( باقلم مامان ناهید )
ارسال پاسخ : 1392/7/16 - 10:18 | انتخاب بهترین پاسخ
  پسر من در حین شیر خوردن چنان منو گاز گرفت که بی اختیار یه داد بزرگ زدم که بیچاره سر جاش میخکوب شد وبعد لباشو وارو کرد وزد زیر گریه بمیرم براش چنان ترسید که وقتی می خواد گاز بگیره اول بادندونش یه فشار کوچولو میده وتو چشام نگاه می کنه با اخم که نگاش می کنم میگم نه!!!!!!!!!!! اونم ولش می کنه یه کم حالت گریه به خودش میگیره بعد هم یه کوچولو قهر بعدش هم که آشتی این شد که دیگه گاز نگرفت البته این داد بی اختیار بود ومنم که بسیار دردم گرفت کار دیگه ای نمی تونستم بکنم شما اینکارو نکنید ولی داد من جواب داد

مامان سهند و سپهر
ارسال پاسخ : 1392/7/16 - 7:59 | انتخاب بهترین پاسخ
  ما هم همچنان در آسيب گازهاي هنگام عصبانيت دوقلوها هستيم . وقتي كاري كه دوست دارند رو اجازه نمي يابند انجام بدن گاز ميگيرن !
همديگه رو هم در همين مواقع ناراحتي گاز ميگيرند وقتي سر اسباب بازي يا هر چيزي دعواشون ميشه سلاح دفاعيشون گاز هست و من به واقع هنوز نتونستم از سرشون بندازم با اينكه با ترفندهاي حواس پرت كردنو ... تونستم خيليييي كاهشش بدم ولي كامل از بين نرفته...

نی نی دانلود(مامان علیرضا)
ارسال پاسخ : 1392/7/16 - 1:38 | انتخاب بهترین پاسخ
  اتفاقا یکی از کارهایی که نباید انجام بدیم گاز گرفتنه به هیچ عنوان نباید این کار رو بکنی

ღـدیریت دخــღـــلی شکلکـ
ارسال پاسخ : 1392/7/15 - 22:31 | انتخاب بهترین پاسخ
  محکمتر گازش میگیریم............

مامان سوده و بابا امین
ارسال پاسخ : 1392/7/15 - 19:28 | انتخاب بهترین پاسخ
  وااااااااااااااااااااااای
مامان ها من تو خونه جرات نمیکنم پامو دراز کنم مهیار یهویی میاد شصت پای منو گاز میگیره
البته همیشگی نیست اما من چون خیلی به انگشت های پام حساسیت دارم همیشه استرس دارم
گاهی بی توجهی میکنم و گاهی هم خنده ام میگیره و جییغم به آسمون میره
و فکر میکنم چون عکس العمل منو میبینه دوباره انجام میده

نی نی دانلود(مامان علیرضا)
ارسال پاسخ : 1392/7/15 - 17:40 | انتخاب بهترین پاسخ
  گاز گرفتن می تونه نشانه هایی داشته باشه:
1- بیان احساس : مثلا ممکنه موضوعی بچه رو خوشحال یا ناراحت کرده باشه که این کار روب کنه ما می تونیم بهش یاد بدیم چجوری احساسش رو بگه ، من ازش می پرسیدم چرا گاز گرفتی خوشت امده باسر سرم رو به نشانه نه یا آره تکان می دم اون یاد می گرفت که با آره و نه احساسش رو بیان کنه نه با گاز
2- ممکنه به خاطر دندون هاش باشه:می تونیم وسیله ای در اختیارش بگذاریم که اونو گاز بگیره من یادمه همیشه خیار خنک دستش می دادم و اونو گاز می گرفت
3- اگر ببینمیم رفتارش مداوم هست باید با حالت جدی بگیم این کار بدیه و نباید این کار رو انجام بدی

مامان سپهر
ارسال پاسخ : 1392/7/15 - 16:11 | انتخاب بهترین پاسخ
  سلام
من الکی گریه میکنم و دستامو جلوی چشام میگیرم پسرم میاد دستامو کنار میزنه و نگاهم میکنه وقتی مطمئن شد که گریه نمیکنم میره سرگرم بازیش میشه ولی در کل خیلی کم گاز میگیره

سپیده
ارسال پاسخ : 1392/7/15 - 16:02 | انتخاب بهترین پاسخ
  سلام. دختر من هفته دیگه 2 سالش می شه و تا حالا همیچین تجربه ای نداشتم و هیچ وقت گاز نگرفته ولی اگه یه وقتی گاز بگیره هیچ عکس العملی از خودم نشون نمی دم. چون فکر کنم اگه دعواش کنم یا بهش بگم نکن و کار بدیه اون بدتر کنه. آخه الان سن برعکس انجام دادن کارها رسیده. دقیقا هر چی من می گم اون برعکس انجام می ده.

مامان زهرا
ارسال پاسخ : 1392/7/15 - 15:07 | انتخاب بهترین پاسخ
  من خودمو ناراحت نشون میدم و میگم دردم گرفت
دیگه نمیتونم بازی کنم باهات کنم و اونوقت ایلیا ناراحت میشه میگم پس بوس کن خوب بشه الان دیگه اصلا این کارو نمیکنه
چند باری هم که این کارو کرد از روی هیجان زیاد بود اما بازم من رو ندادن که خوشش بیاد


پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

محسن
27 مهر 92 13:14
از دست شما مامانا

دختر من مامانش رو گاز گاز نکرده خیلی
کار بد بکنه اگه مامانش دعواش کنه که خوب
اما من کوچکترین حرفی بزنم میاد منو گاز میگیره
کمک........
mohsen_babaii@yahoo.com


دوست عزیز به این پست ها مراجعه کن
http://psychology.niniweblog.com/post281.php
http://psychology.niniweblog.com/post273.php
http://psychology.niniweblog.com/post464.php