پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 10 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

نکات ظریف برای تربیت فرزند بی ادب

1394/2/20 1:46
17,633 بازدید
اشتراک گذاری

--

یک نکته ی ظریف برای مادران عزیز !

 

وقتی مادری به کودکی که کار بد کرده است ، می گوید : ' صبر کن تا بابات شب بیاد بهش مي گم چی کار کردی ! ' توجه نمی کند که پشت این حرف ، معانی بسیاری وجود دارد .

 

1- من مادر مقتدر ی نیستم و نمی توانم تو را هدایت و حتی کنترل کنم . ...

2- من حرمت تو را در مقابل دیگران ، از جمله پدرت ، براحتی زیر پا می گذارم .

 

3 - من راز دار و قابل اعتماد نیستم.

 

4- زمانی که اشتباه کودک را برای دیگران تعریف می کنید ، در واقع نا خواسته مهر تایید به آن عمل اشتباه می زنید ؛ و کودک شما ، این اشتباه را به عنوان یکی از ویژگیهای شخصیتی خود می شناسد و با خود می گوید : ' من اینجوریم دیگه !' 5 - انسانی که حرمت او زیر پا گذاشته شده است و به زبان عامیانه ، بی آبرو شده است ، دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد ، بنابر این ، کار بد خود را مقابل همگان تکرار می کند.

 

6- کودک با هوش است و و می فهمهد چه کار بدی حسابی شما می سوزاند ؛ بنابر این ، زمانی که بخواهد از شما انتقام بگیرد، آن کار بد را بطور مرتب تکرار می کند .

 

7- در صورت ادامه ی این چرخه ، کودک ، گستاخ و لجباز می شود.

پسندها (1)

نظرات (5)

