پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 15 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

پرسش و پاسخ (آموزش خوندن و نوشتن قبل از سن مدرسه، خوب یا بد ؟؟؟ )

1392/3/9 16:47
22,994 بازدید
اشتراک گذاری

مامان روانشناس
ارسال پرسش : 1392/3/4 - 1:02
آموزش خوندن و نوشتن قبل از سن مدرسه، خوب یا بد ؟؟؟
اطلاعات بیشتر : آیا شما هم آموزش خوندن و نوشتن قبل از سن مدرسه را میپسندید ؟؟؟ تا چند سال دیگه قراره چه اتفاقی بیافته ؟؟؟ آیا همه بچه ها قبل از سن مدرسه خواندن و نوشتن بلدند؟؟؟ آیا کودک باید بازی کنه و یا اینکه خواندن و نوشتن یاد بگیره ؟؟؟ آیا جلوی این روش ها و تبلیغات سرسام آور و پک های تبلیغاتی باید گرفته بشه ؟؟؟ دوستان عزیز خواهش میکنم به نظرات هم احترام بگذارید ...

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
   

یکی از دوستان برامون نظر فرستاده

خواهرم معلم کلاس اوله و سالیان ساله که داره این پایه را تدریس میکنه
و تقریبا هر سال به عنوان معلم نمونه تو ناحیه معرفی میشه مدرسه .....تدریس میکنه

این مقدمه را گفتم که بدونی این حرفها را کسی بهم گفت یه کار کشته اس تو حرفه آموزش
امشب خونشون بودم و در مورد آموزش خوندن و نوشتن قبل از مدرسه باهاش صحبت کردم
و اون صد در صد مخالف بود میدونی چی میگفت:
اینکه این روشهایی که الان متداول شده اصلاروشهای اصولی و پایه ای نیستن و ما تو مدرسه ابتدا لوحه ها و بعد حروف و بعد کلمه را آموزش میدیم
یعنی مرحله به مرحله اما این کارتهای صد آفرین و امثال اونها یه دفعه ذهن بچه ها رو با کلمه درگیر میکنن یعنی از همون اول میپرن پله آخر!
و تو این دو سه ساله داشتند بچه هایی را که با این روشا خوندن نوشتن یاد گرفتن و بخاطر همین اصلا روشهایی که ما سر کلاس تدریس میکردیم را یاد نمیگرفتن و معنی و درکی از حروف و یا لوحه ها نداشتند بخاطر همین آموزش دادن به این بچه ها خیلی سخت بوده و گاها والدینشون مجبور میشدن برای آموزش حروف در خواست کلاس خصوصی کنن!!
فکرش را بکن بچه کلاس اول و جلسات خصوصی!!!
و یه چیز دیگه اینکه از دقت این بچه ها راضی نبود و میگفت من با ابقیه بچه ها مقایسه میکردم اکثرا توی املاهاشون بی دقتی دارن و چون یاد گرفتن تند تند یه کلمه را بدون اصول نوشتاری یاد بگیرن توی نوشتن کلمه های دیگه مشکل پیدا میکنند.
اون به عنوان یه معلم اصلا با این روشها موافق نبود

 

پرسش و پاسخ (آموزش خوندن و نوشتن قبل از سن مدرسه، خوب یا بد ؟؟؟ ) | مامان آناهیتا 11:25 9 خرداد 1392
 
سلام م مامان روانشناس
من خودم به شخصه موافق خواندن و نوشتن قبل از شروع مدرسه نیستم . ولی اینکه مفاهیم رو با بازی بهش یاد بدیم کاملا موافقم و این کار رو با دخترم انجام میدم چون با بازی و شعر و قصه مفاهیم رو کار می کنیم براش لذت بخشه . و خودش یادآوری می کنه که بیام بازی کنیم . به نظرم برای آموزش ورزش ، نقاشی ، موسیقی و زبان از سن 4 سالگی مناسب هست اونم باز به بچه بستگی داره .
[Web] - [E-Mail]

ارسال پاسخ : 1392/3/7 - 23:56 | انتخاب بهترین پاسخ
  با عرض سلام و احترام به نظرات نوشته شده. منم موافق نيستم كه كودك خردسال رو مجبوربه خواندن و يادگيرى زود تر از سن حقيقى كه در دنيا تاييد شده كنيم. مخصوصا يادگيري ذهنى رياضى، طبق تحقيقاتم ورودى مغز بچها زياد ميشود و خروجيش كم است. و بعد از مدتى بچه ها از نظر اجتماعى افراد غير عادى رفتارى ميشوند. تازه اگه مامان و باباهاى مهربون دقت كنيم، متوجه ميشيم كه اين موسسه ها خصوصى هستن و دولت اجازه اين كار رو نداده وگر نه اگه اينقدر براى بچه هامون خوبه چرا بصورت خصوصى است. در ضمن در جريان باشيد اين قضيه آموزش رياضى ذهنى از چين وارد شده كه چند سال مجوز نگرفت و.....
در واقع اعتراف ميكنم خودم هم با ديدن اون طبليقات رفتم سراغش تا براي بچه هام كارى كنم. اما بعد از تحقيق اين اطلاعات بدستم اومد كه خواستم شما هم بدونيين. چون همه بچه ها رو مثل بچه هاى خودم ميدونم و وظيفه ام بود تا دانسته هايم رو با شما عزيزان در ميان بذارم.  

