پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 10 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

چرا کودک باید قبل از ساعت 10 بخوابد ؟

1392/7/6 17:10
7,166 بازدید
اشتراک گذاری

خواب بچه ها در ماه‌هاي اول تولد منظم نيست، اما در سال اول تولد كم‌كم ريتم پيدا مي‌كند، شب‌ها بهتر و سر ساعت مشخص مي‌خوابند و اگر آخر شب خوب سير شده باشند... 

متاسفانه بيشتر والدين ايراني، حتي آنهايي كه كودكشان را با قواعد و قوانين تربيتي بزرگ مي‌كنند، هيچ روال مشخصي براي خواب بچه‌ها ندارند، به همين دليل فرزند بيشتر آنها در خوابيدن مشكل دارد. مشكلاتي مانند اينكه كودك دلش نمي‌خواهد بخوابد، تا پاسي از شب بيدار است، دلش نمي‌خواهد به اتاق خود برود و بخوابد، نيمه‌شب بارها بيدار مي‌شود و...

والدين گرامي بدون اينكه بخواهند، از روي ناآگاهي و به تصور اينكه بچه‌هايشان كم‌سن هستند و متوجه نمي‌شوند، باعث ايجاد عادت‌هايي ناپسند در آنها مي‌شوند كه ترك دادن اين عادت‌ها گاهي بسيار مشكل است. اگر كودكتان هنوز زير 3 سال سن دارد، سعي كنيد او را عادت دهيد سر ساعت مشخصي بخوابد و تقريبا در ساعت مشخصي بيدار شود. اين كار آنقدر اهميت دارد كه بيان تمام فوايدش در اين متن كوتاه نمي‌گنجد. هورمون رشد در مراحل عميق خواب ترشح مي‌شود و بچه‌هايي كه در ساعت مناسب 10 يا 10/30 مي‌خوابند، بدنشان بهترين فرصت را براي ترشح اين هورمون و رشد قدي و فراهم كردن ديگر زمينه‌هاي رشد خواهد داشت. كودكي كه تا ساعت 12 نيمه‌شب بيدار است، قطعا هم از نظر سلامت جسمي و هم آرامش رواني دچار مشكل خواهد شد و والدين بسيار سخت مي‌توانند اين عادت بد را از بين ببرند.

والدين با توجه به نوع خوابيدن كودكشان، مي‌توانند متوجه نكته‌هايي شوند؛ خواب بچه‌ها مي‌تواند تحت‌تاثير آنچه در روز برايشان اتفاق افتاده، قرار گيرد و محيط زندگي كودك در خواب او بي‌تاثير نيست.بچه‌اي كه مضطرب است و معلم مهدكودك با او بدرفتاري مي‌كند يا از بچه‌هاي بزرگ‌تر كلاس مي‌ترسد و آزارش مي‌دهند، خواب آرامي ندارد و ممكن است شب كابوس ببيند.البته بچه‌ها از سن پايين گهگاه كابوس شبانه دارند و اين مساله قابل پيش‌بيني است كه مثلا خواب ببينند كودكي ديگر دارد عروسك محبوبشان را مي‌برد و با گريه بيدار شوند، اما اگر اين كابوس‌ها مكرر باشد و به فوبيا يا ترس از خواب برسد، بايد حتما بررسي شود. علاوه بر اين، ثابت شده اگر كودك روز آرامي را پشت سر بگذارد، در شب دندان‌قروچه‌اش كمتر مي‌شود.

برخي بچه‌ها خواب آرامي ندارند و مدام غلت مي‌زنند؛ كودكي كه جزو بچه‌هاي پرتحرك است و در روز هم آرام و قرار ندارد، خواب آرامي هم نخواهد داشت. در صورت غيرطبيعي بودن اين تحرك، گرچه جاي نگراني وجود ندارد اما بهتر است مشاوره بگيريد.اگر اين غلت زدن‌ها با علايمي مانند خواب با دهان باز، بي‌قراري و عرق كردن همراه باشد، حتما بهتر است كودك را نزد متخصص اطفال ببريد تا از نظر سلامت لوزه‌ها بررسي شود و به هيچ‌وجه در اين كار تعلل نكنيد.

در پايان اين نكته را اضافه مي‌كنم كه بچه‌ها تا 3 سالگي تفاوت خواب و رويا را با واقعيت نمي‌دانند ممكن است وقتي خواب مي‌بيند عروسكش را گرفته‌اند، از خواب بيدار شود ولي همچنان گريه ‌كند كه «عروسك را بده، فلاني داشت آن را مي‌برد و...». دراين صورت نبايد دعوايش كنيد، او به اين مرحله از رشد نرسيده كه باور كند خواب مي‌ديده است. او را نوازش و آرامش كنيد، عروسكش را بياوريد و بگوييد: «عزيزم خواب مي‌ديدي، عروسكت همين‌جا پيش تو بوده! بغلش كن و بخواب.» به مرور در طول روز با قصه و تعريف آنچه در خواب ديده‌ايد، او را با دنياي خواب و واقعيت آشنا كنيد.

