پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 4 ماه و 18 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

نکته کاربردي براي ترک عادت مکيدن انگشت در کودکان

1392/12/11 14:49
7,301 بازدید
اشتراک گذاری

بر اساس تازه ترين يافته هاي علمي مي توان گفت بيش از ۱۸ درصد کودکان ۲ تا ۶ سال انگشتان خود (غالباً انگشت شست دست) را...

بر اساس تازه ترين يافته هاي علمي مي توان گفت بيش از ۱۸ درصد کودکان ۲ تا ۶ سال انگشتان خود (غالباً انگشت شست دست) را مي مکند. اما چرا اين اتفاق مي افتد؟ يکي از دلايل اين مشکل مي تواند اضطراب کودک باشد، کودک مضطرب در هنگام ترس و در مواجهه با تعارضات با مکيدن انگشت به شکل ناخودآگاه به دوران آرامش خود در آغوش مادر و مکيدن شير پناه مي برد. از طرف ديگر، گروهي از کودکان که زودتر از موعد از شير گرفته شده اند نيز براي جبران رفلکس مکيدن پستان مادر، به مکيدن انگشت خود روي مي آورند. ثابت شده که مکيدن انگشت، باعث آرام شدن کودک مي شود و به همين خاطر کودک اين رفتار را همچنان ادامه مي دهد.

آسيب ها و درمان:
اما اين رفتار از اين نظر که متناسب سن کودک نيست و از نظر بهداشتي هم صحيح نيست و روي شکل گيري دندان ها، فک و آرواره نيز تأثير منفي دارد، بايد جدي گرفته شود و به طور حتم نيازمند درمان است، نکات ذکر شده مي تواند در يک دوره حداقل ۲ ماهه باعث بهبودي رفتار کودک شود. - بي توجهي کامل به رفتار نادرست کودک : بي توجهي والدين نسبت به عمل مکيدن انگشت کودک براي کاهش اضطراب کودک موثر است. - پرت کردن حواس کودک:حواس کودک را پرت کنيد، مي توانيد با درگير کردن دست هاي کودک به وسيله بازي و يا کارهاي ساده، اين کار را انجام دهيد. - استفاده از دستکش و لاک تلخ:يکي ديگراز راه هايي که مي تواند باعث شود کودک انگشت دست خود را نمکد استفاده از دستکش و يا لاک تلخ است. لاک تلخ را مي توان از داروخانه ها تهيه کرد. - استفاده از برخي خوراکي ها:در هنگام مکيدن انگشت مي توانيد برخي از خوراکي ها مانند آبنبات چوبي را به کودک بدهيد تا براي جايگزيني مکيدن انگشت استفاده کند.

- استفاده از نظام تقويت و پاداش: در صورت کاهش رفتار نامناسب کودک او را تشويق کنيد.
- کودک را مجبور نکنيد بلکه بايد به او آگاهي داد و با دلايل منطقي، اجازه داد تا خودش اين کار را کنار بگذارد. (گفتن داستان و نقل خاطره مي تواند کمک زيادي در پذيرش کودک داشته باشد)

- از روش بيزار درماني استفاده کنيدزماني که دستانش تميز است، از او بخواهيد که همه انگشتانش را بمکد، کودک با روش بيزار درماني پس از مدتي از اين کار خسته خواهد شد. مشکل اصلي را بيابيد در نهايت بايد دنبال ريشه هاي اصلي مشکل کودک باشيم و منشاء اصلي اضطراب او را شناسايي کنيم و از بين ببريم، سپس با آرامشي که برايش فراهم مي کنيم، به مرور در ترک اين عادت او را ياري دهیم.

عليرضا واقف- خراسان

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

الینا
27 خرداد 97 17:27
سلام دخترم یک سال و ده ماه داره.ناخن هاشومیکنه حتی به ناخن دست من و پدرش هم رحم نمیکنه وگاهی خم میشه تاناخن شست پای مارو با دندان بجووه. همه ی درمان های برلی بچه باسن بالاتره.لطف میکنین بگین تواین سن چکار کنم؟البته مشاور گفت ازشیربگیرش وبلکه بهترشه ولی نشد.۱ماهه شیرخودمو نمیدم اماباشیشه شبا شیرپاستوریزه میخوره.توخونه گاهی هم جروبحث داریم.