محیا
ارسال پاسخ : 1392/3/6 - 8:30 | انتخاب بهترین پاسخ
  به نظر من بچه تا قبل از مدرسه میتونه بازی کنه چرا بازی کردن رو ازش بگیریم.چرا از درس و مدرسه زده اش کنیم؟
پرسش و پاسخ (آموزش خوندن و نوشتن قبل از سن مدرسه، خوب یا بد ؟؟؟ ) | وبلاگ نگرش 23:09 6 خرداد 1392
 
بین 5 تا 7 سالگی زمان سواد اموزی است و تا جایی که بچه ها میتونند باید بهشون خوندن و نوشتن رو یاد داد ولی در این کار نباید بهشون فشار اورد و حتما این کار همراه با بازی شادی و تفریح باشه
[Web] - [E-Mail]

 


مامان
ارسال پاسخ : 1392/3/5 - 19:05 | انتخاب بهترین پاسخ
  سلام مامان روانشناس این مطلب رو یه جا خوندم نمیدونم چقد به موضوع شما مربوط میشه ولی این روزها دغدغه ی خیلی از مادر ها شده خواستم شما و بقیه ی دوستان هم بخونید:



من یک مادر نگرانم که جمعه ها صبح حالم خراب میشود.
چند هفته ای است که در برنامه صبح جمعه شبکه دو، بچه‌هایی را می‌آورند که مثلا نخبه‌اند یا باهوش یا یک همچین چیزهایی. یک نمایش تمام‌عیار، مثل یک سیرک. یکی‌شان می‌تواند در 4 سالگی بخواند و بنویسد و به انگلیسی تا چند بشمارد و برعکس بشمارد و این چیزها. آن یکی رفته یک موسسه‌ای و می‌تواند در 5 سالگی چند تا عدد را به صورت ذهنی جمع و تفریق کند و بگوید. اول بچه دست‌آموز وارد می‌شود؛ نمایش می‌دهد، حضار کف می‌زنند، بعد مدیر موسسه می‌آید و در حالی که حتی نمی‌تواند یک جمله را با فعل و فاعل درست بیان کند، مثل مدیر یک سیرک سرش را بالا می‌گیرد و با تشکر از تشویق‌های حضار می‌گوید که چطور این بچه را به این‌جا رسانده‌اند. بعد یک چیزهایی در مورد نیمکره‌های مغز، اعتماد به نفس، خلاقیت و... می‌گوید و بعد صحنه را می‌سپارد به عموقناد که ضربه نهایی را بزند: تبری محکم به پایه‌های وجدان مادرها و پدرها. «اگر به فکر پیشرفت بچه‌تون هستین، حتما با این شماره‌ها تماس بگیرین» و «نباید هیچ بچه‌ای در ایران باشه که به این موسسه نره» و چیزهای دیگری که یعنی زود باشید تا بچه‌تان بیشتر از این عقب‌افتاده و خنگ نشده، زنگ بزنید و بچه‌تان را نجات بدهید و خوشبختی و هوش را برایش بخرید.
آهای عموقنادی که نوستالژی کودکی‌مان بودی! چند؟! فریب دادن مادر و پدرهای ساده‌ای که حاضرند به هر قیمتی خوشبختی را برای بچه‌هایشان بخرند، چند می‌ارزد؟ با چند میلیون حاضر شدی وجدان چند میلیون مادر و پدر پای این برنامه را این طوری بلرزانی؟!
فکر میکردم بدتر از این نمیشود که در برنامه های کودک آنتن را به ماکارونی و پفک میفروشند. اما حالا میبینم این بار تخریب شخصیت بچه ها و شعور والدین، دستاویز پول درآوردن برنامه ها شده است.
چه کسی گفته بچه ای که بتواند در 5 سالگی بخواند و بنویسد یا بشمارد و جمع و تفریق کند باهوش است؟! چرا حالا که در همه دنیا روانشناسها به این نتیجه رسیده اند که سنین زیر دبستان مطلقا برای بازی کودکان است، ما بزرگترین رسانه کشور را میدهیم دست موسساتی که روشهای منسوخ و نخ نمای دنیا را برایمان تبلیغ کنند؟ چرا اجازه میدهیم بچه هایمان دستمایه نمایش زشت چنین موسساتی شوند؟ چرا باید "پز دادن" و "فخر فروختن" با بچه ها، این موجودات معصوم و بی پناه، را تبلیغ کنیم؟
من یک مادرم و غصه گل های کشورم قلبم را میفشارد.
من مسئول گلهایم هستم. اجازه نمیدهم باغبانی بی کفایت، گلهایم را به دست گل فروشها بسپارد تا از ریشه آنها را بکنند و در گلدانهای زینتی بگذارند.

