پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 4 ماه و 18 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

چگونه هوش هیجانی را اندازه گیری می کنید؟

1401/3/3 10:21
369 بازدید
اشتراک گذاری


یک تست IQ سنتی توانایی‌های شناختی را از طریق واژگان، درک مطلب و حفظ خواندن، استدلال و مهارت‌های ریاضی ارزیابی می‌کند. در همین حال، ارزیابی EQ جنبه های مختلف هوش هیجانی را آزمایش می کند: سواد عاطفی، همدلی، انگیزه درونی و نحوه هدایت احساسات. مدارسی که رویکردهای پیشروتری برای یادگیری اجتماعی-عاطفی دارند، شروع به ارزیابی EQ در دانش‌آموزان می‌کنند تا به یک خط پایه دست یابند، دقیقاً مانند امتحان ریاضی یا خواندن در ماه سپتامبر تا درک کنند بچه‌ها در کجا هستند. برخی از مشاوران مدرسه ممکن است برای کودکی که از نظر اجتماعی دچار مشکل است، تست EQ را پیشنهاد کنند تا مشخص شود که روی کدام مهارت ها باید کار کرد.

درست مانند نمرات IQ، نمره EQ 100 متوسط ​​در نظر گرفته می شود. 115 عالی است، اما 85 نشان می دهد که چالش هایی وجود دارد.

بر اساس گزارش State of the Heart 2016، یک کارت امتیازی سالانه توسط Six Seconds، شبکه هوش هیجانی، یک سازمان غیرانتفاعی که ماموریت آن پرورش و افزایش آگاهی از EQ از طریق تحقیقات است، در سراسر جهان، نمرات ضریب هوش هیجانی در حال کاهش است. و آموزش و پرورش با استفاده از تست های آنلاین، سطح هوش هیجانی را در بین 100000 نفر در 126 کشور ردیابی می کند. برخی از کارشناسان این کاهش را ناشی از افزایش سطح استرس و اضطراب می دانند که مقابله با منحنی های زندگی را دشوارتر می کند. مقصر دیگر اتکای فزاینده ما به فناوری و رسانه های اجتماعی برای ارتباطات است. ما از مهارت‌های اجتماعی و عاطفی رو در رو که برای روابط بین فردی و موفقیت تحصیلی و شغلی آینده بسیار حیاتی هستند، استفاده نمی‌کنیم.

Community Verified icon

در خانواده من، دختر ما، اوری، 12 ساله، با ایستادن در مقابل گروهی از بچه ها که در حیاط مدرسه به او طعنه می زدند، به دفاع از پسری که ناتوانی یادگیری دارد، آمده است. "اگر کسی شما را با این صدا صدا کند چه احساسی خواهید داشت؟" او آنها را به چالش کشید.

مانند مارتین موران، اوری قادر است دیدگاه دیگری را درک کند و سپس اقداماتی را برای کمک به آن شخص انجام دهد تا احساس بهتری داشته باشد. برادر کوچک او، پسر نه ساله من، بنت، مبتلا به اوتیسم است، بنابراین نمی‌دانم که آیا کمبود EQ او باعث افزایش هوش هیجانی اوری شده است. در بسیاری از موارد او را مجبور کرده است که احساسات خود را بر اساس نشانه های رفتاری و نه کلامی رمزگشایی کند.

اما EQ بیشتر از همدلی است. کودک باهوش عاطفی نیز کسی است که می تواند به احساسات خود برچسب دقیق بزند، آنها را تنظیم کند و واکنش های خود را به آنها کنترل کند. به عنوان مثال، او می تواند خشم یا ناامیدی خود را به صورت شفاهی بیان کند و به جای اینکه کتابی را به دیوار پرتاب کند، به راه هایی برای خنثی کردن احساسات خود فکر کند. کودکی با EQ بالا همچنین می‌تواند موقعیت‌های اجتماعی پیچیده‌تری را مدیریت کند و دوستی‌های معناداری ایجاد کند، تا حدی به دلیل توانایی در ارتباط با همسالان یا همدلی با آنها.

همانطور که یک کودک به یک نوجوان و سپس یک بزرگسال تبدیل می شود، EQ به انگیزه درونی و خود تنظیمی گره می خورد. بر نحوه تصمیم گیری یا مهار افکار و احساسات خود برای مقابله با استرس، حل مشکلات و تعقیب اهداف نظارت می کند. به عنوان مثال، EQ به خوبی توسعه یافته در دانش آموزی که می تواند زمان خود را برای انجام تکالیف، مطالعه برای آزمون، نگه داشتن یک شغل پاره وقت و درخواست در دانشگاه مدیریت کند، در حالی که با موفقیت در روابط خانوادگی و همسالان خود با موفقیت دستکاری می کند.

همانطور که دخترم به سن نوجوانی نزدیک می شود، شروع به دیدن این موضوع می کنم که چگونه EQ به او کمک می کند تا تمام مشکلات اجتماعی و عاطفی دوران متوسطه اول را پشت سر بگذارد و او را برای زندگی به عنوان یک بزرگسال آماده کند. در عین حال نگران پسرم هستم که هوش هیجانی اش هنوز در مراحل اولیه است.

خبر خوب؟ برخلاف IQ که ثابت است، EQ می تواند افزایش یابد. اما برای توسعه و تسلط واقعی بر این مهارت‌ها، ممکن است کودک به آموزش و تمرین صریح نیاز داشته باشد.

Community Verified icon

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)