پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 4 ماه و 19 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

پرسش و پاسخ(بالا بردن هوش هیجانی)

1392/2/19 0:34
5,298 بازدید
اشتراک گذاری

سلام آیا ما میتونیم در بالارفتن هوش هیجانی بچه هامون تاثیر بذاریم؟اگه آره چطوری؟


چگونه هوش هیجانی کوکان را افزایش دهیم ؟

بیشتر مهارت ها بر اثر تعلیم و تربیت توسعه می یابد. هوش هیجانی به وسیله رشد مهارت های هیجانی قابل رشد توسعه است. هوش هیجانی مفهومی ، قابل یادگیری است. بر خلاف بهره هوشی که در طول زندگی سطح آن تقریبا" ثابت است، هوش هیجانی را می توان افزایش داد.

قبل از هر چیز والدین باید در باره احساسات و هیجانات اطلاعات بیشتری پیدا کنند و در باره انواع هیجان مثل شادی و غم، شجاعت و ترس، صبر و بی حوصلگی، عشق و تنفر و.... اطلاعات سازنده ای داشته باشند.

با ایجاد یک محیط امن عاطفی کودکان می توانند با آزادی در باره احساساتشان با والدین گفت و گو کنند.

مهلت های هوش هیجانی با تعامل خوب والدین و کودک آغاز می شود . والدین به کودکان یاد می دهند که هیجان های خود را تشخیص دهند و آنها را نامگذاری کنند. به عنوان مثال : احساس ناامیدی می کنم، احساس شادی می کنم، الان عصبانی هستم و ... پس وقتی از رفتار دوستش شکایت می کند و می گوید من اصلا" او را دوست ندارم، می توان جمله او را به این صورت تصحیح کرد: به نظر می رسد از دست دوستت عصبانی هستی، با بیان این جمله، هم نشان داده اید احساس فرزندتان را درک کرده اید و هم الگوی مناسبی برای بیان احساسات فراهم ساخته اید.

به جای نامگذاری روی فرزندان با صفاتی چون دست و پا چلفتی، بی عرصه، ترسو، کودن و .... احساسات آنها را نامگذاری کنید: مثلا" (( الان احساس خجالت می کنی، به نظر می آید احساس ترس می کنی و .... )

به حرف های فرزندان خود با دقت گوش دهید و همزمان از زبان بدن (حالات و حرکات اعضای بدن و صورت ) استفاده کنید. این روش به شما کمک می کند ارتباط بهتری با فرزندتان برقرار کنید و او را بهتر بشناسید.

متخصصان باور دارند که آموزش طبیعی هیجانی که همراه با هنرهای آزاد است از اهمیت بیشتر برخوردار است. در درسهایی که داستان های مهیج وجود دارد، کودکان در مورد احساسات قهرمانان شروع به یادگیری می کنند و خود را به جای قهرمان داستان می گذارند و با نحوه برخورد یا مقابله با احساساتی چون خشم، ترس، شادی، غم و ... آشنا می شوند.

آموزش مهارت های اجتماعی ار راه های افزایش هوش هیجانی است. این آموزش شامل برنامه کنترل خشم وعصبانیت، همدلی، پی بردن به تفاوت ها و شباهت های مردم، حل مسائل و مشکلات ، برقراری ارتباط موثر، ارزیابی خطرات، تصمیم گیری، تقویت روحیه افراد گروه، ابتکار و مدیریت تغییر، استفاده از روشهای گوناگون برای متقاعد کردن دیگران و ... است.

منبع : مقاله  "  کدام هوش ، کدام هیجان ؟ " تهیه کننده :  زهرا باقری -روزنامه همشهری -سه شنبه 3 مرداد 85


خانم مجیدی در حالي كه براي رفتن به سر كار ،دير شده بود تلاش مي كرد با چرب زباني لباس علي پسر سه ساله اش را به تنش كند تا او را به مهد كودك ببرد . پسرش اهميت نمي داد كه مادرش دير كرده است . او به مادرش گفت مي خواهد در خانه بماند وقتي مادر به او گفت غير ممكن است كودك خود را به زمين انداخت و شروع به گريه كرد .

والدين وقتي با خشم فرزندان شان روبرو مي شوند چه واكنشي نشان دهند ؟

والدين مي خواهند شيوه رويارويي اثربخش با مشكلات را به فرزندا نشان بياموزند و ارتباطي استوار و سالم با آنها برقرار كنند . اما در تحمل بين خواستن براي درست رفتار كردن با فرزندان و داشتن توانايي براي موفقيت در انجام اين كار دشوار تفاوت وجود دارد .

