پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 4 ماه و 19 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

باکودکی که ریخت وپاش هایش را جمع وجور نمیکند چگونه برخورد کنیم

1392/4/24 2:10
16,678 بازدید
اشتراک گذاری

دو نکته :((1-شما فکر میکنیم اسم بچه شما طوفان است . 2- بچه ها هر چقدر وسایل بیشتری در اطرافشان داشته باشند بیشتر لذت می برند ))

 

باکودکی که ریخت وپاش هایش را جمع وجور نمیکند چگونه برخورد کنیم :
دو نکته :((1-شما فکر میکنیم اسم بچه شما طوفان است . 2- بچه ها هر چقدر وسایل بیشتری در اطرافشان داشته باشند بیشتر لذت می برند ))
چند راهکار : 1- قانون بگذارید: (هرکس باید وسایلش را سر جای خود بگذارد)
2- خودتان الگوی عملی کودک باشید (قوانین را اجرا کنیم)
3-به گونه ای اتاقش باشد که راحت تمیز بشه .
...4-برای نگهداری وسایل کودک مکانهای مخصوص بذارید( بگین همونطور که تونیاز به خونه داری وسایل تو نیاز به خونه دارن )
5-مکان وسایل در دسترس کودک باشه .
6-به محل ها برچسب بزنین
7_در مرحله اول وبعضی مواقع کودک رو همراهی کنین مخصوصا با بازی وبا شعر (ما چیزامون رو اینطوری جمع میکنیم ،ریتمیک )
8-پیامد کارش رو ببینه ( وسایلی رو که جمع نکرده بهش بگین حتما نیاز نداره برای خودتون برا مدتی جمع کنین )
9-کودک را تشویق کنید بلافاصله بعداز بازی وسایل رو جمع وجور کنه (به اوحتی بگین که چقدر خوشحالیم از اینکه وسایلش رو جمع کرده .خواهشا احساستون رو به بچه تون به همسرتون بگین .لوس نمیشن )
10-استفاده از زمان سنج برای مرتب کردن وسایل.
11-از کودک بخواهید شما رو غافلگیر کنه ( اوه تو مثل جادوگرها سریع کار را رو انجام میدی دو دقیقه ای جمع میکنی )
12-بازرسی کنید وبگین شما کارآگاه مشهوری هستین ودنبال وسایلی میگردین که سرجاشون نیستن )
13-از قانون بیرون آوردن استفاده کنین (هر گاه یه اسبابل بازی در آوردی اسباب بازی دیگه رو بذار سرجاش )
((واما اگه خودتون الگوی خوبی نیستین تمومه ))

 


آرزو
ارسال پاسخ : 1392/4/23 - 10:36 | انتخاب بهترین پاسخ
  دختر من 2.5سالشه یه وقتایی میگم جمع کن وسایلت رو بریم بیرون یه وقتایی اهمیت نمیده میگم پس نمیریم خونه میمونیم
یه وقتایی هم کارساز نیست بهش میگم اگه وسایلت رو جمع نمیکنی پس یعنی لازمشون نداری من جمع میکنم میذارم بیرون عمو(آشغالی) بیاد ببره اونوقت خودش زودی جمع میکنه(البته یه بار واقعا گذاشتمشون بیرون)

مامان سبحان جون
ارسال پاسخ : 1392/4/22 - 13:04 | انتخاب بهترین پاسخ
  سلام رفتار بچه های ما همه بستگی ب رفتارهای خودمون داره بچه ها فقط جواب عکس العمل های مارو میدن پسر من یک سال و دو ماهش هست و وقتی اسباب بازی هاشوجمع میکنم دقیقا جلوی خودم همشو میریزه رو زمین و ب من نگاه میکنه و میخنده بعد هم سرش تکون میده دقیقا کاری که خودم انجام میدم پس ب نظر من وقتی کودکمون ریخت و پاش میکنه باید اینقدر جمع کنیم تا اونم این رفتار جمع کردن یاد بگیره ن ریختن من که خودم خیلی خسته شدم پسر من تو یک دقیقه خونه رو بهم میریزه

مامان منصوره
ارسال پاسخ : 1392/4/22 - 9:12 | انتخاب بهترین پاسخ
  به نظر من قبل از هرچیز بستگی به سن بچه داره، دختر من
10 ماهشه طبیعتا سخته براش جمع کردن اسباب بازی پس اسباب بازی هاش در طول روز وسط هال پخشه و وقتی بازی نمی کنه می ذارمشون زیر میز داخل همون هال تا در دسترسش باشه....

