پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 4 ماه و 18 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

كودكان زير سه سال مهدكودكي آسيب پذيرتر هستند

1392/9/21 11:18
5,883 بازدید
اشتراک گذاری

يك دكتراي علوم تربيتي گفت: كودكاني كه قبل از سه سالگي وارد مهد كودك مي‌شوند در آينده آسيب‌پذيرتر از ساير افراد مي‌شوند.


يك دكتراي علوم تربيتي گفت: كودكاني كه قبل از سه سالگي وارد مهد كودك مي‌شوند در آينده آسيب‌پذيرتر از ساير افراد مي‌شوند.
دكتر شاهين ثمري، دكتراي علوم تربيتي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه آذربايجان‌غربي با اعلام اينكه كودكاني كه قبل از سه سالگي وارد مهدكودك مي‌شوند، بيشتر دچار بيماري‌هاي رواني مي‌شوند، اظهاركرد: دلبستگي، پيوند عاطفي مستحكمي بين كودك و مراقبت‌ كننده است و اساس انطباق اجتماعي و شناختي آتي كودك است.
وي با اشاره به اينكه كودكستان هرگز جاي خانواده را نمي‌گيرد، افزود: مهدكودك مي‌تواند به صورت يك عامل مكمل در رشد بعد اجتماعي كودكان، حتي براي فرزندان مادران غيرشاغل از سه سالگي به بعد بسيار مفيد باشد، منوط بر اينكه نقش خود را در رشد ذهني، اجتماعي، اخلاقي و عاطفي كودك به خوبي ايفا كند؛ در غير اين‌صورت سپردن كودك به محلي به نام مهد كودك و مبحوس كردن 20 تا 30 كودك براي چند ساعت در يك اتاق در رشد و پرورش كودك بي‌تأثير است.
وي ادامه داد: يك مهد كودك به همان اندازه كه مي‌تواند در رشد و پرورش كودك مفيد واقع شود به همان ميزان نيز مي‌تواند آسيب زا باشد و اين رابطه مستقيمي با شرايط تربيتي مناسب و مربيان مجرب مهد كودك دارد كه بتواند فرصت‌هاي يادگيري و تقويت و تعديل رفتارها براي كودكان باشد.
دكتر ثمري مهمترين مزاياي مهد كودك‌ها را رشد استقلال و احساس اعتماد به نفس، ايجاد فرصت‌هاي يادگيري و تقويت و تعديل رفتارهايي كه در خانواده ياد گرفته شده در كودك عنوان كرد.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه رشد طبيعي و محيط با هم به عنوان تعيين كننده چگونگي رشد هر كودك هستند، افزود: محيط شرايط شكوفايي توانايي‌هاي بالقوه را فراهم مي‌كند و در مهد كودك مي‌توان جهت و ميزان گسترش رشد كودكاني را كه در آن تربيت مي شوند تعيين كرد.
وي ادامه داد: مهد كودك نقش بسيار خطير و حياتي داشته و تاثير مستقيمي در شكل‌گيري ساختار شخصيتي فرزندان دارد و هدف كودكستان قبل از هر چيز ايجاد سازگاري در كودك بوده و محيط كودكستان به كودك مي آموزد كه بايد با كودكان ديگر تعامل داشته و رعايت حال ديگران را بكند و بيشتر به خود متكي باشد.
ثمري مناسب ترين سن براي ورود به مهد كودك را بعد از 3 سالگي عنوان كرد و افزود: كودك در سال سوم زندگي تمايل بيشتري براي ارتباط با كودكان ديگر دارد كه با رشد اجتماعي در كودك او مجبور است براي برقراري ارتباط با گروه هم سن خود مرتب رفتار خود را مورد ارزيابي قرار دهد.
وي ادامه داد: حضور كودك در مهد كودك بعد از 3 سالگي باعث گرايش كودك از خود مداري به سمت معاشرت با همسالان خود مي‌شود.
اين دكتراي علوم تربيتي با اعلام اينكه انتخاب يك مهد كودك استاندارد مسئوليت خطيري است كه بر دوش والدين مي باشد افزود: مهمترين ركن يك مهد كودك استاندارد، مربي مهدكودك مي‌باشد كه ارتباط مستقيمي با فرزند دارد و مربياني كه به دليل عدم تامين مالي مناسب انگيزه و تمايلي در رسيدگي به نيازهاي كودك ندارند به جاي اينكه فضاي مناسب براي رشد و تحول فراهم آورند، زمينه‌هاي رشد نابهنجار را فراهم مي كنند توانمندي‌ها و قابليت‌هاي كودك را محدود و يا حتي نابود مي‌كنند.
اين استاد دانشگاه افزود: به طوركلي تسهيلات آموزشي مربيان، تجربه آموزش و كاري، تجربه مادر بودن، رضايت مندي شغلي مربي و تعداد مربيان مهد بايد در انتخاب يك مهد كودك استاندارد مورد توجه والدين كودك قرار بگيرد.
وي ادامه داد: محيط و جو كلي مهد كودك اعم از تعداد كودكان، محيط فيزيكي، برنامه‌هاي آموزشي، تجهيزات بازي، وجود فعاليتي هنري و برنامه‌هاي موسيقي، بازي‌هاي حركتي و آواز خواني، سيستم گرمايشي مناسب و وجود يك جو آرام و مناسب نيز از ديگر خصوصيات يك مهد كودك استاندارد است.
وي در پايان با اشاره به اينكه در تمدن اسلامي زمينه‌هاي بسيار مناسبتري نسبت به غرب در باب فلسفه كودك وجود دارد افزود: فلسفه كودك تولدي آني و ناگهاني نداشته است و از بسترهاي معرفتي مسلمانان نشات مي‌گيرد و اگر اين بسترها را مورد مطالعه تطبيقي قرار بدهيم مي بينيم كه بستر آن در جامعه اسلامي بسي مهياتر و غني تر از فرهنگ غرب است چرا كه در تمدن اسلامي نگاه به كودك به بحث ريشه‌اي است همان‌طور كه پيامبر اسلام(ص) مي فرمايند: "فرزندان را گرامي داريد و با آنها مودبانه رفتار نماييد كه اين خود باعث حفظ شخصيت كودك مي گردد

منبع: مجله شهرزاد

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

زهرا مامان ایلیا (شیرین تر از عسل )
24 آذر 92 18:15
عزیزم خیلی ممنونم بابت این همه اطاعات خوبت مرسی
مامان آیلا
6 دی 92 20:44
پس مادران شاغل بی نوا چه کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
زهره یوسفی روانشناس كودك
پاسخ
مجبورند دیگه عزیزم ، آنها باید بهترین موارد رو انتخاب کنند