مامان
ارسال پاسخ : 1392/3/5 - 10:28 | انتخاب بهترین پاسخ
  حتی در دوران ابتدایی هم عشق به آموزش و شوق یادگیری مهمتر از خود آموزشه.چه برسه به قبل از اون.سعی کنیم در بچمون عشق به یادگیری رو ایجاد کنیم.اونوقت خودش دنبالش میره و لازم نیست ما هلش بدیم.

ماناز
ارسال پاسخ : 1392/3/5 - 9:58 | انتخاب بهترین پاسخ
  مامان روانشناس عزیز من هم دخترم امسال به کلاس اول میرود ولی لازم نمیبینم که قبل از مدرسه رفتن به او خواندن ونوشتن را یاد بدهم چون هرساله روشهای جدید اموزشی می اید وما به عنوان مادر نمی توانیم ادعا کنیم که همه انها را بلدیم وبا دادن اموزش بچه دچار تضاد در روش اموزشی شده وبه این طریق کار معلم سخت تر میشود.ما بایستی معلم را در دادن اموزش همراهی کنیم نه مداخله در کارش نماییم واین محقق نمیشود مگر با ارتباط با مدرسه وتوجه به تذکرات انها.چون هر بچه ای یک سطحی از یادگیری را دارد وهر کدام شان در جایی قوی ویا ضعیف عمل می کنند واین را فقط معلم او متوجه میشود.حتی مادر هم نمی تواند بفهمد چونکه قرار گیری بچه در محیط مدرسه با انچه که در خانه است کاملا متفاوت است.من از ان افرادی هستم که صرف تبلیغات هیچوقت دست به چنین اموزشهایی نزدم ودوست دارم همه چیز طبق روال منطقی خودش پیش برود وهیچوقت هم ننشستم وبا بچه ام از سنین پایین کار کنم .گذاشتم خودش با تجربه وعلاقه وسوال وجواب به افزودن دانسته هایش برسد والان هم نسبت به همسنی هایش دانسته هایش زیاد است چون خودش دنبالش بوده نه این که من اورا به دنبال خود بکشم .واین خیلی مطلب مهمی است وسخنی است که روز ثبت نام دخترم در مدرسه به من گفتند که :پایه اموزشی نوین فعلی این است که کاری کنیم تا دانش اموز دنبال معلم باشد نه معلم دنبال او.ودادن اموزش های زود هنگام ما برعکس روش فوق است .مگر در زمانهای قدیم که این همه نابغه داشتیم کسی می نشست وبا انها کار می کرد .مطالعه زندگی انها نشان می دهد همه شان خودشان به دنبال ان رفتند وبه نتیجه رسیدند.در امر اموزش اجبار ونشاندن افراد به یاد گیری اثری ندارد.نقش مادران ومربیان بایستی ایجاد شوق وانگیزه ودادن راهنمایی های لازم وموثر وکارشناسانه در حین اموزش باشد وبقیه به عهده دانش اموز.
این تبلیغات ها که هر چند وقت یک بار با اسامی خارجی ودهان پر کن می ایند فقط ظاهر دلفریب دارد واز درون تهی است .این نیمکره مغز از ابتدای خلقت بشر به همین صورت بوده وچیز جدیدی نیست که هر چند وقت یکبار کمک به پر کردن جیب عده ای سود جو می کند.بازی کردن کودک منافاتی با اموزش او ندارد او در حین بازی با خیلی از مفاهیم اشنا میشود واثرش خیلی بیشتر از نشاندن او ویاد دادن به اوست چون خودش عملا ان را به دست اورده است .کاری کنیم تا همیشه مدرسه برای بچه هایمان جذابیت وتازگی اش حفظ گردد.
مهتر از همه این اموزشها یا ددادن مهارتهای ارتباط با همسالان ودیگران،تصمیم گیری درست،کنترل خشم وغضب در موقع لازم،و...به طور کلی مدیریت صحیح زندگی کردن. فرزند ما بدون دانستن اینها هیچ است حتی اگر به بهترین شکلی بنویسد یا بخواند.با تربیت درست انها برای خودمان دعای دیگران را بگذاریم نه نفرین انها را.ببخشید بحث اخلاقی شد اما لازم دانستم که بیان کنم.

مامان
ارسال پاسخ : 1392/3/5 - 1:41 | انتخاب بهترین پاسخ
  من هم با نظر دوستانم موافقم.
ما یه سری تست های روانشناسی داریم که همه از سن 3 سالگی شروع میشه و سطح انتظار هم بسیار پایینه.تازه کار با اون ها هم فقط در حد چیدن یا علامت گذاریه و نه حتی نوشتن.
یعنی روانشناسان هم با این موضوع مخالف هستن.
به قول خیلی از دوستان اگر لازم بود حتما سن مدرسه و آموزش پایین میومد ولی مشخصه که بچه به یک سری امادگی ها برای خوندن و نوشتن نیاز داره که از همون سن 6- 7 سالگی شروع میشه.

