پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 15 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

تنبیه صحیح

1393/7/30 8:55
13,483 بازدید
اشتراک گذاری

تنبیه یک پیامد منفی ست که وقتی درست بکار برده شود باعث رفع یا کاهش سو رفتار می شود.(مانند محرومیت، محرومیت، پیامد منطقی و...). تنبیه بدنی ...

تنبیه یک پیامد منفی ست که وقتی درست بکار برده شود باعث رفع یا کاهش سو رفتار می شود.(مانند محرومیت، محرومیت، پیامد منطقی و...). تنبیه بدنی و یا کلامی مانند تحقیر، توهین و تهدید نه تنها باعث کاهش رفتار نمی شود بلکه سو رفتار را افزایش داده و به عزت نفس کودک آسیب می زند. آنها صرفا اثرات کوتاه مدت اندکی بر سو رفتار کودک دارند. تنبیه واقعی تنبیهی ست که به ندرت انجام شود و این جز اصول طلایی تنبیه به شمار می رود. تنبیه بایستی از نیاز شما برای تنبیه بکاهد و سو رفتار را کاهش دهد، اگر سو رفتار کاهش نیابد پس تنبیه کارساز نیست. هیچ گاه هنگام عصبانیت کودک خود را تنبیه نکنید چون تنبیه وسیله ای برای کاهش خشم شما و ترس کودک خواهد شد و ممکن است کاری را بکنید که دلتان نمیخواهد. هدف از تنبیه آموزش تصمیم گیری بهتر به کودکان است و این که رفتار بهتر را در آینده به کودک شما بیاموزد. تنبیه هنگام عصبانیت که با خشم زیاد صورت گیرد تنها این را به کودکان می آموزد که تنبیه وسیله ای برای انتقام گیری ست و آنها نیز می توانند هنگام عصبانیت به دیگران توهین کنند و یا به کسی آسیب بزنند. تنبیه درست و بجا باید مستمر انجام شود و بلافاصله بعد از سو رفتار صورت گیرد. در مورد سو رفتاری که رخ داده، تنبیه، صرفا باید زمانی صورت گیرد که راه حل های مثبت را قبلا امتحان کرده اید. هدف از تنبیه آموزش خود انضباطی و ایجاد کنترل درونی در کودکان است. باز خورد مثبت به کودکان قبل از تنبیه، گذاشتن زمان کیفی با آنها، تشویق و بازی با کودکان، بسیاری از سو رفتارهای آنها را کاهش میدهد...

پسندها (2)

نظرات (6)

مرکز مشاوره و روانشناسی بهراز سلامت
7 آبان 93 15:32
سلام، وبلاگ خوبی دارید، موفق باشید... مرکز مشاوره و روانشناسی بهراز سلامت
سارا شکيبا
9 آبان 93 4:48
سلام وبلاگت قشنگه! من بازي هاي آندرويد زيادي توي وبلاگم گذاشتم حتما بيا دانلود کن و نظر برام بذار! ممنون _______
مامان طاها و رها
14 آبان 93 9:06
كسی كه گرفتاری و اندوه مؤمنی را برطرف كند و او را آسوده كند، خداوند گرفتاری و اندوه دنیا و آخرت را از او رفع می كند. امام حسين عليه السلام
afra
14 آبان 93 23:43
با عرض سلام و خسته نباشيد و عرض تسليت به مناسبت ايام محرم. •.•.•.•.•.•.•.•.•.• پيامک تسليت ماه محرم •.•.•.•.•.•.•.•.•.• بسم الله روضه خون اومد ماه جنون باز جمعيم دور هم چند خط روضه بخون بسم الله سينه زن بازم سينه بزن تو ماه غربت ارباب بي کفن •.•.•.•.•.•.•.•.•.• پيامک تسليت ماه محرم •.•.•.•.•.•.•.•.•.• آقا سلام برغزل اشک ماتمت بر مسجد و حسينيه و روضه و دمت چندي گذشت در غم هجران اشک تو پرمي کشيد دل به هواي محرّمت •.•.•.•.•.•.•.•.•.••.•.•.•.•.•.•.•.•.••.•.•.•.•.•.•.•.•.••.•.• براي ديدن مابقي پيامك ها ميتوانيد به سايت مراجعه نماييد باتشكر ______________
مامانی یه دختر
18 آبان 93 1:41
با سلام و خسته نباشید من به صورت کاملا اتفاقی با وبلاگ شما آشنا شدم و از اینکه فهمیدم اهوازی هستید خیلی خوشحال شدم. یه مشکلی که ذهن من رو خیلی درگیر کرده نمیدونم واقعا مشکل یا نه دوست داشتم با یه روانشناش در میان بزارم. دختر من دو سال هفت ماهش است ما تو اهواز هیچ کس رو نداریم خودمون تنها هستیم بخاطر همین هم معمولا بعدازظهرها دخترم رو همیشه پارک میبریم همیشه از اینکه یه دختر منزوی بشه خیلی نگران بودم که احساس میکنم همین طور هم شده توی پارک به هیچ وجه تنهایی بازی نمیکنه حتما باید من و باباش پیشش باشیم بعدش اگه بچه ای روی سرسره ای باشه اون دیگه نمیره میگه باید اول همشون برن خونه شون تا من بازی کنم اگه صدای بچه ای رو هم تو یک متری خودش بشنوه چنان میدوه میاد تو بغلم اصلا از بچه ها یه ترس خاصی گرفته این حالت بعد از اینکه چند بتر بچه ها هلش دادن روی سرسره اینطور شده اگه خونه کسی هم بریم بچه داشته باشه اصلا از جاش تکون نمیخوره که بره باهاش بازی کنه میگه تو باید حتما باهام بیای نمیدونم باید چکارش کنم هم خودم و هم باباش هم خیلی نگرانشیم لطفا هر چه سریع راهنمایی کنید شرمنده سوالم طولانی شد باز هم یه دنیا ممنون
زهره یوسفی روانشناس كودك
پاسخ
عزیزم شماره تون رو به صورت خصوصی برای من بگذارید.
❀مامان علی خوشتیپ و حسین کوچولو❀
8 آذر 93 8:30
وای خصوصی بود تایید نکن