پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 9 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

پرسش و پاسخ (حس مالکیت)

1392/1/29 15:26
5,467 بازدید
اشتراک گذاری

اگه ميشه در مورد حس مالكيت بچه ها هم مطلب بذاريد . دخترم 20 ماهشه و فكر ميكنه همه چيز مال خودشه مخصوصا تو بازي با بچه ها هر چي توضيح ميدم درك نمي كنه كه وسايل خودشونه هر كي هم به وسايلش دست بزنه جيغ ميزنه

 

بین 14 تا 36 ماهگی موضوع اصلی و اساسی آزادی و خودمختاری کودک است و بچه میخواد روی همه چیزکنترل داشته باشه و موضوعات به میل اون باشه لذا وقتی چیزها برخلاف میلشه به هم میریزه لذا میخواد جهان در اختیارش باشه.یعنی پدر و مادر در این دوران به کودک خود "نکن و نه" نمیگویند و به بیان دیگر خانه پرورش و تعلیم و تربیت متعلق به کودک 14 تا 36 ماهه است و خانه به قدری برای او باید امن باشد که او هر کاری که دلش خواست و تکرار میکنم هر کاری که میخواست ومی توانست را به راحتی انجام بدهد بدون اینکه برایش خطری داشته باشد لذا بدین وسیله پدر و مادر تا حد امکان از" بکن نکن" به شدت پرهیز کنند.میدانیم کودک در این سنین کنجکاو است و میخواهد دنیا را کشف کند لذا اگر لباسهای کمد را بیرون ریخت کاری با او نداشته باشید اگر غذایش را با دست خورد کاری به او نداشته باشید بگذارید اشتباهات کوچکی که برایش خطر ندارد را انجام دهد بگذارید دنیا را تجربه و کشف کند خواهشا در این دوران نمیخواهد او را تبدیل به یک آدم بزرگسال کنید. لطفا وقتی در مهمانی نمیتوانید او را آزاد بگذارید به ان مهمانی نروید شما در این دوران در خدمت او هستید و قرار است جایی باشید که او راحت و آزاد باشد و درست است که کار مشکلی است ولی بدانید با هر ساعت هزینه در این دوران خود را برای هزاران ساعت در بزرگسالی او بیمه کرده اید.

شما می دانید اگر یک بچه 2 یا 2/5 ساله اسباب بازی خودش را از دست بچه ی دیگری بگیرد و بعداً آن بچه را در حال گریه کردن مشاهده کند. احتمالاً هیچ ارتباطی بین کار خودش و گریه آن بچه برقرار نمی کند و فقط تعجب می کند که چرا آن کودک دارد گریه می کند و اگر از شما بشوند که گریه آن بچه بخاطر این است که تو اسباب بازی را از دستش گرفتی! متوجه ارتباط این موضوع ها با هم نمی شود. لذا به بچه های تا 4 سال شاید بتوانید درست و غلط را تا حدودی بیاموزید، اما مساله خوب و بد بودن در زندگی آنها معنایی ندارد و قابل آموختن نیست. لذا وظیفه پدر و مادر مواظبت و مراقبت از فرزندشان تا 4 سالگی در جهت تجاوز به حریم و حقوق دیگران است. زیرا اگر کودک را به حال خود بگذارید و یا اگر رفتار بدی را آموخته باشد به راحتی می تواند به دیگران آسیب بزند.

 

سخنان دکتر هلاکویی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان آوينا
31 فروردین 92 8:20
ممنون عزيزم جالب بود و مفيد