پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 4 ماه و 7 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

پرسش و پاسخ

1391/9/15 14:54
13,726 بازدید
اشتراک گذاری

سئوال 1:درموردآموزش‌های علمی لازم برای یک کودک 15ماهه بفرمائید .

مامان مینای عزیز

 

 

سئوال 2: من دختر 19 ماهه ای دارم که از اول بسیار اجتماعی بود و اصلا اهل خجالت کشیدن و ..نبود اما الان تقریب 10 روزی میشه که یهو خجالتی شده و هرکس ازش سوال میکنه دستشو میکنه توی دهنش و میاد پشت من قایم میشه..این کارهاش داره منو آزار میده.می خواستم ببینم که این رفتار مال سنشه یا اتفاقی ممکنه افتاده باشه که اینجوری شده؟

مامان مرسدس مهربون

 

 

سئوال ٣:دختر من ثمین دو سال و شش ماه داره اوایل خیلی خوب و اجتماعی بود ولی الان چند وقتی که بسیار خجالتی شده و خدای نکرده اگه کسی غیر از خودمون اخمی یا دعوایی باهاش بکنه سریع در خودش فرو میره و بغض میکنه و ....
در جمعی اگه باشیم به من و باباش میچسبه حتی توی شهر بازی هم بین بچه ها که بود خجالت میکشید و دستش توی دهنش بود .لطفا راهنماییم کنید که چطور برخورد کنم با این طرز رفتار ثمینم.

مامان ثمین عزیزم

 

جواب در ادامه مطلب

سئوال 1:درموردآموزش‌های علمی لازم برای یک کودک 15ماهه بفرمائید

مامان مینای عزیز

هر کودکي که تا سن 15 ماهگي نتواند کارهاي زير را انجام دهد از نظر تکاملي نيازمند بررسي بيشتر و معاينه توسط پزشک اطفال است:


1. براي به خواب رفتن شبانه هيچ قاعده و نظمي ندارد و از الگوي خواب بزرگ‌ترها نيز تبعيت نمي‌کند.


2. والدين وي درباره خلق و خوي کودک نگران‌اند.


3. با مربي مهد کودک يا هرکس ديگري که از او مراقبت مي‌کند خوب ارتباط برقرار نمي‌کند.


4. هر لحظه چيزي مي‌خواهد و قبل از رسيدن به آن چيز نظر خود را عوض مي‌کند و دنبال چيز ديگري است.


5. هيچ وقت به چيزي به طور دقيق نگاه نمي‌کند و فوري حواسش براي ديدن شي ديگري به جاي ديگري پرت مي‌شود.


6. لغات را تکرار نمي‌کند و اداي شما را در نمي‌آورد.


7. با دست به سمت چيزي که مي‌خواهد يا توجه‌اش را جلب کرده است اشاره نمي‌کند.


8. برخي حروف الفبا را نمي‌تواند ادا کند.


9. خودش نمي‌تواند با دست يا قاشق غذا را به دهان ببرد.


10. به راحتي و بدون کمک نمي‌تواند راه برود.

 


کودکان در اين سن بمب انرژي هستند. دايما راه مي‌روند و از هر سوراخي مي‌خواهند سر در بياورند و چيزهاي جديدي را که کشف مي‌کنند به محل‌هايي که خودشان صلاح بدانند منتقل ‌کنند. نکته مهم اين رفتار اين است که وقتي بيدارند بايد مثل سايه مواظب آنها بود تا به خودشان آسيبي نرسانند.

از نظر خانواده شلوغ‌تر از قبل به نظر مي‌رسند. علاوه براستفاده ناقص از قاشق به تدريج نحوه به کارگيري مداد را نيز ياد مي‌گيرند و بلدند خط‌خطي کنند. در اين سن بيش از هر سن ديگري در برخورد با غريبه‌ها مخصوصا پزشکان هراسناک مي‌شوند و بي‌قراري مي‌کنند. اگر از شيشه استفاده مي‌کرده‌اند بايد حتما تغذيه با شيشه قطع شود و شير پاستوريزه بيش از 3 ليوان روزانه ننوشند. شست‌وشوي دندان‌هاي کودک با مسواک يا يک پارچه مرطوب تميز ولي بدون استفاده از خمير دندان از ايجاد پوسيدگي دندان‌ها جلوگيري مي‌کند.

خواب بعدازظهرها را کماکان حفظ کنيد و براي زمان خواب شب نيز برنامه ثابت و منظمي داشته باشيد. هرگز اجازه ندهيد در تخت شما و کنار شما بخوابد و از اسباب‌بازي‌هايي که دوست دارد براي آرامش و شروع به خواب رفتن او استفاده کنيد. سعي کنيد بسياري از رفتارهاي اشتباه قابل اغماض را تذکر ندهيد و براي کارهاي خوبي که انجام مي‌دهد از او تشکر کنيد.