ناگفته نمونه که خیلی از آموزش ها هم هستن که میشه از سن پایین شروعشون کرد. مثلا شعر خوانی . پریسا از 2 سالگی شدیدا به خوندن شعر علاقه نشون داد. حتی گاهی که من زیر لب شعری رو زمزمه میکنم اون هم دوست داره همین کار رو بکنه و ازم میخواد که براش تکرار کنم تا یاد بگیره.
و یا شناخت حجم و بعضی اشکال و خیلی کم رنگ ها و یا متضاد ها و .... که من همین الان هم این موضوعات رو با پریسا کار میکنم و پریسا به خوبی جواب داده.
یا مثلا نام حیوانات. صداهاشون و یا شباهت ها و پیدا کردن اشکالی که به هم ربط دارن و بسیاری موضوعات دیگه.

که این موارد اصلا ربطی به خواندن و نوشتن نداره.
من با مادر هایی که از سن کم به بچه هاشون زبان انگلیسی یاد میدن راستش مخالفم چون یاد گیری زبان دوم از سن 5 سالگی شروع میشه که بهش میگن سن طلایی برای آموزش زبان دوم.

بهتره در این موارد زیاد به بچه ها فشار نیاریم. درسته که در عصر پیشرفت و تکنولوژی هستیم ولی باز هم باید به بچه این اجازه رو بدیم که بچگی کنه و از بچه بودنش لذت ببره. و طوری نباشه که در بزرگسالی افسوس این دوران رو بخوره و یا چیزی رو یاد بگیره که قراره بعدا براش تکرار بشن و بشه تکرار مکررات.....

مامان مانی
ارسال پاسخ : 1392/3/5 - 0:31 | انتخاب بهترین پاسخ
  اگه آموزش تو قالب بازی باشه و بچه ازش لذت ببره خیلی هم خوبه.البته باید دید عکس العمل خود بچه چطوره اگه بچه خودش رغبتی نشون نداد باید دنبال یه راه دیگه بود و باز علاقه ای نداشت نباید پافشاری کرد.اینطوری تو زمان آموزش مدرسه اش یه خاطره ی بد به همراه داره که مانع از یادگیری میشه

مامان هستی شرین زبون
ارسال پاسخ : 1392/3/5 - 0:15 | انتخاب بهترین پاسخ
  سلام.من در ابتدای مادر شدنم موافق این کار بودم.‏ چون به حک
شدن مطلب در ذهن کودک معتقد بودم.‏ اون هم این دلیلل بود که خودم تجربه اش را داشتم.‏ ولی به مرور متوجه شدم سن کودکی که ‏
همه چیز در اون نقش می بنده صرفا به دوران قبل از هفت سالگی ختم نمی شه.
البته یه چیزی هم که به نظر من اهمیت داره اینه که ‏
وقتی کودک وارد مدرسه یشه و یه چیزهایی رو نسبت به همسالان خودش بیشتر بدونه باعث میشه اعتماد به نفسش بالا بره و زمینه پیشرفتش رو فراهم کنه.
در کل با آموزش های مصرانه ی قبل از مدرسه مخالفم...

 
   

مامان کوروش
ارسال پاسخ : 1392/3/5 - 0:05 | انتخاب بهترین پاسخ
  سلام من که اصلا موافق نیستم بچه باید بچه گیشو بکنه واسه یادگیری وقت هست اگه زودتر این کار میخواست انجام بشه بچه ها از 7 سالگی وارد مدرسه نمیشدن میگفتن از 6 ماهگی بچه رو بیارید من نمیدونم آخه چرا باید بچه رو توی این سن اذیت کنیم وادارش کنیم کلمات رو یاد بگیره اینا همش حالت حفظ یات داره و فراره پس بهتره بزاریم بچه مون بچه گیشو بکنه و لذت او نو ببره به وقتش که شد و به سن آموزش رسید اون وقت با هاش کار کنیم

 


مامان روانشناس

بهترین پاسخ | ارسال پاسخ : 1392/3/4 - 13:51
آیا نمیشه نیمکره راست مغز را با یک سری از بازی های خلاق تقویت کرد ؟
روش شیچیدا را چند تا از دکترهای دانشگاهی من اصلا حتی اسمش رو هم نشنیده بودند و من خود مردد برای استفاده اون برام فرزندم هستم !!!!
بعضی ها میگند روش جدیدیه و بعضی ها میگویند فقط تبلیغاته !!! و من به عنوان یک مادر اول باید خودم قانع بشم که این روش میواند واقعا مفید باشه بعد اقدام کنم .

