پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 17 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

احساسات در کودک

1392/4/21 23:37
4,626 بازدید
اشتراک گذاری

برای برخورد با یک معضل یا بحران و تسلط بر آن لازم است که ابتدا بتوانیم آن را در قالب کلام بیان کنیم....

 

Photo: ‎احساسات
1.	برای برخورد با یک معضل یا بحران و تسلط بر آن لازم است که ابتدا بتوانیم آن را در قالب کلام بیان کنیم. به همین دلیل ضروری است که فرهنگ بیان صریح احساسات را در کودک نهادینه کنیم.
2.	ناتوانی کودکان در تشخیص حالت های چهره ی دیگران می تواند مستقیماً با دشمنی و پرخاشگری در آنان مربوط باشد، چون کودکان پرخاشگر نسبت به کودکان غیر پرخاشگر دشمنی بیشتری در دیگران مشاهده می کنند. بر عکس، کودکانی که در تشخیص هیجان ها مهارت پیدا می کنند دارای تعاملات اجتماعی مثبت تری می باشند. 
3.	بیان احساسات یکی از بهترین راه ها برای تخلیه ی یک هیجان است. 
4.	بسیاری از مردم برای بیان و تشریح احساسات خود با مشکل روبرو هستند  به این علت هر وقت از آنها پرسیده شود که «حالت چطور است؟» فقط جواب می دهند: «خوبم». گفتگو دربارة شرایط روحی و روانی نیز معمولاً از همین نوع هستند.
5.	به هنگام صحبت با کودکان و دیگران فراوان از حالات احساسی و هیجانی خود استفاده کنید و بدین وسیله ضمن تخلیه ای مناسب، دیگران نیز از شما درک درستی پیدا می کنند و جلوی خیلی از سوءتفاهم ها گرفته خواهد شد.
6.	شناخت و استفاده ی درست از این احساسات نیز مهارتی است که باید آن را آموخت. تحقیقات نشان می دهند، ما فقط در 2% موارد رفتاری کودکانمان، واقعاً عصبانی می شویم و در بقیه موارد یا نگران می شویم، یا می ترسیم، یا مأیوس می شویم و ... در صورتی که همیشه از این واژه استفاده می کنیم « داری عصبانیم می کنی!». مثلاً وقتی کودک ما بی دقت دوروبر پنکه یا تلویزیون می دود ما در اصل می ترسیم و یا مضطرب می شویم. در حالیکه واژه ی کاربردی ما همراه با یک داد زدن این هست که داری عصبانیم می کنی و ... پس: 
درست به کار بریم!
منبع: تقویت هوش هیجانی در کودکان ـ بازی احساسات خود را بر زبان آوردن و بازی احساسات
گروه روان شناسی بازی‎
احساسات
1. برای برخورد با یک معضل یا بحران و تسلط بر آن لازم است که ابتدا بتوانیم آن را در قالب کلام بیان کنیم. به همین دلیل ضروری است که فرهنگ بیان صریح احساسات را در کودک نهادینه کنیم.
2. ناتوانی کودکان در تشخیص حالت های چهره ی دیگران می ...تواند مستقیماً با دشمنی و پرخاشگری در آنان مربوط باشد، چون کودکان پرخاشگر نسبت به کودکان غیر پرخاشگر دشمنی بیشتری در دیگران مشاهده می کنند. بر عکس، کودکانی که در تشخیص هیجان ها مهارت پیدا می کنند دارای تعاملات اجتماعی مثبت تری می باشند.
3. بیان احساسات یکی از بهترین راه ها برای تخلیه ی یک هیجان است.
4. بسیاری از مردم برای بیان و تشریح احساسات خود با مشکل روبرو هستند به این علت هر وقت از آنها پرسیده شود که «حالت چطور است؟» فقط جواب می دهند: «خوبم». گفتگو دربارة شرایط روحی و روانی نیز معمولاً از همین نوع هستند.
5. به هنگام صحبت با کودکان و دیگران فراوان از حالات احساسی و هیجانی خود استفاده کنید و بدین وسیله ضمن تخلیه ای مناسب، دیگران نیز از شما درک درستی پیدا می کنند و جلوی خیلی از سوءتفاهم ها گرفته خواهد شد.
6. شناخت و استفاده ی درست از این احساسات نیز مهارتی است که باید آن را آموخت. تحقیقات نشان می دهند، ما فقط در 2% موارد رفتاری کودکانمان، واقعاً عصبانی می شویم و در بقیه موارد یا نگران می شویم، یا می ترسیم، یا مأیوس می شویم و ... در صورتی که همیشه از این واژه استفاده می کنیم « داری عصبانیم می کنی!». مثلاً وقتی کودک ما بی دقت دوروبر پنکه یا تلویزیون می دود ما در اصل می ترسیم و یا مضطرب می شویم. در حالیکه واژه ی کاربردی ما همراه با یک داد زدن این هست که داری عصبانیم می کنی و ... پس:
درست به کار بریم!
منبع: تقویت هوش هیجانی در کودکان ـ بازی احساسات خود را بر زبان آوردن و بازی احساسات
گروه روان شناسی بازی


 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان سهند و سپهر
23 تیر 92 9:24
مطالبتون خيلي مفيده . مرسي