پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 8 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

سردرگمی شیرخوار در گرفتن پستان مادر

1392/6/20 17:26
4,547 بازدید
اشتراک گذاری

مادران بخوبی می دانند وقتی نوزادشان چند بار از طریق شیشه و سرشیشه ، شیربخورد ممکن است پستان مادر را نگیرد محققان دریافته اند که ۹۵٪ نوزادانی... 

 که در طی ۳ تا ۴ هفته اول زندگی از سر شیشه استفاده کرده اند دچار سردرگمی در گرفتن پستان مادر می شوند .

بعضی بچه ها حتی با یک یا دو بار وعده ای دیگر با یک هفته شیرخوردن از شیشه دچار این حالت می شوند ، ولی در شیرخوارانی که در ۴-۳ هفته اول تولد بخوبی از پستان مادر تغذیه شده اند احتمال بروز سردرگمی در آنها کمتر است .
۴ فرضیه برای توضیح علت سردرگمی در گرفتن پستان مادر ارائه شده است
۱) توانایی نوزاد برای تطابق و یادگیری الگوهای مختلف مکیدن در هفته اول زندگی محدود است .
۲) در اولین تغذیه طرحی از مکیدن در ذهن نوزاد شکل می گیرد . اگر در تغذیه های بعدی با شیشه یا سرشیشه انجام شود ممکن است بچه را با مشکلات شیرخوردن از پستان مادر روبرو کند.
۳) حجم آغوز در چند روز اول زندگی بسیار کم است . اگر نوزاد همزمان از شیر مقداری شیر دریافت کند ممکن است به علت مقدار کم شیرمادر درمانده شده و در گرفتن پستان مادر سرسختی نشان دهد .
۴) شیرخواری که در شیرخوردن از پستان مادر با مشکل روبرو شده ، شیرخوردن از بطری برایش آسان تر می گردد و پستان مادر را نخواهد گرفت .
حرکت زبان ، آرواره و دهان نوزاد در موقع شیرخوردن از پستان مادر با مکیدن از سرشیشه متفاوت است ، وقتی دهان بچه روی پستان چفت می شود زبان با حرکات ریتمیک پستان را می دوشد و حالت تعقر ایجاد می کند ، پستان را به کام می فشارد و با جاری شدن شیر آنرا می بلعد و سپس نفس می کشد . اگر بچه از سرشیشه شیربخورد فوراً با جریانی از مایع روبرو می شود ، لذا با زبان خود جلوی شیر را می گیرد تا از خفه شدن جلوگیری نماید ، لبهایش را بطور محکم به دور شیشه غنچه می کند ، آرواره اش نیاز به حرکت ندارد و بدون انتظار برای جهش شیر ، شیر بلافاصله در دهانش جریان می یابد و یک لذت فوری به او می دهد ،‌بنابراین اگر به شیرخوار شیشه شیر یا گول زنک داده شود و یا مادر از حفاظ پستان استفاده کند او چون یاد گرفته که با زبان خود با آن فشار بیاورد لذا پستان مادر را نیز به این ترتیب از دهان بیرون می کند .
● توصیه های مناسب در شیرخوار با سردرگمی در گرفتن مجدد پستان مادر
مادر با صبر و پشتکار می تواند وضعیت صحیح و شیردهی را مجدداً‌در شیرخوار ایجاد کند .
۱) بچه مبتلا به سردرگمی در پستان ، ممکن است از بیشتر بازکردن دهانش خودداری نماید چون عادت کرده که یک سرشیشه سفت را بطور محکم بین لب هایش بگیرد اما برای تغذیه مؤثر از پستان باید نوک و قسمت عمده هاله پستان را به عقب دهانش ببرد و دهان و زبان و لب هایش را بطور متفاوت بکار گیرد ، لذا ممکن است نیاز به کمک داشته باشد .
۲) وقتی مادر ، شیرخوار را در وضعیت مناسب قرار میدهد لازم است دقت کند که دهانش مستقیماً روبروی پستان باشد ، بدن بچه را بخوبی حمایت کند و سر و شانه و لگن او را در یک خط مستقیم نگه دارد .
۳) مادر در اوقاتی که شیرخوار خیلی گرسنه نیست و به نوازش واکنشی نشان میدهد باید به او مکرراً شیر بدهد . خیلی از بچه ها دوست دارند زمانی که هنوز خیلی گرسنه نیستند شیربخورند . بچه هایی که از شیشه شیر می خورند انتظار دارند که شیر فوراً و مداوم جریان داشته باشد لذا پیشنهاد می شود که مادر قبل از راه افتادن و رفلکس جهشی شیر مقداری از شیرخود را در دهان شیرخوارش بدوشد و سپس پستانش را به بچه عرضه کند به طوری که که شیرخوار یک پاداش آنی از کوشش خود بگیرد .
۴) اگر شیرخوار سعی در گرفتن پستان می کند ولی آنرا رها می کند مادر می تواند با قطره چکان شیر دوشیده شده را روی پستانش بریزد تا بصورت قطره وارد دهان بچه شود. این کار ممکن است او را آرام و چسبیده به پستان نگهدارد تا به مکیدن ادامه دهد .
۵) وقتی شیرخوار پستان را نمی گیرد نباید شیرخوار گرسنه بماند چون خطر کم آبی و سوء تغذیه و ضعیف شدن وجود دارد لازم است به مادر اطمینان داد که می تواند شیر دوشیده شده خود را با خیال راحت از طریق فنجان ، قاشق یا سرنگ یا قطره چکان مورد استفاده شیرخوار قرار دهد ، و به شیرخوارش فرصت دهد تا دوباره به مکیدن از پستان مادر علاقمند شود .

واحد مرکزی خبر

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)