پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 9 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

کودکان با عزت نفس پایین

1393/9/25 18:25
8,404 بازدید
اشتراک گذاری

کودکانی که عزت نفس پایینی دارند نسبت به افسردگی آسیب‌پذیرتر بوده و بیشتر به آن دچار می‌شوند.

عزت نفس از دوران کودکی شکل گرفته و تا بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند، کودکان در سنین زیر شش سالگی عزت نفس خود را بر اساس خودپنداره‌ها از اینکه یادگیری‌شان چه قدر است و تا چه اندازه شعر حفظ کرده یا مهارت نقاشی را کسب می‌کنند، به عزت نفس دست می‌یابند.

برقراری دوستی نیز یکی از عوامل مهم عزت نفس در کودکان است و کودکانی که روابط دوستی‌شان گسترده است بیش از دیگران عزت نفس دارند. همچنین این کودکان به راحتی با والدین خود کنار آمده و کمتر به دیگران پرخاش می‌کنند. علاوه بر آن به راحتی می‌توانند با دیگران رفتار محبت‌آمیز داشته و احساسات خود را نشان دهند.

اگر کودکی پرخاشگر باشد به این معناست که یکی از منابع عزت نفسش را از دست داده و در مرحله خطر است.

 در خصوص عزت نفس کودکان شش تا هشت سال : منبع اصلی عزت نفس در این سنین ظاهر جسمانی و شایستگی‌های تحصیلی و ورزشی است که ظاهر جسمانی در دخترها و شایستگی ورزشی در پسرها از اولویت خاصی برخوردار است. همچنین کودکانی که نقص عضو دارند در محدوده خطرناک قرار گرفته و به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارند.این روانشناس در پایان اظهار کرد: کودک بر اساس مقایسه خود با دیگران خود را ارزیابی کرده و نمره می‌دهد. اگر کودکی با وجود داشتن برتری‌هایی به خودش نمره پایینی بدهد در مرحله مشکل‌ساز قرار دارد.

پسندها (2)

نظرات (0)