به اين دليل كه فرزندپروري درست مستلزم چيزي فراتر از هوش است . فرزندپروري درست با بخش هايي از شخصيت در ارتباط است . اين فرزندپروري درست مستلزم هيجان است .

پژوهش ها نشان مي دهندآگاهي از هيجان ها و توانايي مديريت احساس ها بيش از بهره هوشي تعيين كننده موفقيت و كاميابي درهمه ي بخش هاي زندگي است .

براي فرزنداني كه درس هاي بسياري در مورد احساس ها از والدين مي آموزند ، هوش هيجاني به معناي توانايي كنترل تكانه هاي هيجاني به تأخير انداختن لذت ها ، ايجاد انگيزش در خودشان و رويارويي با فراز و نشيب هاي زندگي است . زندگي خانوادگي نخستين مدرسه براي آموختن هيجان ها است . در اين محيط مي آموزيم كه چگونه در مورد خودمان بيانديشيم و ديگران چه واكنشي نسبت به احساس ها خواهند داشت . چگونه ترس ها و اميدهاي مان را بشناسيم و آنها را ابراز كنيم .

همدلي

همدلي در ابتدايي ترين شكل خود توانايي فرد در احساس كردن آنچه ديگري احساس مي كند است . ما نيز در نقش والدين همدل ، وقتي گريه فرزندان را مي بينيم خود را به جاي آنان قرار مي دهيم و رنجش آنان را احساس مي كنيم . اگر بتوانيم با اين شيوه از درك هيجاني صميمانه با فرزندان مان ارتباط برقرار كنيم ، مي توانيم تجارب آنها را بپذيريم و آنها را در آرام ساختن خودشان ياري كنيم . بكارگيري اين مهارت ها مانند قايق سواري در رودخانه است مهم نيست چه مواعي بر سر راه روابط با فرزندان مان وجود داشته باشد ، مي تواتيم در جهت جريان رودخانه حركت كنيم و فرزندان مان را به سمت جلو هدايت كنيم . حتي اگر اين مسير گاهي خطرناك باشد . با همدلي كردن ، فرزندان والدين را همراه خود مي دانند نه برابر خود .

گام هايي كه والدين براي ايجاد رابطه همدلانه با فرزندانشان مي توانند بكار بگيرند تا هوش هيجاني فرزند خود را بالا برند عبارتند از :

گام اول : آگاه بودن از هيجان هاي كود کان

شناخت هيجان و احساسات در خود و هوشيار بودن نسبت به وجود هيجان ها در ديگران به عبارتي آگاهي نسبت به خشم خود ، احساس ناراحتي ، افسردگي يا نااميدي ..... رنجش ، حسادت .

گام دوم : شناخت هيجان به عنوان فرصتي براي صميميت و آموزش

وقتي كودك ناراحت ، خشمگين يا ترسيده است بيش از هر زمان ديگري به پدر و مادرش نياز دارد . توانايي ياري كودك غمگين براي آرام شدن آن خيري است كه موجب مي شود بيشتر احساس پدري و مادري داشته باشيم . با پذيرش هيجان هاي فرزند مهارت آرام ساختن و همچنين مهارت هايي كه به كارگيري آنها در همه مراحل زندگي سودمند است را به او مي آموزيم .

احساسات منفي وقتي از بين مي روند كه كودك بتواند در مورد آنها صحبت كند .

اگر كودك پنج ساله شما براي رفتن به مطب داندانپزشكي مضطرب است ، بهتر است ترس او را پيش از رفتن به دندانپزشكي بررسي كنيد . اگر فرزند شما به دليل اينكه دوست او موقعيتي را كه او مي خواسته در بازي بدست آورد ، بهتر است او را ياري كنيد در مورد احساساتش با شما گفتگو كند تا اينكه در بگو و مگوي بين دو دوست در هفته آينده اين احساسات به شيوه اي انفجاري بروز كند .

 گام سوم : گوش دادن همدلانه و پذيرش احساسات كودك

شنوندگان همدل چشمان خود را براي مشاهده دقيق نشانه هاي بدني هيجان هاي فرزندان خود به كار مي گيرند . با استفاده از قوه تخيل مي توانند موقعيت را از ديدگاه كودك مشاهده كنند . آنچه شنيده اند به شيوه اي آرامش بخش و بدون انتقاد انعكاس مي دهند .