منبع :سلامت ایران

گردآوری :گروه خانواده خوشبخت تبیان زنجان

سئوال 2: من دختر 19 ماهه ای دارم که از اول بسیار اجتماعی بود و اصلا اهل خجالت کشیدن و ..نبود اما الان تقریب 10 روزی میشه که یهو خجالتی شده و هرکس ازش سوال میکنه دستشو میکنه توی دهنش و میاد پشت من قایم میشه..این کارهاش داره منو آزار میده.می خواستم ببینم که این رفتار مال سنشه یا اتفاقی ممکنه افتاده باشه که اینجوری شده؟؟

مامان مرسدس مهربون

 محیط تاثیر نیرومندی بر خلق و خو دارد . و وابستگی واضح که(6-8 ماهگی تا 18 ماهگی الی دو سالگی) شاید هنوز نشان داده بشه که به خلق و خوی کودکتون و موقعیت جاری بستگی داره . و اون از شما به عنوان یک تکیه گاه امن استفاده میکنه و بیشتر در موقعیت های غریب این حالات بیشتر میشه که طبیعیه. و مهم ترین نکته :در بین کودکان 19 تا 24 ماهه هیجان های خود آگاه ( شرم ، خجالت ، گناه و غرور ) پدیدار میشود. پس این رفتار کودک شما میتونه کاملا طبیعی باشه .

 

 

سئوال ٣:دختر من ثمین دو سال و شش ماه داره اوایل خیلی خوب و اجتماعی بود ولی الان چند وقتی که بسیار خجالتی شده و خدای نکرده اگه کسی غیر از خودمون اخمی یا دعوایی باهاش بکنه سریع در خودش فرو میره و بغض میکنه و ....
در جمعی اگه باشیم به من و باباش میچسبه حتی توی شهر بازی هم بین بچه ها که بود خجالت میکشید و دستش توی دهنش بود .لطفا راهنماییم کنید که چطور برخورد کنم با این طرز رفتار ثمینم.

مامان ثمین عزیزم

برای راهنمائی پدر و مادرها در رویاروئی با خجالت و کمروئی کودکان، آنچه را که باید کرد و آنچه را نباید کرد، در زیر به‌صورت فشرده شرح می‌دهیم:
آنچه باید کرد:
- از همان وقتی که متوجه شدید بچهٔ شما خجالتی است، از میان همسالان او همبازی‌های مناسبی برایش انتخاب کنید. بهتر است این همبازی‌‌ها کمی کوچکتر باشند تا بچهٔ خجالتی شما نسبت به آن‌ها احساس برتری کند و احساس حقارت و عدم اعتماد به‌نفس در او ریشه‌کن شود.
- نارسائی‌های جسمانی او را در نظرش کم‌اهمیت و کوچک جلوه دهید و در مقابل صفات خوب و استعدادهایش را بستائید و تشویقش کنید.
- در صورت امکان او را به مهد کودک بفرستید تا معاشرت با بچه‌های همسال تاحدودی از حجت و کمروئی او بکاهد. وقتی که کمی بزرگتر شد، او را به انجام ورزش‌هائی در خور سن وسال و مورد علاقه و توجهش تشویق کنید.
- وادارش کنید که گاهی خریدهای کوچک روزانه را او انجام دهد و به‌تدریج انجام وظایف و کارهای مهم‌تری را از او بخواهید. فراموش نکنید که ریشه کمروئی او به علت عدم اعتماد به‌نفس است، بنابراین در هر موقعیتی لیاقت او را به خودش بقبولانید تا به شایستگی‌اش اطمینان یابد.
- در هر فرصتی با او گفتگو و بحث کنید تا بتواند حرف بزند و اندیشه‌هایش را ابراز کند و به دفاع از عقاید و تصوراتش بپردازد.
- از بچگی عادتش دهید که شعر یا قصه‌ها و لطیفه‌های جالب را از بر کند و در حضور شما و دیگران بیان دارد. وقتی‌که به مدرسه رفت و خواندن و نوشتن آموخت، تشویقش کنید که قطعات جالب کتابی را با صدای بلند بخواند و با دقت گوش دهید تا مطمئن شود که مورد توجه قرار دارد.
آنچه نباید کرد:
- حجب و خجالت فرزندتان را به‌صورت نقطه ضعفی به رخ او نکشید و مدام به‌خاطر اینکه خجالتی و دست و پا چلفتی است، او را مورد ایراد و انتقاد و سرکوفت قرار ندهید.
- اگر از سلام و خوش و بش با افراد غریبه روگردان است، اهمیتی ندهید. همین بی‌توجهی پس از چندی سبب می‌شود که خودش برای جلب توجه در رفتارش تجدید نظر کند.
- در حضور دوستان و همسالانش او را مورد سرزنش و تحقیر قرار ندهید و به او تلقین نکنید که با این خجالت وکمروئی هرگز در زندگی موفق نمی‌شود.
- لباس‌هائی برایش انتخاب نکنید که از نظر زیبائی یا گرانی قیمت تک و انگشت‌نما باشد و توجه و حسادت بچه‌های دیگر را جلب کند. به‌عکس این مورد هم توجه داشته باشید تا به‌خاطر سر و وضع نامناسب در جمع همسالان به احساس حقارت دچار نشود.
- از او شکایت نداشته باشید که چرا با میهمان‌ها نمی‌جوشد و غریبی می‌کند یا در موقع مورد خطاب واقع شدن زود سرخ می‌شود. این‌گونه واکنش‌ها که در بعضی از کودکان وجود دارد، در معاشرت‌های بیشتر و عادت کردن به زندگی اجتماعی به‌تدریج برطرف خواهد شد.

