پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 10 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

قصه چه تاثیراتی بر کودکان دارد؟

1392/11/22 8:28
6,580 بازدید
اشتراک گذاری

اگر بخواهیم بر اهمیت و ضرورت قصه و قصه گویی برای کودکان تاکید کنیم باید بگوییم که قصه گویی و یا کتاب خوانی برای کودکان موجب:...


انتقال مفاهیم:
قصه به دلیل کشش، زیبایی و انگیزش کنجکاوی می‌تواند بسیاری از مفاهیم را به دنیای کودک انتقال بدهد. روش غیر مستقیم انتقال مفاهیم نه تنها باعث جذب بهتر و سریع‌تر مفاهیم به ذهن و زبان کودک می‌شود بلکه فهم آن‌ها را عینی‌تر و ساده‌تر می‌سازد. به همین دلیل می‌توان داستان را از جدی‌ترین و بنیادی‌ترین روش‌های انتقال مفاهیم به دنیای مخاطب به ویژه کودکان دانست.
انتقال ارزش‌ها: قصه‌ها در طرح فضیلت‌ها و نفی ضدّ ارزش‌ها و رفتارهای زشت و ناروا تأثیری ژرف دارند. از دیر باز تاکنون، و در همه ملت‌ها و اقوام این ویژگی از شاخص‌ترین خصوصیات داستان‌ها و داستان‌گویان بوده است.
تقویت خلّاقیت:
کودکان پس از شنیدن داستان، گاه خود به داستان‌گویی می‌پردازند یا با اسباب بازی‌های خود داستان را نمایش می‌دهند یا به تغییر بخشی‌هایی از داستان می‌پردازند و بنا به علاقه و دنیای خاص خود نام‌ها یا صفحه‌ها و حوداث داستان را تغییر می‌دهند. گاه نیز رفتارهای بدیع و مبتکرانه در کودک دیده می‌شود که محصول قصه‌های شنیده یا خوانده و یا دیده شده است.
تقویت حس کنجکاوی:
قصه‌ها به دلیل زنجیره حوادث، کودکان را وادار می‌کنند که به تعقیب حوادث بپردازند و یا آنچه را که در قصه شنیده در دنیای بیرون جستجو کنند. کودک پس از شنیدن داستان انگیزه‌ بیشتر وکنجکاوی افزون‌تری برای انجام چنین کاری خواهد داشت.
زبان آموزی:
سنین یک و نیم تا سه سالگی، سنی است که برای رشد و پیشرفت کودک در زبان آموزی بهتر است که کودکان از لحاظ کلامی و یادگیری کلمات جدید، مورد بمباران کلمات جدید قرار گیرد. یکی از این اقدامات می تواند شامل قصه گویی و کتاب خوانی برای کودکان باشد. قصه‌ها، کودک را با واژه‌ها، اصطلاحات، ضرب المثل ها و… آشنا می‌سازند به همین دلیل قصه‌ها نقش مهم و جدی در زبان آموزی ایفا می‌کنند.
پرورش قدرت تخیل:
در قصه‌ها عنصر تخیل بسیار قوی و مؤثر است بسیاری از قصه‌ها دارای عناصر تخیلی هستند. تخیل کودک با شنیدن و خواندن داستان پرورش می‌یابد.گاه دیده شده است که کودک در بیان داستانی که شنیده است به دخل و تصرف می‌پردازد یا داستانی بر همان مبنا می‌سازد اگر این تخیل جهت داده شود، کشف استعداد کودکان در زمینه‌های ادبی و هنری هموار می‌شود. قصه گویی یکی از بهترین راه‌های ک:.۸*ف توان و استعداد کودکان است.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (1)

نیلوفر.
24 بهمن 92 0:29
با سلام.و تشکر از این سایت پر بارتون .من یکبار دیگه هم به شما سر زدم و شما هم برایم پیام گذاشتین ممنون از لطفتون.از شما کمک میخوام راجع به نوه هایم.خدا میدونه چقد دوستشون دارم .ولی خیلی دلواپس آیندشون هستم.مخصوصا نوه بزرگم الان 10ساله شده و داری یک خواهر کوچکتر .میدونم توجه مادر پدر با خواهر کوچکتر بیشتر است .البته خواهرش الان4 ساله میباشد.بعضی مواقع آنقدر خواهرش را در آغوش میگیرد و میبوسد که حد ندارد.تمام تغذیه اش را هم با خواهرش قسمت میکند .ولی با خواهرش سر وسایل شخصی مفصل بحث میکند و پدر مادر هم طرف خواهر را میگیرند بر این مبنا که او کوچکتر است و تو باید کنار بیای و این مشاجره سختی را به پا میکند و آخرالعمر .با کتک خوردن نوه بزرگم کار خاتمه پیدا میکند.و خواهرش هم پیروز مندانه وسیله را بر میدارد و میرود.بچه ها به من میگویند تو حساس هستی .باید او بفهمد .من نمیدانم باید چکار کنم .میفهمم که نوه بزرگم الان نصبت به قبل مظطرب تر شده کمی در تکلم گیر دارد.و همیشه آنقدر لجاجت میکند تا کتک بخورد.و خیلی خیلی هم از تاریکی میترسد.و حتما حتما باید یکی کنار او بخوابد .و متاسفانه به همین خاطر مرتب مورد اذیت خانواده قرار میگیرد.لطفا مرا یاری کنید که چگونه هم خودم بتوانم با او همکاری کنم و هم خانواده را آگاهی بدهم.ناگفته نماند چندین بار اصرار فراوان کردم که با مشاور تماس بگیرید ولی هر وقت به مشاوره مراجعه میکنند.چون از آنها خواسته میشود که مدتی تحت نظربمانند تا اول با آنها کار شود هر دو سر باز میزنند و میگویند باید فرزندمان خوب شود و اعتنایی نمیکنند.و اصلا قبول ندارن که باعث این مشکل خودشان هستن.خواهشن کمکم کنید.
زهره یوسفی روانشناس كودك
پاسخ
دوست عزیز قبلا هم نظرات خوب شما را خوانده ام لطفا آدرس خود را به صورت کامل برایم بگذارید