پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 14 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

پرسش و پاسخ(دفع مدفوع در کودک )

1393/1/12 10:55
9,140 بازدید
اشتراک گذاری

پرسش:پسر من سه سال دارد . ادرارش کاملا کنترل شده است و کلا بدون پوشک است. فقط در مواقع دفع چند بار تلاش می کند که روی لگن دفع کند وقتی نمی تواند از من می خواهد که پوشکش کنم تا دفع کند. بلد نیست روی لگن دفع کند. چه کار باید بکنم...


پاسخ:دوست عزیز از چه سنی کودکتون رو از پوشک گرفتید و از چه موقع به لگن عادت دادید ؟
کنترل مدفوع معمولا قبل از کنترل ادرار حاصل می شود، ولی زمان به دست آوردن کنترل مدفوع متغیر تر است.پروسه آموزش کودک برای کنترل مدفوع باید کاملا با آرامش صورت گیرد و هر گونه جار و جنجالی وضعیت را حاد می کند به نحوی که حتی موجب یبوست کودک و خودداری از مدفوع کردن در او می شود.پس با تشویق و استفاده از همان تکنیک های کنترل ادرار تنها می توانید کودکتان را تشویق به یادگیری با سرعت خاص او کنید و هر گونه عجله برای این کار فقط اوضاع را پیچیده تر خواهد کرد.
کودک در مورد یادگیری کنترل ادرار یا مدفوع 3 مرحله را می گذراند.اول به احساس بعد از دفع می رسد( می گویدمامان جیش یا پی پی کردم)، بعد به احساس حین دفع (می گوید مامان دارم جیش می کنم و می ره یک گوشه می نشیند) و در آخر به احساس قبل از دفع می رسد. حالا شاید کودک شما هنوز کاملا به مرحله آخر نرسیده است باید به نشانه هایش دقت کنید. معمولا آموزش کنترل مدفوع ا الی 2 ماه بعد از آموزش کنترل ادرار می توان شروع کرد.الگوهای تصویری یا کودکان دیگر را ببیند،می توانید از لگن برایش استفاده کنید و هر وقت پوشکش را کثیف کرد جلوی چشمش آن را در توالت خالی کنید با حالتی کاملا خوشایند و دوستانه،تا دقیقا متوجه عمل شود و از تشویق های انگیزشی برای یادگیری نیز می توان سود برد…

پسندها (1)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

پریسا
18 شهریور 94 11:53
سلام وبلاگ فوق العاده زیبایی دارید. ممنون میشم اگه مطلب من رو توی این سایت لایک کنید..... http://www.niniaxs.ir/index.php/batajrobeh2/9006-2015-09-05-06-58-16
لیلا
29 آذر 95 20:22
با سلام.من یک دختر دارم 4سالشه.روزی سه بار مدفوع میکنه.دکتر گفتم .گفت .خوبه .مشگلی نیست.ولی وزن خوب نمیگیره.یه روز خوب بخوره.3الی 4بار دفع میکنه