پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 13 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

گروه مادران موفق (بازی با اشکال)

1392/2/25 16:29
6,775 بازدید
اشتراک گذاری

پازل

 بازی فکری

برگرفته از وب هیوای آسمانی من

سن کودک در این بازی 5 سال و 4 ماه

 

http://sos.niniweblog.com

گروه مادران موفق (بازی با اشکال) | مامان آناهیتا 0:22 25 ارديبهشت 1392
 

من جعبه خالی دستمال کاغذی رو برداشتم و هر روز چند اسباب بازی شکل های هندسی یه روز نرمی و زبری و حیوانات رو توش می اندازم و اسم جعبه رو جعبه جادویی گذاشتم . چشماشو می بنده و یکی رو بر می داره و لمس می کنه و می گه شکلش چیه یا نرم و زبر یا اسم حیوانات رو میگه .

سن آناهیتا در این بازی که گفتم 2 و سال و 11 ماه

[Web] - [E-Mail]

قصه گویی و مهارتهای گفتاری از طریق بازی با اشکال / استفاده از حس لامسه و تقویت این حس / دسته بندی و شناخت گروه ها 

 

کیسه ای هست و درونش کلی فومها با شکلهای متفاوت و کارتهایی که شکل روش کشدیه شده است . بچه ها باید دستشون رو در کیسه کنن و بدون نگاه کردن اشکال روی کارت رو با حس لامسه بشناسن تشخیص بدن وبیرون بیارن. برای اینکه بازی زیاد آموزشی نشه باید خلاقیت داشت و کار یکرد که بچه ها خسته نشن . خب با این مجموعه خیلی کارهای دیگه هم میشه کرد . سه موردی که بالا ذکر کردم و با تصویر بیشتر دربارش مینویسم. 

این فومهایی هست با شکلهای مختلف

بازی فکری

این کارتهایی هست که کودک دستش رو در کیسه میکنه و با حس لامسه اون رو پیدا میکنه و میذاره روی کارت. برای تکرار ینشدن بازی من کارتها رو بر زدم و به هیوا گفتم چهار تا رو برداره و چهار تا هم برای من . و هر کسی زودتر بتونه اشکال رو پیدا کنه برنده میشه.:)

بازی فکری

بازی فکری

در مرحله بعد وقتی کارتها با اشکال پر میشدن به هیوا گفتم با شکلهایی که پیدا کرده برام یک قصه بسازه و بگه...( قصه گویی خلاق )

مثلا با این گروه شکل

قصه هایی میگن بچه ها که تعجب میکنید. میتونید زمان قصه گفتن اونهارو بنویسید در دفتری بخصوص و بعد یک روز دیگه اون رو نقاشی کنه کودک. :)

بعد تمام شکل ها رو ریختیم بیرون 

از هیوا خواستم شکل هایی رو که میشه رد یک گروه مشابه قرار داد پیدا کنه و برام دسته بندی کنه ( گروه سازی اجسام همشکل ) 

اضافه کنم تمام این بازی و کل فعالیتهایی که انجام دادیم همه در اموزش های مونتسوری هست . پس میبییند که این فعالیتها واقعا نیازی به ابزار خاص و گران قیمت نداره :)

ببینید . گروه وسایل نقلیه .

و بعد میتونید درباره وسایل نقلیه نحوه استفاده از اونها و تفاوت استفاده از وسایل نقلیه در مکانهای مختلف با استفاده از کتاب کار کنید. البته بعضی وقتها بچه ها دیگه خسته هستن و بهتره زیاد بهشون فشار نیاریم.

.......................................................................................................................

مطلب بعد و فعالیت بعدی :

یک بازی هست در آی پد به نام " کاتایا " . این بازی هوشی در حقیقت جا دادن یک سری جسم هندسی هست بطوریکه یک شکل خاص رو نشون بدن . من میخواستم بازی رو از حالت کامپیوتری بودن نجات بدم. :) خب این بازی رو پیدا کردم. با همون اشکل از جنس چوب . قیمتش خیلیییییییییی زیاد بود خیلی . خب واقعا پشیمون شدم.

مدتی بعد دوباره سر زدم دیدم نوع ایرانی اون وسیله با جنس پلاستیک مرغوب اومده. خیلی هم خبو. مهم نوع فعالیت هست نه قیمت و جنسش. 

متاسفانه اسم دقیق رو نمیدونم که براتون بنویسم اما شکلش رو میذارم :

بازی فکری کاتایا

این فعالیت خوب یک سری کارت داره که از آسان تا پیشرفته ادامه داره : 

پشت کارت به شما نشون داده شده که این شکل رو با چه قطعه ای باید بسازید که بچه ها نباید ببینن

:)

 

مشخصه کارت رو با توجه به سن کودک ، دید هندسی کودک و تواناییش میدید به دستش و میخواید شکل رو بسازه

من این کار رو قبلا با یک وسیله دیگه که اسمش " آجرهای بازی " بود هم انجام دادم براتون در بازیهای فکری گذاشتم. و خب هیوا شناخت اشکال هندسی خیلی خبوی داره و برای همین من از کارتهای پیشرفته استفاده کردم و هیوا درست کرد . 

کاتایا

همیشه به نظر بچه ها احترام بذراید و حتما حتما و حتما اجازه بدید بچه ها بعد از اتمام بازی فکری با خلاقیت خودشون کاری رو که دوست دارن بکنن. اکثر بچه ها دوست دارن با این اجسام هندسی شکلی رو بسازن که خودشون در تصورشون دارن بذراید این کار رو انجام بدن. در حقیقیت این کار " پرورش ذهن تجسمی و حافظه تصویری " بچه هاست . این حافظه تصویری رو در بازی بالا هم داشتیم.

هیوا یک اقا ساخت :)

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

مامان آناهیتا
25 اردیبهشت 92 0:22
سلام مامان مهربون . خیلی خوب بود استفاده کردم . من جعبه خالی دستمال کاغذی رو برداشتم و هر روز چند اسباب بازی شکل های هندسی یه روز نرمی و زبری و حیوانات رو توش می اندازم و اسم جعبه رو جعبه جادویی گذاشتم . چشماشو می بنده و یکی رو بر می داره و لمس می کنه و می گه شکلش چیه یا نرم و زبر یا اسم حیوانات رو میگه .
مامان آریا
25 اردیبهشت 92 11:13
مرسی خیلی عالی بود فقط کاش بگین که هر بازی برای چه سنی مناسبه
مامان آناهیتا
25 اردیبهشت 92 16:21
سن آناهیتا در این بازی که گفتم 2 و سال و 11 ماه