پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 29 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

ترس در کودک

1392/4/24 14:01
4,640 بازدید
اشتراک گذاری

دختر21 ماهه من چندروزه از همه چی می ترسه

 

دقت کرده اید اگر به صورت اتفاقی برق خانه شما قطع شود و شما در تاریکی بمانید اولین صدا، یک صدای نهیب زنندست که کسی تکان نخورد! سرجاتون بشنید! بلند نشو و ... است. و کودک با خود می اندیشد وای چه خبر است؟!
و آیا دقت کرده اید اگر بخواهیم محرومیت...ی داشته باشید می گوئیم تو این اتاق بمان، تاریکه تا ......
1. والدینی که خود می ترسند معمولاً بچه های ترسو مخصوصا نسبت به تاریکی بار خواهند آورد.
2. هر هفته و یا هر ماه یک بار شامتان را زیر یک نور شمع و یا نور بسیار کم بخورید. ( غذا تقویت کننده ی اولیه است و همرا می شود با تاریکی)
3. اشیاء و خوردنی های مختلف مانند ( پاستیل، میوه، آجیل و ...) را در اتاقی دیگر مخفی کنید. تمام چراغ ها را خاموش کرده و از کودک خود بخواهید در حالی که شما در اتاقی دیگر و یا پذیرایی نشسته اید او با کمک چراغ قوه آنها را پیدا کند.
4. تصاویر مختلفی انتخاب کرده و با عبور یک خودکار یا یک سیم ضخیم به عنوان پایه، ابزاری را بسازید برای یک نمایش جالب! فضا را تاریک کنید و با تاباندن یک نور مثلا نور مبایل و یا چراغ قوه از پشت این تصاویر سایه هایی روی دیوار پدیدار خواهد شد که آمادی صدای گرم شما برای خلق یک داستان جالب است.
5. به هنگام چک کردن و یا رفتن به پشت بام، از کودک بخواهید شما را همراهای کند منتهی تنها روشنایی شما یک چراغ قوه باشد و آن هم در دستان کودک شما که جلو حرکت می کند و راه بلد شماست.
6. برگه های سفیدی را در اختیار همه ی افراد خانواد قرار دهید و از آنها بخواید ضمن نوشتن نام خود موضوع نقاشی که می خواهند بکشند را نیز مشخص کنند . حالا تمام روشنائی ها را خاموش کنید و از اعضاء بخواهید نقاشیشان را در تاریکی مطلق بکشند.
7. کارتون های کودکان در سنین 3 تا 6 و یا 7 سالگی یکی دیگر از ایجاد کننده های ترس در کودکان است. چرا که کودکان تفاوت بین واقعیت و خیال را درک نمی کنند از نظر آنها بن تن و ساعتش واقعی است پس جا برای ترسیدن هم واقعی است.
یادمان باشد تاریکی جزئی از زندگی ماست و امروزه حتی از آلودگی های نوری فراوان یاد می کنند. این جزء زندگی را جذاب سازیم.
گروه روان شناسی بازی

 

 


مامان
ارسال پاسخ : 1392/4/23 - 15:12
  اين طبيعيه دختر من هر چند وقت يه بار از يه چيزي ميترسه دوباره خوب ميشه. به نظر من اصلا نبايد بهش بگين نترس، ترس نداره و ... فقط تو بغلتون بگيرينش و حواسش رو ببرين سمت يه چيز ديگه. به نظر من جمله ترس نداره اصلا جمله خوبي نيست

افسانه علي آبادي
ارسال پاسخ : 1392/4/23 - 11:52
  بايد با تمام وجود بهش دلگرمي و قوت قلب بدي وقتي ميگه مي ترسم اونو محكم توي بغلت بگير و بگو ببين مامان اينجاست تا وقتي من پيشتم اصلاً ترس معني نداره و اينكه عامل اصلي ترس رو پيدا كنيد و اصلاً از هيچ چيزي بچه رو نترسونيد حتي آمپول