گردآوری : گروه اینترنتی پرشین وی

 

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (9)

مامانی محمد طاها
10 آذر 91 12:04
سلام ممنون از مطالب مفیدتون شما لینک شدین اگه قابل دونستید ما رو هم لینک کنید
مرسدس
11 آذر 91 16:39
سلام مامان روانشناس خوب...من تازه وبلاگ شما را پیدا کردم و با اجازه تون شما را لینک کردم...
من نمیدونستم کجا باید سوالمو مطرح کنم برای همین اینجا می نویسم با عرض معذرت:
من دختر 19 ماهه ای دارم که از اول بسیار اجتماعی بود و اصلا اهل خجالت کشیدن و ..نبود اما الان تقریب 10 روزی میشه که یهو خجالتی شده و هرکس ازش سوال میکنه دستشو میکنه توی دهنش و میاد پشت من قایم میشه..این کارهاش داره منو آزار میده.می خواستم ببینم که این رفتار مال سنشه یا اتفاقی ممکنه افتاده باشه که اینجوری شده؟؟
ممنون هزارتاااا


عزیزم به سئوال شما در پرسش و پاسخ جواب داده شد
مرسدس
12 آذر 91 23:40
ممنون مامان مهربون....خیلی به من کمک کردین....
از این به بعد اگه سوالی داشتم توی همین قسمت "پرسش و پاسخ" بیام بنویسم؟ ممنون باز هم


خواهش میکنم آره سوالات تون رو توی قسمت پرسش و پاسخ بیان کنید ترجیحا بهتره
مامان ثمین
13 آذر 91 16:54
سلام مامان روانشناس.یه سوالی داشتم نزدیک به سوال مرسدس جون.اگه اجازه میدید بپرسم
دختر من ثمین دو سال و شش ماه داره اوایل خیلی خوب و اجتماعی بود ولی الان چند وقتی که بسیار خجالتی شده و خدای نکرده اگه کسی غیر از خودمون اخمی یا دعوایی باهاش بکنه سریع در خودش فرو میره و بغض میکنه و ....
در جمعی اگه باشیم به من و باباش میچسبه حتی توی شهر بازی هم بین بچه ها که بود خجالت میکشید و دستش توی دهنش بود .لطفا راهنماییم کنید که چطور برخورد کنم با این طرز رفتار ثمینم.مرسی


ممنون از سئوال خوبتون
مامان ثمین
16 آذر 91 23:49
سلام.مرسی مامان روانشناس.خیلی لطف کردید.
مرجان مامان امیر
3 دی 91 11:45
سلام مامان روانشناس ممنون میشم سوالم رو جواب بدی:
پسرم 4 سالش هست و اصلا صبر نداره همه چیز رو همون لحظه ای که میخواد باید بدست بیاره
این موضوع مخصوووووووووووصا توی مهمونی ها باعث ناراحتی من و خودش میشه

خیلی خسته شدم میشه بگی چجوری صبر رو به پسرم آموزش بدم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


مامان امیر عزیزم این مورد که بیان کردید میتونه به خاطر عدم اطمینان به شما باشه یا وقتی چیزی رو میخواسته ازش گرفتید و بهش ندادید و اون با این کار تونسته یه راه چاره برا خودش پیدا کنه و در این قضیه شرطی شده پس هر موقع چیزی رو میبینه برا تصاحبش این کار را میکنه
مرجان مامان امیر
3 دی 91 11:46
درضمن شما رو لینک کردم ...........
مرجان مامان امیر
5 دی 91 9:53
سلام عزیزم یه بار سوالم رو مطرح کردم ولی فکر میکنم ثبت نشده باشه دوباره میپرسم....

یه پسر 4 ساله دارم که اصلا صبر نداره برای هرکاری اینقدر پافشاری میکنه با حرف زدن ;جیغ کشیدن; گریه کردن ;کتک زدن; تا به خواسته اش برسه ویا اینکه تنبیه بشه هرچی بهش میگم باید صبر داشته باشی اصلا گوش نمیده
میخواستم بدونم چه جوری یادش بدم که برای بدست آوردن هرچیزی باید صبر داشته باشه؟؟؟؟؟؟؟
درضمن خیلی عصبی اگه نتونه کاری انجام بده جیغ میزنه و خودش رو میزنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چی کار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟


دوست عزیز موضوعات مربوط به لجبازی کودک و طریقه برخورد والدین با اونها رو حتما بخون
سودابه
20 دی 91 22:09
سلام عزیزم.نوه من در سن 22ماهگی دارای یک برادر می شود البته در بهمن ماه . ما چطور می توانیم به او ودرک این موقعیت کمک کنیم؟تا هم حضور برادرش را بپذیرد و هم دوستش داشته باشد و حسودی نکند با توجه به اینکه فرزند و نوه اول بوده و کانون توجه همه.قبلا از شما سپاسگزارم