پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 4 ماه و 19 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

کودکان و مرگ والدین

1392/1/21 23:24
10,201 بازدید
اشتراک گذاری
 
 كودكان تا قبل از دبستان، مرگ را قابل برگشت مي‌دانند و...

 

کودکان و مرگ والدین | سپیده از وبلاگ "کودک من" 16:50 21 فروردين 1392
 
این مطلب دقیقا برعکس افکار من بود. این نکته که بچه بزرگ خانواده با فوت پسر تمام مسئولیت به عهده اوست بجا بود.
[Web] - [E-Mail]
 



كودكان تا قبل از دبستان، مرگ را قابل برگشت مي‌دانند و در مراسم سوگواري هم احساس نمي‌كنند والد وفات‌يافته ديگر برنمي‌گردد، ولي به‌تدريج مـــــتوجـه مي‌شوند مرگ جزئي از زندگي است و بايد آن را پذيرفت. بنابراين بايد تعريف ساده‌اي از مرگ براي او داشتــــه باشيم؛ مثـــلاً بگوييم پدر يا مادر وفات‌يافته ديگر قادر به انجام کاري نيست و از اين بابت خيلي متأسفيم، ولي كاري از دستمان برنمي‌آيد.

بي‌اطلاعي بزرگ‌ترها از شيوه صحيح برخورد با كودكي كه والد خود را از دست داده است، باعث مي‌شود اطلاعات غلطي به كودك داده شود. سعي كنيم از اسطوره‌سازي غلط بپرهيزيم و وقايع پيش‌آمده را عيني و در حد فهم كودك توضيح دهيم، زيرا با تعريف زياد مجبوريم به سؤال‌هايي پاسخ دهيم كه خودمان اطلاع درستي از آن‌ها نداريم و كودك را گيج و نگران مي‌كنيم.

برخوردهاي غلط بزرگ‌ترها با كودكان عبارت‌اند از:

در انتظار نگه‌داشتن كودك: كودك را در انتظار نگه نداريد. نگوييد بابا يا مامان به سفر دوري رفته يا قرار است كادويي برايت بفرستد. در اين حالت مجبور مي‌شويد هميشه نقش بازي كنيد و با اين كار، با دو مشكل روبه‌رو مي‌شويد؛ يكي غم از دست‌دادن عزيز و ديگري صادق‌نبودن با كودك.

صحبت از بهشت و جهنم: گاهي براي تسلي كودك مي‌گوييم فردِ درگذشته، به بهشت رفته و جايش بهتر از ماست. اين مي‌تواند در آينده ميل به خودكشي را در كودك بيشتر كند. جمله‌اي مثل: «خدا آدم‌هاي خوب را پيش خودش مي‌برد» نيز باعث مي‌شود كودك تصور ‌كند كساني كه زنده‌اند، آدم‌هاي بدي هستند. لذا تا حد امكان از دادن اطلاعاتي كه براي كودك قابل فهم نيستند، بپرهيزيد.

مسئوليت دادن به كودك: اگر كودك، فرزند اول خانواده است، نبايد مسئوليت سنگيني به او سپرده شود؛ مثلاً وقتي پدر خانواده‌اي وفات مي‌كند، نبايد به فرزند پسرش بگوييد: تو مرد خانه هستي. با اين مسئوليت، بار هيجاني زيادي به كودك تحميل مي‌شود.

دوركردن كودك از مراسم سوگواري: اجازه دهيد كودك در مراسم سوگواري شركت كند و احساساتش را بروز دهد. درباره اتفاق رخ‌داده با او صحبت كنيد. كودك مانند بزرگ‌ترها بايد مراسم را از نزديك ببيند و حتي ناراحتي‌اش را ابراز كند. كودكان زير 9-8 سال نبايد در مراسم خاك‌سپاري شركت كنند، ولي در سنين بالاتر مي‌توانند در مراسم حضور داشته باشند؛ حتي در صورتي كه ظاهر تغيير نكرده باشد، مي‌توانند متوفا را ببينند.

پاك‌كردن خاطرات متوفا: در مراحل بحراني تصميم نگيريد. عوض‌كردن خانه يا از بين بردن وسايل فرد درگذشته، به صورت عقده‌اي در كودك درمي‌آيند و در آينده آثار خود را نشان مي‌دهند. بعد از پايان مراسم سوگواري، يك شيء كوچك مثل عكس يا ساعت متوفا را به عنوان نماد و يادبود به كودك بدهيد.

 
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

سپیده از وبلاگ "کودک من"
21 فروردین 92 16:50
این مطلب دقیقا برعکس افکار من بود. این نکته که بچه بزرگ خانواده با فوت پسر تمام مسئولیت به عهده اوست بجا بود. بازم تشکر
مامان طیبه
31 شهریور 93 14:16
سلام من یک کودک5ساله داشتم که فوت کرد همیشه روح اورا در بیداری هنگام ترس می بینم چه کار کنم
زهره یوسفی روانشناس كودك
پاسخ
به زمان اجازه بدید عزیزم تا این حادثه تلخ رو فراموش کنید