مامان خوشگله کیجا
23 اردیبهشت 94 11:21
سلام دوست عزیز جا داره از اینهمه مطالب زیبا و آموزنده ای که برامون میزارین تشکر کنم.یه سوال دارم از خدمتتون :شما خودتون روانشناس کودک هستین یا اینکه مطالب جمع آوری میکنین؟
زهره یوسفی روانشناس كودك
پاسخ
روانشناس کودک هستم و مرکز دارم عزیزم
مامان زهره
9 خرداد 94 14:13
سلام. یه دختر پنج ساله دارم که به تازگی هم صاحب یک پسر شدم از زمانیکه پسرم بدنیا اومده دخترم خیلی تند خو و بداخلاق شده حاضر جوابی میکنه لجبازی میکنه حتی گاهی اوقات هم منو میزنه دائما میخواد به برادرش آسیب بزنه . در کنار همه اینا خیلی هم دوسش داره . همه راهها رو امتحان کردم با آرامش باهاش صحبت میکنم گاهی قهر میکنم گاهی میگم حالا که تو دوسش نداری میدم به کس دیگه ای . همه راهها رو امتحان کردم ولی باز تا غافل میشم دوباره کاراشو انجام میده . یه موقع هایی که واقعا خسته میشم از کوره در میرم و تنبیهش میکنم ولی بعدش خودم ناراحت میشم . ولی لجبازیش و حاضر جوابیش ناراحتم میکنه و میترسم روش بمونه .در ضمن من شاغلم و تو روزایی که نیستم یا مادر پدرش میاد خونه ما و ازشون نگهداری میکنه و یا میبرمشون پیش مامان خودم. لطفا کمک کنید با لجبازی دخترم و حاضر جوابیش چیکارکنم
زهره یوسفی روانشناس كودك
پاسخ
از سایتم کودک و خواهر برادر رو مطالعه کنید .
مامان خوشگل کیجا
13 خرداد 94 16:34
وای،چه خوب که وبتون رو پیدا کردم تقریبا همه مطالبتون رو خوندم و اطرافیانم رو از وجود وبسایت شما مطلع.کردم پی آدرسی که بالای وب هست مرکزیه که خودتون توش فعالیت دارین من یکی دوتا سوال درمورد بر خورد دخترم دارم اما تو شهر خودم روانشناس کودک پیدا نکردم. میشه تلفنی تماس بگیرم؟؟؟؟
زهره یوسفی روانشناس كودك
پاسخ
بله عزیزم خوشحال میشم بتونم کمکتون کنم
افسانه
18 خرداد 94 23:30
سلام، واقعاً از سایتتون خیلی استفاده کردم ازتون ممنونم و به همه عزيزانی که دارن زحمت میکشند برای انتقال مفاهیم تربیتی بچه ها تشکر میکنم، خسته نباشید، دست مريزاد
امین
4 فروردین 95 11:55
باسلام ، ببینید من نمی خوام بازم همون حرفای تکراری رو بگم ، اما خواهشا تا آخر ، حرفای منو بخونید..... (من تمام این حرفارو دارم با لحن عصبانی میگم ، پس خوب گوش بدید) به نظر من نقش یک مادر در تربیت بچه از هر چیزی مهم تره ؛ شاید شما تاحالا به خییلی از نکات ریز ، توجهی نکرده باشید ، (مثل آموزش درست دستشویی رفتن به بچه) اما قسم می خورم که این موضوع میتونه سرنوشت بچه شما رو عوض کنه ، حتی میتونه بد بختش کنه!! باور کنید شوخی نمی کنم ، من خودم از نزدیک شاهد این قضیه بودم ، من فرد 50 ساله ای رو میشناسم که از لحاظ جسمی کاملا سالمه ( کلا از لحاظ فیزیکی هیچ مشکلی نداره) اما هنوز بلد نیست که باید چه جوری دست شویی بره!! این فرد ، بچه های خودشو واقعا کلافه کرده ، زنش هم دیگه در مرز خودکشیه!! خیلی عذر میخوام که اینو میگم ولی وقتی که این فرد به دستشویی میره تا ۲ روز بعد کسی نمیتونه حتی وارد دستشویی بشه!! تازه جالب اینجاست که وقتی کسی بهش میگه : چرا اینجوری دستشویی میری؟! ناراحتم میشه و میگه که به من توهین نکنید!!!! در حال حاضر تمامی اقوام و آشنایان این فرد به همین دلیل از او فراری هستند و حتی فرزندان وی نیز بابت این قضیه (زجر) می کشند!! فقط این فرد اینطور نیست ، بلکه خیلی از آدمایی که ما ، در طول روز ممکنه از کنارشون عبور کنیم ، همین طورین!! فقط کافیه یه نگاهی به دستشویی های عمومی توی پارکها بندازید ، اون وقت شاهکار تربیت مادرا رو میبینید!!! آخه این تربیته؟ این چه تربیتیه؟ خییلی عذر میخوام اینو میگم ولی حیوان ، بهتر از بعضی آدما دستشویی میره!! (مثل گربه !! ) چرا آخه یک آدم باید جوری دستشویی بره که همه ازش متنفر بشن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ میگن بهشت زیر پای مادران است )؛ خوب این درست ؛ اما تاحالا فکر کردید که توی جمله بالا منظور از واژه « مادر» چه نوع مادری است؟؟؟ اگه فکر نکردید من بهتون میگم ؛ منظور از مادر در جمله بالا ، مادریه که بچشو جوری تربیت کرده که یک عمر مردم از بچش زجر نکشند؛ بهتره که بگم ، مادری که بچشو خوب تربیت نکنه و باعث بشه که درآینده مردم از بچش زجر بکشن ، چنین مادری ، بهشت که سهله ، حتی جهنم هم زیر پاش نیست و تازه چنین مادری مورد لعنت افرادی قرار میگیره که در آینده از بچش دارن زجر‌ میکشن!! نمیخوام توهین کنم اما حرف آخرم اینه که: خواهشا بچتون رو حیوون بار نیارید ، چون وقتی که حیوون شد دیگه اون موقع اهلی کردنش کار بسیار سخت ویا غیر ممکنیه. (خواهشا این حرفو توهین تلقی نکنید ، این حرف برای خیلیا عین حقیقته) ببینید در حال حاضر بچه شما مثل یک سطل سیمان خیس میمونه ؛ تا زمانی که این سیمان خشک نشده و نرمه ، شما میتونید اونو به هر شکلی تبدیلش کنید ، اما وقتی که این سیمان خشک وسفت شد دیگه این سیمان قابل تغییر نیست و تنها در صورتی تغییر میکنه که بشکنه(بمیره) ، پس فرصت را غنیمت بدانید. این مورد یکی از موارد تربیت بود و تربیت باید در تمام زمینه ها باشه : (مثل اخلاق ، درست صحبت کردن ، فحش ندادن ، دستشویی و ...) این چیزایی که من گفتم رو (مثل اخلاق و تربیت و...) همه میگن و شاید بارها وبارها مجلات وتلویزیون و...در مورد تربیت کودکان صحبت کرده باشند ، اما این که ما چه قدر در عمل آن هارو انجام میدیم ؟؟!! خودش یک مسئله دیگست!! (کو گوش شنوا !!!) عزت زیاد.