منبع : هفته نامه ی سلامت

(دكتر ميترا حكيم شوشتري/فوق‌تخصص روانپزشکي کودک و نوجوان/عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران)

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

زهرا مامان ایلیا (شیرین تر از عسل )
7 مهر 92 4:59
عالی بود مرسی
زهرا مامان ایلیا (شیرین تر از عسل )
9 مهر 92 1:12
سلام عزیزم میشه حالا که این پست و گذاشتی یکم درباره بچه هایی که با خواب مشکل دارن هم توضیح بدی مثلا پسر من از اول موقعه خواب ناراحت بود و دوست نداره بخوابه همه راههایی هم که به فکرم رسیده رو هم امتحان کردم فایده نداره هنوز با خوابش مشکل دارم
رو پام میزارم خسته میشم اما انقدر طولش میده تا بخوابه که حرصم در میاد حتی تا 1 ساعت هم میکشه گاهی هم بیشتر تنهاش میزارم و شیشه شیر و میدم دستش و خودمو سر گرم میکنم و حواسم بهش هست تا بخوابه اما تازه وقتی که فکر میکنم الانه که دیگه بخوابه بلند میشه و اگه بهش بگم چرا پاشدی طوری گریه میکنه که اعصابم میریزه به هم
کنارش دراز میکشم هی باهام حرف میزنه براش لالایی میخونم هی ازم سوال میپرسه اخرشم یا خیلی دیر خوابش میبره یا انقدر طولش میده که کفرم در میادو دعواش میکنم تا بخوابه براش سی دی لالایی هم گاهی میزارم اما اگه هم روشی جواب داده باشه موقته کلا از خواب فراریه حتی وقتایی که خیلی خسته است و بعد از ظهرم نخوابیده
تا حالا پیش نیومده خودش یه گوشه خوابش ببره
ببخشید طولانی شد اما واقعا نمیدونم با این مشکلم چه کنم
حتی شربت های مثل استامینیفون هم روش تاثیر نداره البته من بی دلیل هیچ وقت بهش ندادم


دوست عزیز استفاده از دارو که به هیچ وجه مجاز نیست . سوال دیگه اینکه اگه کودک صبح کمی زودتر بیدار بشه و تا شب با بازی خسته بشه خیلی راحت به خواب میره لطفا امتحان کنید.
خاله نرگس
9 مهر 92 13:00
همه رو خوندم ممنون
مامان آوينا
9 مهر 92 16:56
خيلي خوبه كه زود بخوابن اما دختر 2ساله من درحالت عادي اصلا زود نميخوابه حتما بايد باهاش بخوابم و خاموشي كامل باشه يا اينكه خواب نيمروز نداشته باشه كه اونم همه ميگن واسش مفيده .
گل
14 مهر 92 6:43
با سلام.من شدیدا نیازمند کمکتون هستم. من یه پسر دائی 5 ساله دارم که حدودا یک سال هست بسیار علاقه مند کارهای خطرناک هست. بهتره اینجوری بگم که از یک و نیم سال قبل علاقه شدید به چاقو و شمشیر و چوب تو این بچه ایجاد شد. هرجا میرفت دنبال چیزهای نوک تیز یا خطرناک میگشت و بعد هم با اونها به اطافیانش نزدیک میشد و سعی در آزار اونها داشت. جدیدا ها خیلی حاد شده و معمولا هر کی خونش میره سریع میره دستاشو میبنده و با شمشیر پلاستیکیش میزنه. یا مثلا میگه : من دست های تو رو ببندم بعد تو رو با چاقو خرد کنم. فک کنین یه بچه 5 ساله1 البته یک برادر بزرگتر از خودش داره 18 ساله که بعضی وقتا با هم دعوا میکنن ولی جو خونه اینجوری نیست که بچه به این جور رفتارها ترغیب بشه. حس میکنم خیلی دوست داره دیگران رو آزار بده و این واقعا همه مون رو نگران کرده.واقعا نیازمند کمک یک مشاور در این زمینه هستیم. و واقعا ممنون میشم اگه کمک کنید. با تشکر فراوان


دوست عزیز این فقط تاثیر فیلم های بد تلویزیون میباشد کارتون های شبکه های مختلف که بد آموزی بسیار دارند و باید هر چه زودتر از پخش کردن این کارتونها برای این کودک خودداری کرد و ایشون رو به یک مشاور کودک خوب معرفی کرد .
مینا
14 مهر 92 15:43
سلام
سایت خیلی خیلی خوبیه
الان نزدیک 10 دقیقه‌ای میشه که من وارد این سایت شده‌ام امروز فرصت این رو ندارم که بخونم ولی فردا که اومدم اداره حتما می‌خونم به دردم می‌خوره چون فرزند من هم 2 سالشه
فقط اینکه من خیلی سر بچه‌ام داد می‌کشم اصلا حوصله ندارم همش بهش می‌گم مامان جون این کار رو نکن اینقدر این کلمه نکن رو تکرار می‌کنم و اون هم کار خودش رو می‌کنه که آخرسر یک داد و هوار بلند سرش می‌کشم.
لطفا کمکم کنید پس فردا بچه‌ام از دست من دیوانه میشه
نمی‌دونم چطور باید بهش بفهمونم که این کار بده نباید انجامش بده


دوست عزیز متاسفانه این شما هستید که با رفتار ناصحیح خودتون تاثیرات منفی روی کودکتان به جای میگذارید اگر کمی دقت کنید میبینید که کودک کار خلافی انجام نمیدهد و این فقط صبر شماست که باید بیشتر شود . به کودکتون فرصت بدید