سپیده
ارسال پاسخ : 1392/3/4 - 14:26
  مامان روانشناس عزیز لطفا به من بگید ایا کار من درسته و این روش که البته روش من عکس تراشه های الماس هست می تونه باعث خلاق شدن بشه ؟

سپیده
ارسال پاسخ : 1392/3/4 - 14:23
  سلام. در این باره گذاشتم نظر دوستان رو بدونم بعد خودم بگم.
من تبلیغات زیادی در این باره رو دیدم و واقعا برام جالب بود و خیلی متعجب می شدم که یه بچه مثلا 3 ساله کامل می تونه بخونه و کلمات و جملات رو تشخیص بده. تا اینکه برای دخترم تراشه های الماس رو گرفتم که واقعا ببینم چی هست که می گفت روزی نیم ساعت با بچه کار کن که اصلا دختر من نیم ساعت براش خیلی زیاد بود. البته شاید خیلی از مادرها بگن که ما گرفتیم و نتیجه داد. هدف من از گرفتن تراشه های الماس خوندن نبود چون نمی خواستم آموزش رو از الان شروع کنم حتی بصورت بازی. هدف من این بود که دایره لغات دخترم رو زیاد کنم و روی کلامش کار کنم. مثلا کلمه صورت رو هر کاری کردم نتونست بگه و فقط با اشاره به صورتش اونو به من نشون می ده و همین برای من کافیه. یا مثلا کلمه انگشت رو می گه ان و انگشتش رو بهم نشون می ده و بازم همین برای من کافیه . خلاصه با بازی کردن و کمک گرفتن از این کارتها تونستم در این حد پیش برم ولی نه مثل تبلیغاتی که می بینم.

مامان و بابا
ارسال پاسخ : 1392/3/4 - 11:55
  با احترام به تمام نظرات دوستان. من با آموزش خوندن و نوشتن قبل از مدرسه موافقم. شیوه یادگیری بچه ها قبل و بعد از مدرسه با هم فرق می کنه. در واقع قبل از 6 سالگی یادگیری از طریق نیمکره راسته و بعد از 6 سالگی نیمکره چپ. پس در واقع هیچ تداخلی بین آموزش ما قبل و بعد وجود نداره. دو جور آموزش جدا هستند. بچه ها در مدرسه از طریق تمرین و تکرار آموزش می بینن. البته الان شیوه های آموزشی در مدرسه ها هم تغییر کرده. و به سمت یادگیری آسون و سریع می ره. چون این یادگیری ها بیشتر در مغز باقی می مونه. در واقع ما با آموزش قبل از 6 سال به بچه هامون کمک می کنیم از قسمت بیشتری از مغزشون استفاده کنن. تفاوت بین نیمکره منطقی و نیمکره سرعتی است.

مامان علی
ارسال پاسخ : 1392/3/4 - 11:29
  سلام مامان روانشناس عزیز
این موضوع رو قبلا هم توی پرسش و پاسخ مطرح کرده بودن و من هم یه نظر مفصل گذاشته بودم...
به نظر من هم این آموزشها به این صورت که دارن تبلیغ میکنند و به این شکلی که الان مد شده هیچ ضروریتی نداره و تاثیر چندانی توی پیشرفت و افزایش هوش بچه ها نداره.شاید خیلی محدود برای کلاس اول بچه ها موثر باشه که با این تاثیر کم و مواردی که مامان الینا جون توضیح دادن ارزش این همه زحمتو و هزینه رو نداره...کلی کارشناسی و بررسی کردن و به این نتیجه رسیدن شروع آموزش این چیزا برای سن 6-7 ساله هست...
همونطوری که توی بحثای قبلی گفتم به جای وقت گذاشتن روی این موارد به بچه هامون روشهای تصمیم گیری درست توی زندگی و روشهای ارتباط برقرار کردن، مدیریت کارهاشون و ...یاد بدیم
کلا سرمایه گذاریمونو بذاریم روی افزایش هوش اجتماعیشون...
کمی جستجو کنیم مثالهای زیادی از شاگرد اول هایی رو میتونیم پیدا کنیم که به هیچ جا نرسیدن و شاگردهای متوسطی رو میتونیم پیدا کنیم که الان جزو موفقترین مدیران هستند...

مامان علی
ارسال پاسخ : 1392/3/4 - 11:15
  منم باهاتون موافقم.
به نظرم تو این مدت قبل از مدرسه ، برای این که هم از انرژی و استعداد سرشارشون بهره ی درستی بشه و هم اینکه تو مدرسه مشکلی براشون پیش نیاد ، به جای اینکه خوندن و نوشتن بهشون یاد بدیم میتونیم روی جنبه های دیگه کار کنیم.. مثلا زبان انگلیسی یا زبان های دیگه بهشون اموزش بدیم.. یا موسیقی یا نقاشی .. میتونیم بهشون قران یاد بدیم و حتی تو جنبه های ورزشی پرورششون بدیم..
خوندن و نوشتن رو بلاخره تو مدرسه یاد میگیرن . چرا عجله کنیم !

