پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 4 ماه و 19 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

منطقه ی پیشانی و پیش پیشانی

1392/7/28 3:27
7,059 بازدید
اشتراک گذاری

قشر مخ یا لایه ی خاکستری مغز که دارای چین و شکنج های زیادی است 80 درصد مغز انسان را دربر گرفته و دو نیمکره راست و چپ مغز را تشکیل می دهد و...


قشر مخ یا لایه ی خاکستری مغز که دارای چین و شکنج های زیادی است 80 درصد مغز انسان را دربر گرفته و دو نیمکره راست و چپ مغز را تشکیل می دهد و البته این دو نمیکره خود به چهار قطعه تقسیم می شوند: 1. قطعه پیشانی 2. قطعه آهیانه 3. قطعه گیجگاهی 3. قطعه پس سری.
قطعه پیشانی که در جلوی سر واقع شده است در داوری، حل مسأله، شخصیت و حرکات ارادی نقش داشته و با فرایندهای عالی تفکر و استدلال انتزاعی سرو کار دارد. این قسمت و بخصوص ناحیه پیش پیشانی در اعمال تمرکز کردن، برنامه ریزی، کنترل محرک ها و تصمیم گیری نقش بسزایی را ایفا می کند. زمانی که این قسمت به درستی کار نکند، فرد از نظر کنترل برخود و نیز به وطور قابل ملاحظه ای در فراخنای توجه، دقت، سازماندهی و به اتمام رساندن کارها دچار مشکل می شود.
این قسمت از مغز همچنین، مخزن هدف های فرد است. استعداد هر فرد در به وجود آوردن اهداف و رسیدن به آن ها به عنوان جنبه ی اساسی شخصیت بالغ و موثر... محصول مصنوعی فرهنگ نیست این عملکردها از ساختار بنیادی پیش پیشانی می باشد.
معمولاً پیشرفت های عصب شناختی در قشر پیش پیشانی در حدود سنین 4 یا 5 سالگی اتفاق می افتند، یعنی زمانی که کمتر احتمال دارد کودکان بدخلقی کنند، حملات فیزیکی انجام دهند و یا اینکه خنده های کنترل نشده داشته باشند. در طول دوره زمانی از 2 سالگی تا 6 سالگی، عصبانی شدن های شدید، گریه های غیر قابل کنترل و ترسهای غیر واقعی از میان می روند و ظرفیت خود کنترلی، مانند اینکه بلافاصله هدیه اش را باز نکند، آشکارتر می شود. دورانی که چهارمین تولد کودک یعنی تولد اجتماعی او را جشن می گیریم.
گلمن معتقد است که والدین از دلبستگی و عاطفه طبیعی کودکان استفاده می کنند تا به آنها یاد دهند چگونه و چه زمانی احساساتشان را بروز دهند، یا به بیان دیگر بر سیستم لیمبیک مسلط شوند. این کودکان در مقایسه با کودکانی که در این زمینه، آموزش و مهارت لازم را کسب نکرده اند؛ از توانمندی های عمومی بیشتری در حوزه هیجاناتشان برخوردار هستند؛ از جمله این که:
* می توانند حالات هیجانی خود را به خوبی کنترل و تنظیم کنند.
* در مواقع ناراحتی بهتر از سایر کودکان خود را آرام سازند.
* آنها سریع تر از سایرین می توانند قلب خود را آرام کنند و به علت همین برتری فیزیولوژیک، کمتر به بیماریهای عفونی مبتلا می شوند.
* آنها در تمرکز و توجه از سایرین بهتر هستند.
* با دیگران بهتر رابطه برقرار می کنند.
* حتی در موقعیت های اجتماعی دشوار که در اواسط دوران کودکی با آنها روبرو می شوند، ـ مانند وقتی که مورد تمسخر قرار می گیرند ـ و طبیعی است که احساساتی شوند، بهتر از بقیه خود را کنترل می کنند.
* مردم را بهتر درک می کنند.
* از عملکرد تحصیلی بهتری برخوردار هستند.
این والدین کودکان متوازن و همدلی خواهند داشت که نه در تسلط هیجاناتشان خواهند بود و نه هیجانات خویش را بی پاسخ خواهند گذاشت.
منبع: تقویت هوش هیجانی در کودکان. محمود حکیمی

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)