پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 4 ماه و 19 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

راهکارهايي براي ايجاد تمدد اعصاب در فرزندان

1393/1/6 17:30
3,221 بازدید
اشتراک گذاری

آموزش روش هاي آرام سازي و مديريت استرس، مي تواند در همه ابعاد زندگي براي فرزندتان مفيد و مؤثر باشد...

آموزش روش هاي آرام سازي و مديريت استرس، مي تواند در همه ابعاد زندگي براي فرزندتان مفيد و مؤثر باشد.
با نزديک شدن به فصل امتحانات، تحمل فشارهاي ناشي از درس و مدرسه و آزمون هاي متعدد، ارتباط با هم کلاسي هايي با خصوصياتي متفاوت، فرزندان را هر روز با حجم زيادي از استرس مواجه مي سازد.
آموزش روش هاي آرام سازي و مديريت استرس، مي تواند در همه ابعاد زندگي براي فرزندتان مفيد و مؤثر باشد. روش هاي زيادي در اين رابطه وجود دارد و براي هر کودک بنا به شخصيت منحصر به فردي که دارد؛ يکي از اين راهکارها نسبت به ساير روش ها مفيدتر خواهد بود. سعي کنيد با آموزش يک يا دو روش شروع کنيد و به مرور زمان آموزش روش ها را افزايش دهيد.
در ادامه مطلب به 6 مهارت براي مديريت استرس در فرزندان مي پردازيم:
1) تنفس عميق: دم و بازدم عميق، يک روش مؤثر براي کند کردن طبيعي واکنش بدن به استرس است. با اين روش ضربان قلب و فشار خون کاهش مي يابد و باعث ايجاد حس خود کنترلي در فرزند مي شود. به کودک ياد بدهيد هوا را از بيني به داخل ريه فرو ببرد، براي چند لحظه نگه دارد و به آرامي به صورت بازدم از دهان رها سازد.

2)تمرکز روي ماهيچه ها: اين روش با انقباض و شل کردن ماهيچه هاي متفاوت بدن همراه است؛ براي صورت از فرزندتان بخواهيد بيني و پيشاني خود را منقبض کند، درست مانند اين که بوي بدي را استشمام مي کند. سپس بخواهيد عضلات صورت را به حالت اول باز گرداند اين کار را بايد 3 مرتبه انجام دهد. براي دست ها و بازوها از وي بخواهيد دست ها و بازوهايش را به بالاي سرش تا آن جا که مي تواند کشش دهد، سپس دست ها را خيلي شل پايين آورد و رها کند. اين کار را 3 مرتبه انجام دهد. درباره دست ها و انگشت ها، از فرزندتان بخواهيد تصور کند؛ پرتقالي را در يک دست خود گرفته است و تا آن جا که مي تواند آن را فشار بدهد سپس دست و بازويش را شل کند.3مرتبه اين عمل را تکرار کند و سپس با دست ديگرش اين تمرين را انجام دهد. براي شکم هم از کودک بخواهيد روي زمين دراز بکشد و براي چند لحظه ماهيچه هاي شکم را منقبض کند. سپس ماهيچه ها را شل و براي چند لحظه استراحت کند.3 بار اين حرکت را تکرار کند و بعد اين روش را درحالي که ايستاده است؛ انجام دهد. اما براي پاها از وي بخواهيد انگشتان شست پاهايش را روي زمين، فشار دهد و سپس انگشتان شست را شل کند. اين حرکت را هم بايد 3 مرتبه تکرارکند.

3) تصويرسازي: تصوير سازي؛ با عنوان شبيه سازي بصري هم شناخته مي شود. در اين روش، از تخيل، براي کاهش سرعت ذهن به منظور تخليه افکار منفي و نگراني هاي فرزند استفاده مي شود. اين روش بعد از تمرين شل کردن ماهيچه ها کاربرد بهتري دارد. به اين ترتيب ابتدا ماهيچه ها و سپس مغز آرام مي گيرد. از فرزندتان بخواهيد رنگي را در ذهنش مجسم کند که به وي احساس آرامش و امنيت مي دهد. از او بخواهيد چشمانش را ببندد و با هر دم و بازدم رنگ مورد نظر را ببيند و با تمام وجودش احساس کند. اين تمرين را تا زماني که به آرامش برسد، بايد تکرارکند.

4) خنديدن: براي فرزندتان جوک بگوييد. نوبتي براي هم شکلک هاي بامزه بسازيد. با هم کارتون هاي خنده دار ببينيد و به همراه فرزندتان با صداي بلند بخنديد.

5) فرمول1+3+10: به فرزندتان بياموزيد؛ وقتي در شرايط استرس زا قرا ر مي گيرد، اين فرمول را در ذهنش ببيند. 1 نماد اين است که لحظه اي درنگ کند و به خودش بگويد آرام باش؛ 3 يعني 3 نفس عميق بکشد و 10 به اين معني است که در ذهنش تا 10بشمرد. اين فرمول را مي تواند روي کاغذ بنويسد و در اتاقش نصب کند. به طور کلي اين فرمول به فرزندتان مي گويد؛ آرام باش، 3نفس عميق بکش و تا 10 بشمار.

6) در آغوش گرفتن فرزند: فرزند تان را در آغوش بگيريد. اين کار باعث کاهش فشار خون و هورمون هاي منجر به ايجاد استرس مي شود. بسياري ازاين روش ها که به آن ها اشاره شد، براي هر سني مفيد است. بهتر است شما هم اين روش ها را به همراه فرزندتان انجام دهيد. مطمئناً آرامش بيشتر شما در روند کاهش استرس فرزندتان موثرتر خواهد بود.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)