در مورد خوراکی ریخت و پاش در حد اعلاست اما من محدودش نمی کنم فقط بعد از اینکه خوردنش تموم شد دستمو می کشم رو زمین و میگم دخترم جمع کن، اونم دستای کوچولوشو مثل من میکشه رو زمین، درسته جمع نمی شه اما از همین الان تو ذهنش ثبت میشه و یه کم بزرگتر شد راحتتر جمع کردن رو یاد می گیره...

یه راه حلی هم که می تونه کارساز باشه اینه که براش یه پارچه پهن کنیم و به مرور آموزشش بدیم هروقت خواست چیزی بخوره باید تو همون محدوده باشه/ البته خودم هنوز شروع نکردم...

تو یه سنی هم هست اون روش چشامو می بندم یا تا 10 می شمارم و .... اساسی جواب می ده.

برا بچه های بزرگتر هم میشه قرار مدار گذاشت، مثلا این که قبل از بیرون رفتن باید اتاقت مرتب باشه، یا قبل از اومدن مهمون باید اسباب بازی هاتو جمع کنی .... در بقیه موارد آزادشون بذارین گناه دارن....

مامان یا بابای سهند و سپهر
ارسال پاسخ : 1392/4/22 - 8:47 | انتخاب بهترین پاسخ
  چند بار تموم وسايل كشوي كمدشون و ريختن بيرون تموم لباسها شونو . درست همه جاي كف اتاق پر ميشد از لباس. همش هم مياوردن و ميگفتن تنمون كن و باي باي ميكردن كه يعني بريم بيرون و من يبيچاره مجيور ميشم دوباره يه ساعت همه لباسها رو تا كنم و بچينم و دوباره روز از نو . يك كمي تحمل كردم و چيزي نگفتم تا شايد خودشون بيخيال بشن. ولي بعدش وقتي ميديدم ميرن سمت كشو بهشون تذكر دادم و با نگاهم بهشون فهموندم كه خوشم نمياد از اين كارشون . بعد ديگه مثلا چند تا لباس و فقط درميارن! و وقتي ميگم دوباره بذارين سرجاش ميذارن!! البته بصورت بهم ريخته ولي خب بازم غنيمته.
اسباب بازيهاشونم آخر شب وقتي ميگم جمع كنيم تند و تند دوتايي ميريزن تو سبد .خودمم اگه زياد باشه همراهيشون ميكنم. ولي بقيه روز پخشه توي خونه!
البته دركل هر روز با چند دست اسباب بازي بازي ميكنن و بقيه رو جمع مي كنم و توي كمدشون ميذارم هر از گاهي ميارم بيرون.
براي ريختن و پخش كردن غذاها كلافه ام و هنوز هيچ راهي پيدا نكردم براش كه متوجه بشن نبايد بريزن !!! اگه راهنماييم كنين ممنون ميشم.

سپیده
ارسال پاسخ : 1392/4/22 - 5:49 | انتخاب بهترین پاسخ
  سلام. وقتی لباس هاشو از تو کمدش بیرون می یاره و روی زمین پهن می کنه یواشکی به من نگاه می کنه تا عکس العمل منو ببینه و یا وقتی سبد اسباب بازیهاشو وارونه می کنه. من هیچی نمی گم . چون چند بار امتحان کردم ولی فکر می کنم چون سن الانش برعکس انجام دادن کارها باشه از این بابت هر چی من بگن اون بر عکس انجام می ده.

مامان
ارسال پاسخ : 1392/4/22 - 4:44 | انتخاب بهترین پاسخ
  دختر من با هر چيزي كه بازي مي كنه وقتي خسته ميشه ميگه سر جاش يعني بزار سر جاش توي كمدم. و اگر من دستم بند باشه و بهش بگم بزار همون جا بعدا ميام ميزارم، گريه كه نه الان سر جاش. نظم زيادي هم خوب نيست

مامان فاطمه زهرا
ارسال پاسخ : 1392/4/22 - 4:44 | انتخاب بهترین پاسخ
  اگر ریخت و پاش اسباب بازیهاش باشه درحین کنترل کردن اعصابم سعی میکنم چیزی بهش نگم ولی اگر وسایل خونرو بخواد ریخت و پاش کنه خیلی عصبانی میشم و سعی میکنم بهش توضیح بدم که این کارو نکنه
لطفا اگر دوستان راهکار دارن توضیح بدن منم این چند روزه بااین کاراش نمیدونم چکار کنم
وقتی خوابه خونه دسته گل میشه ولی بیدار میشه چشت روز بد نبینه!!!!!!!!!!!!!!!گریه و عصبانی

