پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 4 ماه و 19 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

آموزش توالت رفتن برای کودکان 2 تا 3 سال

1391/11/26 14:09
59,593 بازدید
اشتراک گذاری

اگر به نظر شما كودكتان هرگزتوالت رفتن را يادنمي گيرد سخت در اشتباه هستید

اگر به نظر شما كودكتان هرگزتوالت رفتن را يادنمي گيرد سخت در اشتباه هستید . آمادگي كودك مهمترين اصل براي شروع آموزش است اجازه ندهيد كه اعضاي خانواده و دوستان شما را وادار كنند تا تمرين استفاده از لگن بچه را خيلي زود شروع كنید . اگر از كسي شنيديد كه كودكش يك سالگي به بعد ديگر جايش را خيس نكرده است حرفش را باور نكنيد . چرا كه از 18 ماهگي تا 2 سالگي ، دستگاه عصبي كودكان آن قدر كامل نيست كه كودك بتواند زمان توالت رفتن خود را كنترل كند .
فقط نيمي از بچه هاي دوساله روزها خودشان را خيس نمي كنند و 90 درصد بچه هاي سه ساله روزها و اغلب 60 تا 70 درصد آنها شب ها نيز خشك مي مانند. خلاصه آنكه نگران نشويد تا 5 سالگي اغلب بچه ها اين توانايي را به دست مي آورند . شما فقط آرامش خود را حفظ كنيد ودر برابر تمرينات استمرار به خرج دهيد و تا آنجا كه ميتوانيد كودكتان را تحسين و تشويق كنيد تا شما و كودكتان از شر پوشك و شورت لاستيكي خلاص شويد . نشانه هاي آمادگي كه بايد در كودك خود مشاهد نمائيد :
- كودك شما متوجه خشك يا كثيف بودن پوشك خود ميشود .
- به هنگام دفع مدفوع به نوعي به شما اطلاع ميدهد .
- او به شما ميگويد كه تقريبا زمان اجابت مزاجش فرارسيده است . نكته هاي درباره آموزش استفاده از لگن : قبل از آنكه آموزش عملي را شروع كنيد بهتر است نكاتي را براي كـودك خود روشن كنيد . بطور مثال به كودكتـان نـام بخشهـاي مختلف بدن و عملكرد آن را بصورت ساده قابل فهم توضيح دهيد .
براي او توضيح دهيد، ادرار و مدفوع حاصل چيست و از كجاآمده و حتما به او بگويد كه ادرار و مدفوع بخشي از بدن او نيست ،تا كودك به هنگام دفع آن دچار ترس نشود. واژهايي براي دفع ادرار و مدفوع وي انتخاب كنيد و بكوشيد كودك را در حين مدفوع كردن گير بياوريد و براي او توضيح دهيد كه مشغول چه كاري است و نام اين كار چيست .
براي نمونه به او بگوييد "پيام الان پي پي داره ، پيام داره پي پي ميكنه . بريم پوشكت رو عوض كنم " اهميت آموزش تعويض لباس خصوصا در آوردن و پوشيدن شلوار را نبايد ناديده گرفت . براي كودكتان شلوار راحت و گشاد تهيه كنيد تا او بتواند براحتي اين كار را انجام دهد .
اگر كودكتان از وسايل توالت مثل سيفون و يا سوراخ توالت مي ترسد بايد اينگونه ترسها از بين برود. اجازه بدهيد زماني كه سيفون كشيده ميشود او به داخل توالت نگاه كند و يا اينكه به او ياد بدهيد كه با مدفوع خود هنگامي كه در حال پايين رفتن از توالت است ، باي باي كند. اجازه بدهيد كودك به طور آزمايشي بارها روي توالت بنشيند تا مطمئن شود داخل توالت نمي افتد و بخصوص بفهمد بلايي كه سر مدفوع مي آيد سر خودش نخواهد آمد . اما بهتر است براي كودك لگني مناسب در نظر گرفته شود تا راحت روي آن نشسته و بر آن كاملا مسلط باشد.
- به اتفاق كودك توالت كوچك پلاستيكي تهيه كنيد و آن را در محل مشخصي از خانه قرار دهيد ( مانند توالت ) .
- اگر كودك هر روز در ساعت معيني پوشكش را خيس ميكند، پوشكش را در آوريد و او را تشويق كنيد كه روي لگن بنشينيد . اگر به اين كار تمايل نشان نداد او را مجبور نكنيد. اما اگر كودك در لگن ادرار كرد يا روي لگن نشست او را تشويق كنيد .
- ترتيبي دهيد كه كودك در زمان معين و بطور منظم روي لگن بنشيند . بطور مثال ، بعد از غذا خوردن و صرف نوشيدني، قبل و بعد از حمام كردن ، صبح ها بلافاصله بعد از بيدار شدن و شبها درست قبل از خواب .
- سعي نمائيد به همراه كودك به ديوار دستشوئي يا در دستشوئي پوستري جالب توجه نصب كنيد تا كودك به هنگام نشستن روي لگن متوجه آن باشد و مدت زمان قرار گرفتن كودك بر روي لگن را ميتوان با ترفندهاي نظير در اختيار گذاشتن اسباب بازي يا كتابهاي مصور افزايش داد .
- مرتب شلوارش را كنترل كنيد واگر شلوارش تميز بود به او پاداش دهيد .
- اگر كودك بطور اتفاقي شلوارش را خيس يا كثيف كرد ، سرو صدا راه نيندازيد و اتفاق را ناديده بگيريد. - با گذشت زمان در طول يك هفته آموزش ،كودك خود را كمتر كثيف خواهدكرد. بهتر است براي پيشرفت او پاداشي در نظر بگيرد .
و در حضور كودك از پيشرفتش نزد ديگران تعريف كنيد بطور مثال:" پيام ديگه مي تونه مثل بزرگترها ،خودش دستشوئي بره" .
- غرغرها و نارضايتي ها ي كودك را ناديده بگيريد و تسليم خواسته اش نشويد.
- بلافاصله بعد از يادگيري و پيشرفت كودك پاداشها را حذف نكنيد . بلكه تا يك هفته پس از آن نيز جايزه ها بايد ادامه پيدا كند و به آرامي از برنامه حذف شود.