منا مامان الینا
ارسال پاسخ : 1392/3/4 - 10:44
  سلام من زیاد موافق آموزش خواندن و نوشتن به بچه ها قبل از ورورد به مدرسه نیستم چون بالاخره این کوچولوهای دوست داشتنیمون خوندن را یاد میگیرن و وقتی سن 6 یا 7 سالگی را برای شروع آموزش انتخاب کردند حتما دلیل خوبی برای اینکار داشته اند و گرنه میشد بگن از هر وقتی که کودک شروع به حرف زدن کامل کرد اون رو به مدرسه بفرستید!
من تو بچگیم یه تجربه شخصی دارم و اینکه خواهر بزرگم معلم کلاس اول بوده و هست هنوز م وقتی من 5 سالم بود خیلی به کتابهای کلاس اولی که با خودش می اورد خونه علاقه نشون دادم بخاطر همین خواهرم تصمیم گرفت که من را هم به همراه خودش به سر کلاس درس ببره و منم با بچه های 7 ساله پشت میزو نیمکت لوحه ها و حروف را یاد گرفتم اون موقع همه خوشحال بودند که من زودتر از همه خوندن و نوشتن یاد گرفتم اما سال بعدش که باید میرفتم مدرسه چون اون کتابها را من خونده بودم و بلدشون بودم همش سر کلاس حوصله ام سر میرفت به حرف معلم گوش نمیدادم یا
بعضی وقتا همکلاسیام از من سو استفاده ! هم میکردند چون من لوحه ها رو بلاد بود و حروف را تند تند سر کلاس مینوشتم بقیه بچه ها هم دفتراشون را به من میدادن و منم مشق اونها را مینوشتم !!
یادمه یه بار معلممون خانوم کاووسی یادش بخیر خیلی من رو دعوا کرد و حتی بعدشم به مامانم گفت!!!

مامان سهند و سپهر
ارسال پاسخ : 1392/3/4 - 10:39
  مامان روانشناس از اینکه این بحث و مطرح کردین ممنونم امیدوارم توجه همه مامان باباها به این مطلب جلب بشه و اینهمه گول تبلیغات رو نخوریم. این دغدغه ای که مامان فهیمه ازش صحبت کردن هم درسته . ما هم نگران این موضوع هستیم.

مامان فهیمه
ارسال پاسخ : 1392/3/4 - 10:30
  من خيلى دوست دارم دخترم بتونه خودش كتاب قصه هاشو بخونه خودشم خيلى علاقه داره و وقتى كتاب دست ميگيره كلمه هاشو از من ميپرسه،ولى اين تاثير بدى روى آموزشش تو مدرسه ميزاره و باعث ميشه مطالب براش تكرارى باشه و به حرفاى معلمش بى توجه ميشه و با اينكه فقط خوندن رو بلده ولى بى توجهيشرشامل همه ى درسا ميشه،اين اتفاق واسه خود من افتاده،پدرم خيلى دوست داشت خوندن رو ياد بگيرم و قبل از مدرسه تا حدودى بهم ياد داده بود و اين باعث ميشد به حرف معلمم توجه نكنم و حتى باوجوديكه نوشتن رو بلد نبودم ولى توى نوشتن هم كوتاهى ميكردم،از طرفى هم الان كه اينهمه تبليغات هست و خانواده ها به دنبال اين آموزش ها هستن ممكنه بچه اى كه اين آموزشو نديده و خوندنو بلد نيست سر كلاس كم بياره و احساس بدى پيدا كنه،من مدتهاست اين دغدغه رو دارم... واسه تولد دوسالگى دخترم تراشه هاى الماس گرفتم ولى هنوز مرددم،حدود ده كلمه شو بهش ياد دادم خودشم خيلى استقبال ميكنه ولى هنوز واسه ادامه دادن به نتيجه نرسيدم

♥مامان آمیتیس♥
ارسال پاسخ : 1392/3/4 - 10:24
  من با مامان سهند و سپهر موافقم.....

مامان روانشناس
ارسال پاسخ : 1392/3/4 - 9:45
  برای تمام والدینی که این روزها تمام فکر و ذهنشون پیشرفت بچه هاشونه و میخواند کودک دلبندشون بهترین تربیت ها رو داشته باشه ... اون ها چی ؟؟؟

مامان روانشناس
ارسال پاسخ : 1392/3/4 - 9:43
  چند وقت پیش روز جمعه برنامه فیتیله گویا برنامه ایی داشته که عمو قناد به تبلیغ یک سری از این تبلیغات پرداخته بود که اتفاقا سوالش اینجا هم بیان شده بود . و مادران زیادی رو به فکر فرو برده بود به نظرتون تبلیغات چقدر در این امر اثر داره ؟

مامان سهند و سپهر
ارسال پاسخ : 1392/3/4 - 9:09
  من مخالف این موضوع هستم . چون در مدرسه در هر سال چیزهای روتینی آموزش داده میشه وقتی بچه احساس کنه چیزی که معلم میگه رو از قبل بلد هست دیگه به درس ها گوش نمیده و نکاتی که معلم میگه رو از دست میده. ضمنا روشی که اینها آموزش میدن صرفا تصویری هست و بچه حروف رو یاد نمیگیره اینجوری. فکر میکنم این یه حرکت نمایشی هست و اگر نیاز بود سن آموزش و یادگیری بچه در مدرسه رو پایین میاوردن در همه جای دنیا سن6- 7 سالگی آموزش خواندن و نوشتن شروع میشه.