گام چهارم : ياري كودك براي نامگذاري هيجان هايش

وقتي كودكي هيجان زده است مهمترين گام در آموزش هيجان ياري او در ناميدن اين هيجان هاست . ناميدن هيجان ها با همدلي همراه است . والدي فرزندش را گريان مي بيند و مي گويد ناراحتي ، مگرنه ؟ كودك مي داند والدينش او را درك كرده و واژه اي براي توصيف احساس شديد خود دارد .

پژوهش ها نشان مي دهد نامگذاري هيجان ها تأثير آرام بخشي بر سيستم عصبي و ياري كودك براي بهبود سريع تر از پيشامد ناخوشايند دارد . كودكاني كه خود را از سنين پايين آرام مي كنند چندين نشانه هوش هيجاني را در خود نشان مي دهند . داشتن تمركز بهتر ، رابطه بهتر با گروه همسالان ، پيشرفت تحصيلي بيشتر و سلامت عمومي مطلوب .

گام پنجم : تعيين چهار چوب در حين ياري كودك به حل مسأله

والدين مي توانند به نظامي از قوانين بر مبناي سه « ناحيه » رفتاري بينديشند . ناحيه سبز ، ناحيه زرد و ناحيه قرمز .

ناحيه سبز در برگيرنده رفتارهاي پذيرفتني و مطلوب است . شيوه اي كه مي خواهيم فرزندمان عمل كند ، بنابر اين او آزادانه اجازه انجام اين رفتارها را دارد.

ناحيه زرد شامل رفتارهاي نامطلوب است كه تنها به دو دليل خاص آنها را تحمل مي كنيم .

دليل نخست : آزادي عمل براي يادگيرندگان است .

فرزند چهار ساله نمي تواند در تمام طول مراسم مذهبي ساكت بنشيند ، اما شما انتظار داريد با گذشت زمان بهتر شود .

دليل دوم : آزادي عمل براي زمان سختي و بحران .

پسر بچه پنج ساله هنگام سرماخوردگي بهانه گيري مي كند . ( تحمل به دليل شرايط استثنايي )

ناحيه قرمز شامل رفتارهايي غير قابل تحمل به هر دليل كه باشند.

از جمله رفتارهاي خطرناك براي سلامت كودك و ديگران است . همچنين اين ناحيه در برگيرنده رفتارهاي مغاير با قانون ، اخلاق يا رفتارهايي كه به لحاظ اجتماعي پذيرفتني نيستند ، مي باشد .

والدين هنگام تعيين حد و مرز بر رفتارهاي نامطلوب بايد پيامدهاي ناشي از زير پا گذاشتن اين قوانين را براي كودك بازگو كنند . پيامدهاي رفتارهاي مطلوب مي تواند توجه مثبت ، امتياز دادن ، تحسين كردن يا پاداش دادن باشند . پيامد رفتارنامطلوب مي تواند بي توجهي ، ازدست دادن امتياز يا پاداش ندادن باشد .

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

زيبا
19 اردیبهشت 92 15:46
مفيد بود
مامان آناهیتا
23 اردیبهشت 92 0:45
خیلی مفید بود لذت بردم . منم سه رنگ رو بکار می برم وقتی عصبانی هستم میگم من عصبانی و قرمز نیاز دارم کمی تنها باشم و این رنگها جا افتاده برای دخترم. خودش هم ناراحته میگه من ناراحتم نمی خوام صحبت کنم . بهش میگم هر وقت اروم شدی می تونی در مورد ناراحتید با من صحبت کنی .
مامان دیانا
13 آذر 92 15:32
میشه کتابهایی در مورد بالابردن هوش هیجانی معرفی کنین؟
زهره یوسفی روانشناس كودك
پاسخ
دوست عزیز دخترتون چند ساله است؟؟؟
مامان دیانا
18 آذر 92 0:17
عزیزم 11 ماه و 18 روز
زهره یوسفی روانشناس كودك
پاسخ
کتاب پرورش هوش هیجانی نوشته دکتر جان کاربرد هوش هیجانی تالیف ژرزف کیاروچی هوش هیجانی(دانیل گلمن/نسرین پارسا/رشد) پرورش هوش هیجانی کودکان نوشته مافینی
مامان دیانا
19 آذر 92 2:00
بینهایت ممنونم