مامان شادی
ارسال پاسخ : 1392/4/23 - 11:21
  مامان فهیمه جون منم فکر شما رو میکنم ولی خوب باید چیکارکنیم اطرافیان همیشه هستند و ممکنه نوع تربیتشون دوست نداشته باشیم ولی ما باید چیکارکنیم؟؟؟؟

مامان شادی
ارسال پاسخ : 1392/4/23 - 11:19
  مرسی از راهنماییتون
مثلا از مجسمه از چرخوندن از حیوانات از صداهای مختلف از خیلی چیزا آخه برام جالبه تا 2 هفته پیش از هیچی نمی ترسید حتی الان گاهی از ترس بغض هم میکنه نمیدونم واقعا چیکارکنم

مامان یا بابای سهند و سپهر
ارسال پاسخ : 1392/4/23 - 8:58
  مثلا از چي ميترسه خب؟ ؟ ؟ اگه بگيد يه چيزهايي روشن تر ميشه.

مامانی
ارسال پاسخ : 1392/4/23 - 8:55
  خانومی این اتفاق تو این سن طبیعیه.
کافیه فقط بهش این اطمینان رو بدی که همیشه و هر جا که نیاز بود پیششی .
در ثانی انواع قصه که در این زمینه هستند رو براش تعریف کن.

نی نی دانلود
ارسال پاسخ : 1392/4/23 - 0:17
  سلام ببینید استفاده از عروسک کودک برای رفع ترس خیلی خوب است . بچه من یک مدت از حمام می ترسید و من ماشین یا عروسکش را به حمام بردم و لیف و صابون و شامپو را به بچه ام دادم و می گفتم تو بشورش ببین نمی ترسه گریه نمی کنه و گفتن کلمه نترس من اینجام هم خیلی مهمه و گفتن کلمه ترس نداره سعی کنید که جایی که می ترسد را باهم به مرور بیشتر آنجا بروید

مامان فهیمه
ارسال پاسخ : 1392/4/22 - 22:45
  ببينيد اخيرا از چيزى نترسيده كه تو ذهنش مونده باشه؟يا كسى از چيزى ترسونده باشتش
متاسفانه دختر من خيلى ترسو هست،از اين دلم ميسوزه كه هرگز بهش نگفتم نترس كه حتى اين واژه رو ازم نشنوه و تو ذهنش نمونه ولى اطرافيان ندانسته به سمت ترسو شدن سوقش دادن،خودم هرگز از آمپول و دكتر و هيولا و گرگ و هيچ چيز نترسوندمش ولى متاسفانه اين چيزارو از اطرافيان ميشنيد و من هرچى توضيح ميدادم كه اينجورى نيست فايده نداشت و حالا...
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (4)

مامان امیرعلی
24 تیر 92 10:28
سلام عزیزم ،خسته نباشی در مورد آموزش خواندن ونوشتن یا همون بازی با کلمات نظرتون چیه منظورم یه چیزایی مثل تراشه های الماسهیه سوال دیگه اینکه یه کتاب در مورد اصول رفتار با کودک که واقعاً به درد بخور باشه میشه معرفی کنید که پایه واساس کار باشه.ممنونم


بین 5 تا 7 سالگی زمان سواد اموزی است ودر این سن تا جایی که بچه ها میتونند باید بهشون خوندن و نوشتن رو یاد داد ولی در این کار نباید بهشون فشار اورد و حتما این کار همراه با بازی شادی و تفریح باشه اما دوران قبل از این سن بازی و اسباب بازی های هوش بهتره
بابای آریاجان
24 تیر 92 12:49
سلام و درود فراوان ضمن خسته نباشید بابت مطالب زیبا و مفید از شما دعوت می کنم که به نی نی وبلاگ ما هم سری بزنید موفق باشید
مامان شاران
24 تیر 92 14:33
مرسی از وب آموزندتون با اجازه لینکتون کردم
sahar
26 تیر 92 22:57
سلام وبلاگ مفیدی دارید ممنون دوست داشتید به منم سر بزنید و اگر مایل به تبادل لینک بودید خبر بدید ممنون