پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 10 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

7 فعالیت فرزند پروری که منجر به پرورش و تقویت احترام و عشق می شود

1392/6/18 16:25
4,058 بازدید
اشتراک گذاری

1.با فرزندتان به عنوان مهمترین فرد در دنیا رفتار کنید...



1.با فرزندتان به عنوان مهمترین فرد در دنیا رفتار کنید
از خودمان بپرسیم، اگر ما آن طور که با فرزندمان رفتار می کنیم، با دوستانمان همان برخورد را داشته باشیم، آیا تا به حال دوستی برایمان باقی مانده بود؟! با فرزندان طوری رفتار کنید که گویی مهمترین افراد در دنیا هستند.
2.عشق بدون شرط ابراز کنید
هیچ کودکی نباید عشق و احترام ما را به دست بیاورد. این عشق باید از زمان تولد او تضمین شده باشد. عشق بدون قید و شرط، دوست داشتن کودکان بدون هیچ قید و بندی است و عشقی است که می گوید: «تو هر کاری بکنی، من همیشه تو را دوست خواهم داشت» البته این به این معنا نیست که تمام رفتارهای فرزنانمان را تأیید کنیم. به زبان دیگر ما خطا را محکوم می کنیم و لی خطا کار را خیر!
3.با احترام و توجه با او گوش کنید
کودکان به پژوهشگران گفته اند که رفتاری که آن ها آرزو دارند والدینشان داشته باشند، گوش دادن است. یادمان باشد در یک ارتباط موثر از 50 تا 80 درصد زمان ارتباط، نیمی از آن به گوش دادن و مهارت های آن اختصاص پیدا می کند.
• به فردی که صحبت می کند، نگاه کنید.
• از واژه ها و اصواتی که نشانه ی توجه هستند، استفاده کنید. واژه ها و اصواتی مانند: «آهان، بله، متوجهم ....».
• بیش تر اوقات کمی به طرف مقابل متمایل شوید. حالت بدنی آسوده و راحتی به خود بگیرید. سعی کنید بیش از حد تکان نخورید و جنب وجوش نکنید.
• سؤال کنید.
• به هنگام گوش دادن سعی کنید قسمتی از مطالب گوینده را به شکلی ظریف به وی باز گردانید.
این درس آناتومی را باید مدام بازآموزی و به خود یادآوری کنیم که ما دو گوش و یک دهان داریم و باید به همین نسبت از آنها استفاده کنیم.
4.احترام را با همه ی وجودتان ابراز کنید و نه فقط با واژه ها
کودکان آن قدر که به تماشای ژست ها، حرکات بدنی، جلوه های صورت و لحن صدای ما توجه می کنند، به حرف هایمان گوش نمی دهند. پس اطمینان حاصل کنیم که وقتی با کودکان صحبت می کنید با تمام وجود، احترام را منتقل کنید. در یک ارتباط موثر سهم این نوع برخورد 55% درصد است.
5.خودپنداره های مطلوبی ایجاد کنید
در سالهای اول به دلیل نبود استدلال و منطق، کودکان پذیرای هر صفتی هستند که به آن ها زده می شود. اگر آن ها را با واژه هایی مانند: خجالتی، دست و پا چلفتی، پرخاشگر، بی ادب، تنبل و ... خطاب می کنیم مطمئن باشید شما به منظور و مقصود خود خواهید رسید و آن ها همین واژه ها را درونی کرده و هچون اسفنجی که آب گل آلود را جذب کرده، آب کدر و گل آلود را تحویل خواهد داد!
6.بیشتر اوقات به آن ها بگویید که چرا آن ها را دوست دارید و تکریمشان می کنید.
در فرهنگ قدیم ایران این باور و اعتقاد بود که کودکان به چشم خار باشند و به دل عزیز! اما امروز می گویم هر چه بیشتر به فرزندتان عشق و علاقه نشان دهید، او بیشتر یاد می گیرد که برای خود، ارزش و علاقه قائل باشد. «من دوستت دارم و این صفت تو که پرتلاش هستی، من رو خیلی خوشحال می کنه»
7.از باهم بودن لذت ببرید
یکی از بهترین راه هایی که به کودکتان می توانید کمک کنید تا بفهمد چقدر برای او احترام قائل هستید، این است که با او این فرصت را بدهید که بداند چقدر از با هم بودن با او لذت می برید. فرزندتان را در رأس همه ی برنامه هایتان قرار دهید.



گروه روان شناس بازی

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان ترانه و برنا
20 شهریور 92 14:12
مبارکه حتما استفاده میکنم خیلی ممنونم که خبر دادید