پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 10 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

از کودک برای تایید ادعای خود در مسائل زناشویی استفاده کردن

1392/7/28 3:35
3,345 بازدید
اشتراک گذاری

پای کودک تان را به مسائل زناشویی نکشانید. اگر با همسر خود مشکل دارید و نمی توانید همدیگر را متقاعد کرده...

 (از کتاب تربیتِ بی تربیتی-تالیف احسان کاظمی)

توجه، توجه: پای کودک تان را به مسائل زناشویی نکشانید. اگر با همسر خود مشکل دارید و نمی توانید همدیگر را متقاعد کرده و مشکلات تان را حل کنید، لطفاً از کودک خود برای تایید و القاء حرف تان به همسر گرامی خودداری فرمایید. کودکان قادر به تحلیل مشکلات زناشویی شما نیستند.
"ببین بچه ها هم تو رو خوب شناختند"، یکی دیگر از تکیه کلام های زن و شوهرها در این نوع روش می باشد.
در برخی خانواده ها این اتفاق به صورت آگاهانه رخ نمی دهد، بلکه پدر و مادر بدون در نظر گرفتن حضور کودک، به طرح مشکلات ارتباطی یا زناشویی خود می پردازند. در این قبیل موارد، کودک که قدرت تحلیل و درک کامل از مسائل را ندارد، بر اساس عواطف و شرایط خود یا خواستار پایان یافتن این نزاع می گردد و یا بی دلیل به طرفداری از یکی از والدین خود می پردازد. گاهی مشاهده می شود که در برخی خانواده ها، فرزندان در دفاع از یکی از والدین خود، در مقابل والد دیگر رفتار مناسبی نشان نمی دهند. مثلاً وقتی پدر با مادر در مقابل کودک جر و بحث کرده و برخورد فیزیکی به وجود می آید، کودک با پدر خود یا مادر خود سرد می شود. وقتی با این والدین صحبت می کنم و از آنها می خواهم که دعوا و بگو مگوی خود را در مواقعی که کودک حضور ندارد انجام دهند، این قبیل حرف ها را می زنند:
بچه باید بفهمه که توی خونه چه مشکلاتی وجود داره
بچه ها خودشون همه چیز رو می دونند
ما کاری به بچه ها نداریم، بین خودمون بحث می کنیم
ما به بچه ها اجازه ی دخالت نمی دهیم
ولی گاهی یکی از والدین یا هر دو آنها برای اثبات حقانیت خود و تایید حرف هایشان و محکوم نمودن همسر، از کودکان کمک می گیرند. مثلاً مادر با عصبانیت یا لحن نیش دار به همسر خود می گوید: "فقط من نمی گویم که تو احساس و عاطفه نداری، حتی بچه ها هم فهمیدند که پدرشان بی احساس و عاطفه است. اگر باور نمی کنی، از خودشان بپرس".
در برخی از خانواده ها هم یکی از والدین یا هر دو آنها در غیاب همسرش، برای فرزند خود از بدی های همسرش می گوید. در این خانواده ها، بچه ها با شنیدن درد دل های هر دو والد خود، گیج و سرگردان از اینکه حق با کیست، یا با بی تفاوتی برخورد می کنند و یا به دلیل عدم مهارت تحلیل مسئله، به طرفداری از یکی از والدین خود می پردازند. در هر حالت نه تنها مشکل ارتباط زناشویی پدر و مادر حل نمی شود، بلکه اعتبار و جایگاه والدین در ذهن و دل فرزندان نیز متزلزل می گردد.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)