نسرین
ارسال پاسخ : 1392/4/22 - 4:23 | انتخاب بهترین پاسخ
  من در مورد ریخت و پاش کردن اصلا عصبانی نمیشم.البته نمیدونم منظورتون از ریخت و پاش چیه ولی به نظر من اینکه پسرم همهی اسباب بازیهاشو تو کل خونه پخش کنه هم طبیعیه و اقتضای سنشه.فقط حواسم هست که کم کم نظم بهش یاد بدم و بفهمه باید منظم باشهوهر وقت هم جمع میکنم مطمئنم نیم ساعت دیگه دوباره به همون وضع در میاد برای همین خیلی به خودم فشار نمیارم.بعضی روزا رو گذاشتم برای مرتب کردن اتاق پسرم .سعی میکنم خودشو هم شریک کنم میگم بیا با هم اتاقتو مرتب کنیم.اوایل فکر میکرد اینکه میخوام اسباب بازیهاشو سرجاش بزارم یعنی اینکه دیگه نمیخوام بزارم باهاشون بازی کنه و مقاومت میکرد و میپرسید چرا دارم جمع میکنم.منم توضیح میدادم براش برای اینکه گم نشن و اتاقش تمیز باشه و اگه مهمون اومد خوشش بیاد از اتاقش .حالا دیگه مقاومت نمیکنه و خودش کمکم میکنه.

ღـدیریت دخــღـــلی شکلکـ
ارسال پاسخ : 1392/4/22 - 2:28 | انتخاب بهترین پاسخ
  دندون من تو جیگرش میچرخه ولی تقصیر خودمونه دیگه
اسباب بازی زیاد در دسترس بچه بودن باعث میشه به بیشتر اونا بی اعتنا باشه و فقط باعث بی نظمی بشه
سعی کنیم وسایلی رو که باهاش کمتر بازی میکنه از چشمم دور کنیم(لا اقل برای یه مدت)
نظم رو از وقتی کوچولو هستن یادشون بدیم کوچولوی 1 سال و 3 ماهه من از همین سن همکاری میکنه و گاهی اسباب بازیاشو با هم به روش یکی من یکی تو میریزه تو کشو اسباب بازیش

البته بماند که بعضی وقتا به کابینتامم رحم نمیکنه...گــــریه

اگه بزرگتر بشه باید براش اینو قانون قرار بدیم که مسئول متب کردن اتاقشه و گاهی کمکش کنیم و اگه جمع نکرد اونو جریمه کنیم .. و اسباب بازی ریخته وسط اتاق ازش برای مدتی بگیریم

یه روش دیگه هم فک کنم برای بچه های 3 سال به بالا کار بردیه
اسمش روش مخ زنیه..خخخ

مثلا بهشون بگی من چشامو میبندم می شمارم عین یه اجی مجی کردن یا بقول پسر داداشم عین جت .... ببینم اتاقتو چقد میتونی زود تمیز...بنده خدا پسر داداشم نفس نفس زنان عین همون جت همه وسایلشو جمع میکرد و با افتخار میگفت اگه راس میگی حالا چشاتو باز کن ...منم چشامو باز میکردم و مثلا از خوشحالی غش میکردم...خخخخخخخخخخخخخخخ

مامان فهیمه
ارسال پاسخ : 1392/4/22 - 1:47 | انتخاب بهترین پاسخ
  من كاريش ندارم تا ريخت و پاششو بكنه بعد ازش ميخوام چيزاشو جمع كنه،اگه زياد باشه خودمم كمكش ميكنم ولى اگه كم باشه ازش ميخوام خودش جمع كنه،بايد ازش خواست خودش اين كارو انجام بده وگرنه عادت ميكنه و هميشه بايد دنبالش راه برى جمع و جور كنى

مامان زهرا
ارسال پاسخ : 1392/4/22 - 1:18 | انتخاب بهترین پاسخ
  سلام
من بیشتر مواقع کاری ندارم مگر این که ریخت و پاشش تبدیل به خرابی وسایل تبدیل بشه
اما پسر من یه عادت بدی که داره هر وقت من دارم جمع و جور میکنم بیشتر می ریزه و این مواقع من خیلی عصبانی میشم و..
لطفا حالا که پرسیدید راهکار هم بدید

مامان جونی
ارسال پاسخ : 1392/4/22 - 0:37 | انتخاب بهترین پاسخ
  در نود درصد موارد خودم شروع می کنم به جمع کردن ریخت و پاش ها و از کودک می خوام همراهیم کنه.اما در 9درصد موارد عصبانی میشم و در اون یک درصد باقیمونده بی تفاوت هستم یعنی میگم بزار ریخت و پاش کنه دلش خنک بشه بعد با هم یا تنهایی جمعشون میکنم.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

سپیده
31 فروردین 93 17:57
عالی بود خوشم اود .ممنون