پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 4 ماه و 18 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

خواب کودکان

1392/4/9 1:02
4,988 بازدید
اشتراک گذاری

کودک 3 تا  5 ساله حدود دوازده ساعت میخوابه  و برخی بچه ها حتی تا 3.5 سالگی ممکنه در روز یک خواب کوتاه نیم ساعته تا یک ساعته هم داشته باشند

 

کودک 3 تا  5 ساله حدود دوازده ساعت میخوابه  و برخی بچه ها حتی تا 3.5 سالگی ممکنه در روز یک خواب کوتاه نیم ساعته تا یک ساعته هم داشته باشند ولی بعد از 3.5 سالگی بچه ها تمایلی به خواب روز نخواهند داشت بچه های 5 تا 7  ساله حدود 11 ساعت خواب احتیاج دارند ...بچه ها بین 3 تا 7 سال ممکن است از خواب بترسند به دلیل اینکه اولا در خواب رویا میبینند و ثانیا فکر میکنند ممکنه در خواب اتفاقاتی بیفته که اونها ازش بی خبر باشند.حدود 1 ساعت قبل از خواب باید مراسم رفتن به خواب شروع شود مثل مسواک و کتاب خوندن و لباس عوض کردن و ...نباید یکدفعه بچه ها رو وادار به خوابیدن کرد و اصولا محیط خانه باید ارام بگیره تا کودک فکر نکنه در حالیکه اون خوابه زندگی و بیداری ادامه داره و همه مشغول بازی و سرگرمی هستند و فقط او هست که باید بخوابه.

کابوسها به دو صورت خودشو نشون میده

1 -  کابوس یا nightmare :  وقتی بچه بیدار میشه و دقیقا خاطرش هست که توی خواب چی دیده و میتونه اونو با شما بازگو کنه این حالتو به عنوان کابوس میشناسیم.

2-هراس شبانه یا Night Terrors  : ولی وقتی کودک از خواب بیدار میشه و وحشت زده است و به هیچ وجه از خواب خودش خبر نداره این موضوع رو به عنوان وحشت خواب شناخته که زمینه بیولوژیکی داره و اصلا روانی نیست و دلائل بدنی داره که یکی از اونها مساله ایست تنفسی است یعنی وقتی به دلیلی اکسیژن به مغز نمیرسه فعالیت مغز غیر عادی میشه زیرا به چنین اکسیزنی احتیاج داره... لذا وقتی فرزند شما دچار یکی از این دو حالت شد یکی از پدر و مادر به سراغش میره و بهش ارامش میده و میفهمونه بهش که این فقط یک رویا بوده و واقعیت نداره و تا وقتی فرزندشون بخوابه و خوابش سنگین بشه کنارش میمونن و کمکش میکنند بخوابه 


 هراس شبانه عبارت است از هراس شدید و ناتوانی موقت در به دست آوردن هوشیاری. در این اختلال فرد به صورت ناگهانی از مرحله خواب امواج آهسته، بیدار می‌شود، این بیدار شدن معمولا همراه نفس نفس زدن، ناله و فریاد زدن است. معمولا وقتی فردی دچار این حالت می‌شود، بیدار کردنش غیرممکن است و غالیا شخص بدون اینکه بیدار شود، مجددا به خواب می‌رود. به علاوه «هراس‌های شبانه» به ندرت توسط شخص به یاد آورده می‌شوند. 

یکی دیگر از تفاوتهای هراس شب با کابوس این است که شخص دچار هراس شبانه کاملا بیدار نمی‌شود و تلاش برای بیدار کردنش هم به جایی نمی‌رسد. به علاوه هراس شبانه می‌تواند برای بیمار، خطرناک هم باشد، چرا که ممکن در طی آن به خود یا اطرافیانش صدمه بزند.

موضوع راه افتادن در خواب : وقتی فرزند شما در خواب راه میفته بدون اینکه سعی کنید بیدارش کنید مواظبش هستین و اونو به رختخواب برمیگردونید و معمولا فردا صبح بچه ها خبری از این اتفاقات نخواهند داشت .این حالت معمولا در سه ساعت اول خواب بچه ها اتفاق میفته که اگر در خواب فقط کمی ناله و گریه میکنند کاری به کارشون نداشته باشین ولی اگر وحشت زده شدند و فریاد میزنند احتمالا بیدار کردن اونها کمک میکنه.البته غذای هضم نشده در معده اونها یا گرسنگی میتونه دلیل این بیداری و گرفتاری باشه ولی معمولا تغذیه در این سن و سال نقشی نداره .

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

ميس مام
10 تیر 92 15:36
سلام به منم سر بزنيد من تازه واردم نظرتونم بهم بديد. مرسي