بهاره مامان الینا
ارسال پاسخ : 1392/3/4 - 8:57
 به نظر من آموزش در کنار بازی و نفریح بد که نیست عالی هم هست آگه بچه ها خوندن و نوشتن یاد بگیرن قبل از مدرسه ، درمدرسه چیزهای بیشتری یاد می گیرن

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (12)

يك مادر
4 خرداد 92 15:53
خصوصى گذاشتم


مادر عزیز لطف کن و آدرست رو بگذار تا جوابتون رو بدم
مامان پانیسا
5 خرداد 92 13:34
من کاملا با نظر مامان علی موافقم و معتقدم از همون کودکی باید وقت و هزینه ها به سوی ایجاد اعتماد به نفس واقعی در کودکانمون بشه .
مامان آناهیتا
9 خرداد 92 11:25
سلام م مامان روانشناس من خودم به شخصه موافق خواندن و نوشتن قبل از شروع مدرسه نیستم . ولی اینکه مفاهیم رو با بازی بهش یاد بدیم کاملا موافقم و این کار رو با دخترم انجام میدم چون با بازی و شعر و قصه مفاهیم رو کار می کنیم براش لذت بخشه . و خودش یادآوری می کنه که بیام بازی کنیم . به نظرم برای آموزش ورزش ، نقاشی ، موسیقی و زبان از سن 4 سالگی مناسب هست اونم باز به بچه بستگی داره .
مامان محمدرهام جون
11 خرداد 92 9:50
سلام عزیزم من در این زمینه خیلیییییییییی تحقیق کردم ،پارسال چندماه ذهنم درگیرش بود وبی نتیجه بود،امسال هم مجدادا میخوام به نتیجه برسم که گویا نمیشه!!!!!من قدرت این ریسک رو ندارم که بچه ام قبل از 6سالگی باسواد بشه ولی توی مدرسه دلزده بشه واز درس ومدرسه فراری،با منطق خودم با اینکه خوندن خیلی مسئله مهمی نیست دیریا زود بچه خوندن رو یاد میگیره موافقم ولی از این هم میترسم که نکنه تا زمانی که پسرمن محصل میشه همه بچه ها خواندن بلد باشن ولی اون نه،درهر صورت با ادامه تحقیقات چندین ماهه ام دارم منصرف میشم ،نیمکره راست از طریق احساس وموسیقی هم تقویت میشه ،خوب قطعا اینا عواقب بدی نخواهند داشت.بازم خیلی دوست دارم از تجربیات مامانهایی که بچه اشون خواندن بلد بوده ووارد مدرسه شده آشنا بشم،ممنون از شما



بین 5 تا 7 سالگی زمان سواد اموزی است و تا جایی که بچه ها میتونند باید بهشون خوندن و نوشتن رو یاد داد ولی در این کار نباید بهشون فشار اورد و حتما این کار همراه با بازی شادی و تفریح باشه
مامان محمدرهام جون
11 خرداد 92 19:03
آره اینو میدونم که همه آموزشهای زیر6سال باید جنبه بازی وتفریح داشته باشند ولی مشکل اساسی من اینه که ،بچه توی مدرسه چی به سرش میاد وبار منفی براش نداشته باشه اگه کمکم کنی ممنون میشم


دوست عزیز تا سن 4 الی 5 سالگی بازی هایی که جنبه خلاقیت دارند رو تمرکز کن و مخصوصا موسیقی
مامان آریا
13 خرداد 92 10:53
سلام مامانی
من یک هفته ای نبودم و نتونستم توی بحثتون شرکت کنم"آموزش قبل از دبستان"
باید بگم که من خودم وقتی پنج/شش سالم بود مامانم بهم خوندن رو یاد داد و قبل از اینکه برم مدرسه خیلی راحت کتاب کلاس اول رو میخوندم خودممم خیلی علاقه داشتم و هرجا کتابی میدیدم مشغول خوندن میشدم
وقتی رفتم مدرسه از همه هم کلاسیهام جلوتر بودم و هر وقت معلممون یه سوال میپرسید(در زمینه خوندن یا همون فارسی) زودتر از همه جواب میدادم و این باعث شده بود که خیلی اعتماد به نفس بالایی داشته باشم و همیشه هم شاگرد اول بود(سال اول) و تلاش میکردم که توی درسهای دیگه ام اول باشم
این مقدمه رو گفتم که بگم
منم واسه پسرم تراشه های الماس خریدم که باهاش کار کنم ولی هنوز دودلم و سرگردون از یه طرف حرفهایی که مامانها زدن رو قبول دارم و از یه طرف هم اینکه الان اکثر مامانها از این پکیجها استفاده میکنن و بچه هاشون تا یه حدی خوندن رو یاد میگیرن (کاری به درست و غلط بودن شیوه شون ندارم) حالا پنج سال دیگه که پسر من مدرسه میره اگه بهش یاد نداده باشم آیا دچار نوعی ضعف نمیشه؟؟؟
وقتی بره مدرسه و ببینه که خیلی از بچه ها خوندن بلدن و اون بلد نیست چی پیش میاد من بیشتر نگران این موضوع هستم
نمیدونم شاید هم نگرانیم بی مورد باشه ولی چون خودم تجربه عکسشو داشتم یه خورده حساس شدم
نمیدونم اون سالها که من با نوعی غرور به سوالات معلممون جواب میدادم وقتی معلمم منو تشویق میکرد از اینکه قبل از شروع هر درس من میتونستم خیلی راحت روخوانی کنم چه حالی به همکلاسیهام دست میداد
دوست ندارم پسرم احساس کمبود کنه
ولی با همه این حرفها هنوز هم مرددم
دوست داشتم نظر بقیه مامانها رو هم در این مورد بدونم ولی دیر رسیدم...
آیا جای یه کم فکر نداره
راهنماییم کنین
مرسی


