پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 4 ماه و 18 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

کودک و اعتماد به نفس

1393/4/3 18:28
19,399 بازدید
اشتراک گذاری

کودک انسان در 14 ماه اول 7 چیز در او ساخته یا ویران می‌شود:

1- اطمینان . سنگ بنای شخصیت انسان است. یعنی جهان را گلستان دیدن یا خارستان. تمام هنر زندگی این است که جهان را گلستان ببینیم اگر خارستان ببینیم که گرفتاری است. اگر جهان را گلستان می بینیم بپذیریم که در این جهان گلستان برخی از گل‌ها هم خار هستند و برخی از گل‌ها هم اصلأ خار ندارند و راحت می‌توان به آن‌ها نزدیک شد...

کودک انسان در 14 ماه اول 7 چیز در او ساخته یا ویران می‌شود:

1- اطمینان . سنگ بنای شخصیت انسان است. یعنی جهان را گلستان دیدن یا خارستان. تمام هنر زندگی این است که جهان را گلستان ببینیم اگر خارستان ببینیم که گرفتاری است. اگر جهان را گلستان می بینیم بپذیریم که در این جهان گلستان برخی از گل‌ها هم خار هستند و برخی از گل‌ها هم اصلأ خار ندارند و راحت می‌توان به آن‌ها نزدیک شد.
2- امنیت
 3- آرامش
 4- امیدواری.
5- مثبت بودن.
6- خوشبین بودن
 7- پشتکار داشتن. کار را شروع کردن و به آخر رساندن است. یعنی استقامت داشتن. نتیجه این‌ها self confidence اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس یک باور است. همه آدم‌ها همیشه اعتماد به نفس دارند؛ فقط یک عده اعتماد به نفس مثبت دارند و می‌گویند “من می‌دانم و می‌توانم” ولی یک عده هم اعتماد به نفس منفی دارند و می‌گویند “نمی‌دانم پس نمی‌توانم یا با وجودی که می‌دانم نمی‌توانم”. “می‌دانم که نباید سیگار بکشم ولی نمی‌توانم.” “می‌دانم که باید وزنم را کم کنم ولی نمی‌توانم.”

اما اعتماد به نفس مثبت در کودک بر اثر 9 مورد به وجود می‌آید:
1- تولد راحت.
2- پدر و مادری که بلافاصله احتیاج کودک را برآورده کنند.
3- پدر و مادری که نگذارند کودک درد فیزیکی بکشد.
4- پدر و مادری که کودک را نوازش کنند.

5- پدر و مادری که تحریک را در کودک برانگیخته باشند.
6- حداقل 8 ماه در آغوش مادر شیر خورده باشند.
7- در خانه ای بزرگ شوند که در آن خانه محبت باشد و دشمنی و قدرت نباشد.
8- در خانواده ای باشد که روزی دو تا سه ساعت از سینه مادر یا از شیشه مک زده باشد.
9- تربیت توسط یک نفر انجام بگیرد نه افراد مختلف. زمانی که این 9 مورد درست انجام یابند 8 مورد بالا هم درست خواهند بود. اما مسئله self esteem حرمت نفس مربوط به 14 تا 36 ماهگی است. self esteem رسیدن به دو اصل است: 1- من خوبم.

2- من خواستنی و دوست داشتنی هستم. هر کس به این نتیجه برسد که خوب و خواستنی و دوست داشتنی است هم مردم را خوب و خواستنی ودوست داشتنی می‌داند و هم زندگی را برده است. البته بعد از این سه سال هر چیزی ممکن است ضعیف و یا تشدید شود. درواقع، سلطان اصلی توجه و محبت و نوازش و مراقبت است. اگر این‌ها به کودکان داده شوند کودکان هم ساخته خواهند شد.

-دکتر هلاکویی

 

پسندها (5)

نظرات (0)