پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 15 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

من استثنایی هستم!

1392/11/20 0:14
4,717 بازدید
اشتراک گذاری

كودك انساني تا سن 3 و 4 سالگي، مالك، خود محور و خود شيفته است. او بر اين باور است كه تنها موجود مهم جهان است و جهان به نوعی در خدمت و اختیار اوست...

كودك انساني تا سن 3 و 4 سالگي، مالك، خود محور و خود شيفته است. او بر اين باور است كه تنها موجود مهم جهان است و جهان به نوعی در خدمت و اختیار اوست. از نظر او آن چه در جهان اتفاق می افتد نتیجه خواست او است! یعنی با خودش می گويد چون من خواستم بازی کنم همه بازی می کنند یا چون من خواستم در خانه بمانم بقیه هم در خانه می مانند.
اگر اين مالكيت در سال هاي اوليه محترم شمرده شود و اين بازخورد كلامي و غير كلامي به او داده شود كه خوب است و خواستني، منحصر به فرد است و جاذب؛ اين آمادگي را كسب مي كند تا از من به ما پل بزند! و اين نگرش را در خود پرروش دهد كه ( من خوب هستم ـ تو هم خوب هستي ). حال او سازنده خواهد شد.
سازنده ي يك نگرش خوب.
سازنده ي يك احساس خوب.
سازنده ي يك رفتار خوب.
اگر اين اتفاق نيفتد، كودك انساني دو نوع نگرش، احساس و رفتار را بعد اين سال ها، پيشه ي خود خواهد ساخت:
يا چروكيده مي شود و خودش را حقير و صغير مي داند و اين نگرش در او شكل مي گيرد كه ( من خوب نيستم ـ تو خوب هستي). و به صورت پنهاني حسادت مي كند.
و يا همچون موشي حقير، در پوستِ شير مخفي مي شود و ساختگي اين نگرش را تبليغ مي كند كه ( من خوب هستم ـ تو خوب نيستي). و به صورت آشكارا حسادت خودش را نشان مي دهد.
كسي كه من در او شكل گرفته باشد و به سمت ما قدم برداشته باشد؛ از داشته های خود لذت مي برد و بر، داشته های دیگران حسادت نمي كند.
فرزندتان را تشويق كنيد مرتب نگاهي به دفترچه يا جعبه ي موفقيت هايش بيندازد كه سير موفقيت هاي گذشته ي او است. هيچ چيز به اندازه ي اندكي اعتماد به نفس و حرمت نفس در غلبه بر حسادت مفيد نيست.
من استثنايي هستم زيرا من مي توانم..........................................
بندکفش هایم را گره بزنم.
از یک تا ......... بشمارم.
بخوانم.
دوچرخه سواری کنم.
رنگ بزنم.
تلفن بزنم و ...........................
• من استثنايي هستم زيرا من مي توانم..............
• من استثنايي هستم زيرا من مي توانم................
• من استثنايي هستم زيرا من مي توانم..................
• من استثنايي هستم زيرا من مي توانم.................
• من استثنايي هستم زيرا من مي توانم..................
همیشه ویژگی های خوبتان را به یاد داشته باشید. این ویژگی ها بخش مهمی از وجود شما هستند و مردم برای آنها ارزش قایل اند.
منبع: تقويت هوش هيجاني در كودكان. محمود حكيمي

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)