دوست عزیز بین 5 تا 7 سالگی زمان سواد اموزی است و تا جایی که بچه ها میتونند در این سن باید بهشون خوندن و نوشتن رو یاد داد ولی در این کار نباید بهشون فشار اورد و حتما این کار همراه با بازی شادی و تفریح باشه دو سال هم زمان کمی نیست اما قبل از این زمان سعی کنید ذهن بچه رو با بازی و موسیقی خلاق کنید .
مامان دیانا
12 آذر 92 15:16
سلام عزیزم خسته نباشی؟؟میشه در مورد آموزش کودکان دو زبانه هم اطلاعاتی بدی؟اینکه از چه کتابهایی استفاده کنیم؟؟؟؟/چون من شهرستانم و تا جایی که میدونم اینجا کارگاه پرورش کودک دو زبانه نیست.برا همین خودم میخوام کار کنم.فدای تو
زهره یوسفی روانشناس كودك
پاسخ
دوست عزیز کودک شما چند ساله است ؟ یکی از دوستان خوبم سی دی برای آموزش زبان دوم ابداع کرده روش های خوبیست لطفا سایت ایشان را مطالعه کنید هیوای آسمانی من http://sos.niniweblog.com/
مامان دیانا
13 آذر 92 15:31
عزیزم دیانا 11 ماه و سیزده روزشه.؟؟؟؟؟؟؟؟ راستی این سوال رو یکبار هم پرسیده بودم اما جواب نداده بودینمن با دیانا نمیتونم کتابهای تقویت هوش نوزاد رو کار کنم اصلا دقت نمیکنه همش میخواد بگیره تو دستش یا بخوره یا پاره کنه؟با حلقه هوش اردکیش هم به زور کار میکنم.اصلا دیانا یه عادت داره همه چی رو میبره تو دهنش واینکار اذیتم میکنه.میشه راهنماییم کنین.قربانت
زهره یوسفی روانشناس كودك
پاسخ
دوست عزیز قبلا سوالی از شما دریافت نکرده بودم شما چه کتاب تقویت هوشی با کودکتون کار میکنید؟ الان کودک شما در مرحله دهانی قرار داره و همه چیز رو دوست داره با دهانش کشف کنه و این کاملا طبیعی و عادی هست سعی کن وسایل اطرافش همیشه تمیز و بهداشتی باشه فقط همین
نگار
29 بهمن 92 18:00
سلام سنی که بچه ها مغزشون توانایی یادگیری مطالبزیادی را دارد سن 1تا6سالگی است پس بهتر است از هوش کودک در دوران قبل از دبستان استفاده کرد
keshtzar
28 آذر 94 9:01
با تشکر از زحمات و مطالب خوب شما "کشتزار" جامعترین وبروزترین پایگاه اینترنتی آموزشهای کشاورزی در ایران http://www.keshtzar.com http://www.shop.keshtzar.com
آموزش php
5 فروردین 95 1:38
سایتتون فوق العادست.واقعا بی نظیرید.خیلی از مطالبتون استفاده می کنم و لازمه یه تشکر ویژه داشته باشم.
سعید
28 دی 00 18:26
آموزش برای بچه ها یکسال قبل از ورود به کلاس اول خیلیم خوبه این نظریه ها که بچه باید بازی کنه و اینا رو قبول ندارم آموزش&zwnjها هر چقدر هم عوض شده باشه بچه چون بلده سریع میفهمه و خودشو وقف میده من از ۵ سالگی به دخترم خواندن و نوشتن رو آموزش دادم الانم بهترین دانش آموز مدرسه هستش و خیلی باهوش و فهمیده شده طرز بیانش هم از همکلاسیای خودش بهتره اکثر نخبه های کشور هم دیده باشین زود شروع کردن درس خوندن رو