پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 24 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

تفاوت آدم ها

1392/5/20 23:02
3,189 بازدید
اشتراک گذاری
انسان ها همگی فقط در یک چیز به هم شبیه و مانند هستند! و آن هم در فرق داشتن با یکدیگر.

 

شاید بارها و بارها این جملات را شنیده باشید:
انسان ها همگی فقط در یک چیز به هم شبیه و مانند هستند! و آن هم در فرق داشتن با یکدیگر.
پول، پول می آورد.خواب، خواب می آورد. یادگیری، یادگیری می آورد. خنده، خنده می آورد و موفقیت، موفقیت را به همراه خواهد داشت.
مطابق دانسته هایمان حرف می زنیم اما مطابق عادتهایمان عمل می کنیم.
پس بیایم مطابق دانسته های واقع بینانه ی خود، حرف بزنیم و مطابق آن عمل کنیم. آن چه می بینیم، و می شنویم و می خوانیم، بدون شک مسوولیتی است برای من تا از اکنون به بعد و از حال به آینده تغییر کنم.
M= PS × IS
ما اسبهای مسابقه نیستیم؛ که در این رقابت سخت، بخواهیم برنده باشیم. ما انسانهای منحصر به فردی هستیم که می خواهیم به مانند یک دانه، ریشه کرده، ساقه کنیم، برگ دهیم و به بار بنشینیم. اما رقابت و عدم خودپذیری و منحصر به فرد ندانستن؛ بسیاری از ما و لحظه های بی بازگشت ما را می سوزاند و خاکستر می کند.
می دانیم، انگیزه، موتور حرکتی انسانهاست که به رفتار انسان جهت، نیرو و سازمان می دهد. چرا سوخت این موتور را در تایید دیگران، رقابت، حسادت، تنفر و ... جستجو می کنیم! چرا سعی نکنیم که خوب خود باشیم نه خوب دیگران! رکورد خودمان را بشکنیم نه رکورد دیگران! از درون انگیزه بگیریم نه از بیرون! برای خودمان زندگی کنیم نه برای دیگران!و از داشته های خود لذت ببریم و به داشته های دیگران حسادت نکنیم که این عشق پذیری لازمه ی عشق ورزی است.
در اتاق مشاوه ی دبیرستان باز شد و دانش آموزی مغموم و ناراحت که پاهایش دیگر یارای همراهی او را نداشتند و بار احساس گناه و شرم بر شانه هایش سنگینی می کرد. و ابرهای خیالی پدری عصبانی و مادری غر زن بر بالای سرش سایه افکنده بود، وارد شد. از نمره ی 3 شیمی گفت و برچسب خنگی که امروز بر پیشانی او زدند. و از شلیک خنده ی بچه ها که هنوز زخمهایش در جای جای مغزش مرحمی نیافته بود! از بی کفایتی اش گفت و این که به درد درس خواندن نمی خورد!
همدلی کردم، پذیرفتمش و امید دادم، البته نه سراب گونه و غیر قابل دسترس. جدولی تهیه کردم برای تمام دروس و برای 10 هفته، و انتظار بالا بردن نمره ی هر درس به میزان نیم تا 1 نمره در هر هفته.
به نظر شدنی می آمد و احتمال موفقیت بالا رفته بود. با امیدواری خارج شد و از آن به بعد هر هفته سربلند، سری می زد و نمرات 8 و 9 و 12 و ... خودش را با افتخار نشان می داد، نه شرمی، نه خجالتی و نه تحقیری!
با سربلندی و غرور در می زد و در حالی که خنده بر لبانش نقش بسته بود به نمره ی 8 خودش افتخار می کرد چون 5 نمره پیشرفت کرده بود! آری او سزاوار تشویق و تمجید بود. (ارزش موفقیت). با گذشت کمتر از 3 ماه، با نمره ی 20 شیمی وارد شد. و گویا معجزه ای اتفاق افتاده بود. بله معجزه ی درون!

البته این معجزه در رفتارهای نادرست، نمرات کم، عادت های غلط، کاهش وزن و ... هم اتفاق می افتد. امتحان کنید!

محمود حکیمی

 

 

 

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

mamane radin
21 مرداد 92 0:40
salam aziiizam khealii khoshalam ke ba webloge shoma ashna shodam vaghan mamnoon az zahamatetoon
man ye soal dar morede pesaram dashtam
radine man taghriban 19 maheshee khealii pesare khob va arom va bahoshiyeee valii jadidan dar morede inkee dar moghabelee digaran khealii kotah miyad negaran shodam
masalan vaghtii mirim park ta ye bache dige miyad samtee topesh sari topo vel mikone vamire samtee digee ya vaghtii dost daree ye bazii savar shee age ye nini hala kochektar ya bozargtar az khodesh biyan samtee bazii sarii miree soraghee yee baziiyee digee

ye masalee dige inke nemidonam chera bachehayee ham senosalesh ya bozorgtar khealii dost daran radino azyat konan
mamnoon misham agee rahnamaee konid


دوست عزیز سعی کن کودک دلبندتو از چیزی نترسونی یک ترس و اضطراب نهفته کمی در این گونه بچه ها دیده میشه موارد اعتماد به نفس رو از الان باهاش کار کن کارگاه های مادر و کودک هم گزینه خوبی برای اینگونه کودکان هست
ارمغان
21 مرداد 92 10:30
با این حساب هممون شبیه همیم

وای چقد من رو حیاتم به تو شبیهه فقط یه کم با هم فرق داریم

مامان امیرعلی
21 مرداد 92 18:03
مثل همیشه عالی بود ممنون از زحماتتان
mamane radin
21 مرداد 92 19:23
mamnon az rahnamaeetoon
bebakhshid manzoor az tarso ezterabe nahofte chie?
man ta hala radino az chizi natarsondam va khodesh ham az chizaee ke bachehaye dige mitarsan nemitarse mesle tariki ya tanhaee
mishe bishtar rahnamee konid


منظور بحثی که حتی با صدای کمی بلند بین شما و همسرتون باشه و چیزی که رادین رو بهم میریزه کلا
mamane radin
21 مرداد 92 20:00
rastii aziizam che joori mishe bishtar ba kargahee madaro kodak ashna besham



دوست خوب سوال بگیر ببین توی شهر محل سکونتت خانه بازی یا از این کارگاه ها هست یا نه .
mamane radin
23 مرداد 92 15:50
mer30000 aziizam