پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 13 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

مراحل روانی_جنسی فروید

1391/8/26 16:41
13,253 بازدید
اشتراک گذاری

فروید (١٩٣٩_١٨٥٦) پزشک اهل وین، برای درمان کردن افرادی که دچار پریشانی هیجانی بودند، از آنها میخواست آزادانه درباره ی رویدادهای خطرناک کودکی خود صحبت کنند.

نظریه روانی_جنسی : این نظریه تاکید دارد که نحوه ای که والدین سایق های جنسی و پرخاشگری فرزند خود را در چند سال اول زندگی اداره می کنند برای رشد شخصیت سالم حیاتی است.

سه بخش شخصیت:

نهاد: بزرگترین قسمت ذهن، منبع نیازها و امیال زیستی اساسی                                                  

خود: قسمت هوشیار و منطقی شخصیت. معمولا در اوایل نوباوگی پدیدار میشود تا تکانه های نهاد را طوری هدایت کند که روی چیزهای مناسب، در زمان و مکان قابل قبول تخلیه شوند.

فراخود: یا وجدان بین ٣ تا ٦ سالگی از طریق تعامل با والدین که تاکید دارند کودکان باید از ارزش های جامعه تبعیت کنند ، شکل میگیرد.

١.مرحله دهانی_ دوره ی رشد از تولد تا یک سالگی  

خود تازه ، فعالیت مکیدن بچه را به سمت پستان یا شیشه شیر هدایت میکند. اگر نیازهای دهانی به طور مناسب ارضا نشوند، امکان دارد که فرد عادت هایی نظیر شست مکیدن ، ناخن جویدن ، و مدادجویدن را در کودکی و پر خوری و سیگار کشیدن را در بزرگسالی پرورش دهد.

٢. مرحله مقعدی: دوره ی رشد ١ تا ٣ سالگی

کودکان نوپا و پیش دبستانی از نگه داشتن و رها کردن ادرار و مدفوع لذت میبرند . آموزش استفاده از توالت ، مسئله مهمی بین والد و فرزند میشود. اگر والدین اصرار داشته باشند که کودکان قبل از اینکه آمادگی داشته باشند آموزش ببینند ، یا آنچه آنها توقع خیلی کم داشته باشند، تعارض های مربوط به کنترل مقعد ممکن است به شکل نظم و پاکیزگی بیش از حد یا شلختگی و بی نظمی آشکار شوند.

 

٣. مرحله آلتی : دوره ی رشد ٣ تا ٦ سالگی 

هنگامی که کودکان پیش دبستانی از تحریک اندام تناسلی خود لذت می برند، تعارض ادیپ در مورد پسرها و تعارض الکترا در مورد دختر ها ایجاد میشود: کودکان نسبت به والد جنس مخالف احساس جنسی میکنند. آنها برای اجتناب از تنبیه ، این میل را رها کرده و خصوصیات و ارزش های والد هم جنس را می پذیرند. در نتیجه ، فرا خود شکل میگیرد ، و کودکان هر بار که از این معیارها تخلف کنند، احساس گناه می کنند.

 

٤. مرحله نهفتگی :دوره ی رشد ٦ تا ١١ سالگی 

غرایز جنسی خفته هستند و فراخود بیشتر رشد میکند. کودک از بزرگسالان و همسالان هم جنس خارج از خانواده، ارزش های اجتماعی تازه ای را کسب میکند.

 

 

٥. مرحله تناسلی : دوره ی رشد نوجوانی 

با فرا رسیدن بلوغ ، تکانه های جنسی مرحله ی آلتی از نو ظاهر میشوند. اگر رشد در طول مراحل پیشین موفقیت آمیز بوده باشد ، به ازدواج ، رابطه ی جنسی پخته ، و به دنیا آوردن فرزندان و بزرگ کردن آنها منجر میشود . این مرحله تا بزرگسالی ادامه می یابد.

رشد روانی _ جنسی                                                                                                                       فروید معتقد بود که در طول دوره کودکی ، تکانه های جنسی تمرکز خود را از دهان به مقعد و بعد به مناطق تناسلی بدن جابه جا می کنند. در هر مرحله، والدین اجازه میدهند که نیازهای اساسی فرزند آنها خیلی زیاد یا خیلی کم ارضا شوند. اگر والدین جانب اعتدال را رعایت کنند، در این صورت فرندان انها به صورت بزرگسالان سازگاری رشد خواهند کرد که از قابلیت رفتار جنسی پخته و رسیدگی به زندگی خانوادگی برخوردار خواهند بود .

 

بخش سئوال و جواب

اگر نیازهای دهانی نوزاد ارضا نشود چه میشود ؟؟؟!!!

زیبا جون از وبلاگ یاداشت های کودکی جواب داده: فكر كنم بعدها باعث به وجود اومدن عادات غلط دهاني مثل جويدن لب و ناخن يا مكيدن انگشت بشه

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

هدی
27 آذر 92 11:20
عالیه
محسن
19 آبان 93 2:14
درود آیا امکان ایجاد شرایطی برای شکل نگرفتن عقده ادیپ و یا از بین بردنش وجود داره؟
زهره یوسفی روانشناس كودك
پاسخ
این یک نظریه ست از سوی فروید و هنوز روانشناسان بسیاری در این باره بحث میکنند شاید اگه مراحل با نظم و دقت پیش بره این اتفاق بیفته!