koodakaneh.com

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (10)

مامی امیرین
26 بهمن 91 17:12
خوشحال میشم در موزد ترس کوذکان از جدا خوابیدن والدین هم مطلبی بنویسید.
پسر من وارد 6 سالگی شده و 3 ماهه که نمیخواد تو اتاقش بخوابه در صورتیکه از 2 و نیم سالگی جدا میخوابید الان حتی با برادر کوچیک هم میترسه بخوابه.


دوست عزیز به بحث های کودک و خواب مراجعه کن
دختردايي دينا
27 بهمن 91 14:45
سلام.وبلاگ زيبايي دارين .خواهشاً به وبلاگ دختر عمّه ي من بياين و نظر بدين.
آرزو مامان نیکی
2 اسفند 91 7:39
چجوری شبها بهش آموزش بدم؟


عزیزم نوشیدنی شبش رو کمتر کن . سیستم عصبی که قوی بشه این کار به صورت روتین انجام میشه
elham
11 فروردین 93 12:30
سلام پسر من سه سال دارد . ادرارش کاملا کنترل شده است و کلا بدون پوشک است. فقط در مواقع دفع چند بار تلاش می کند که روی لگن دفع کند وقتی نمی تواند از من می خواهد که پوشکش کنم تا دفع کند. بلد نیست روی لگن دفع کند. چه کار باید بکنم.
زهره یوسفی روانشناس كودك
پاسخ
دوست عزیز از چه سنی کودکتون رو از پوشک گرفتید و از چه موقع به لگن عادت دادید ؟ کنترل مدفوع معمولا قبل از کنترل ادرار حاصل می شود، ولی زمان به دست آوردن کنترل مدفوع متغیر تر است.پروسه آموزش کودک برای کنترل مدفوع باید کاملا با آرامش صورت گیرد و هر گونه جار و جنجالی وضعیت را حاد می کند به نحوی که حتی موجب یبوست کودک و خودداری از مدفوع کردن در او می شود.پس با تشویق و استفاده از همان تکنیک های کنترل ادرار تنها می توانید کودکتان را تشویق به یادگیری با سرعت خاص او کنید و هر گونه عجله برای این کار فقط اوضاع را پیچیده تر خواهد کرد. کودک در مورد یادگیری کنترل ادرار یا مدفوع 3 مرحله را می گذراند.اول به احساس بعد از دفع می رسد( می گویدمامان جیش یا پی پی کردم)، بعد به احساس حین دفع (می گوید مامان دارم جیش می کنم و می ره یک گوشه می نشیند) و در آخر به احساس قبل از دفع می رسد. حالا شاید کودک شما هنوز کاملا به مرحله آخر نرسیده است باید به نشانه هایش دقت کنید. معمولا آموزش کنترل مدفوع ا الی 2 ماه بعد از آموزش کنترل ادرار می توان شروع کرد.الگوهای تصویری یا کودکان دیگر را ببیند،می توانید از لگن برایش استفاده کنید و هر وقت پوشکش را کثیف کرد جلوی چشمش آن را در توالت خالی کنید با حالتی کاملا خوشایند و دوستانه،تا دقیقا متوجه عمل شود و از تشویق های انگیزشی برای یادگیری نیز می توان سود برد…
مامان ماهان
29 اردیبهشت 93 15:28
سلام وباتشکر از وبلاگتون پسر من الان تو 31 ماهگی هستش از دوسالگیش شروع به اموزش کردم فقط یه هفته جیشش روگفت بعد دوباره خودشو خیس کرد منم پوشکش کردم الان یک ماهه که بازش مذاریم ولی هنوز خودش رو خیس میکنه میخواستم بپرسم که ایا من دوباره پوشکش کنم یا بکارم ادامه بدم البته اینم بگم پسرم شبها اصلا خودشو خیس نمیکنه .مشکلم بیشتر موقع بیرون رفتنه تورو خدا راهنماییم کنیین خیلی خسته شدم
زهره یوسفی روانشناس كودك
پاسخ
دوست عزیز سعی کنید دیگه از پوشک استفاده نکنید و حتما آموزش دسشویی رفتن رو به کودکتون آموزش بدید
مینا
2 مهر 93 14:35
سلام دوست خوبم ،پسرم الان 22ماهشه ،از 18ماهگی شروع کردم به از پوشک گرفتن ، اوایل که اصلا نمیتونست بگه ،حرف زدن بلد نبود ، اون موقع خودم تند تند میبردمش دستشویی البته اکثرأ لباسشو خیس و کثیف میکرد ، اما الان کنترلش روی مدفوع شاید فوقش 5درصد باشه و روی ادرار هم حدودأ50،60درصد ،از همون اول هم از شورت آموزشی استفاده نکردم و فقط از شورتهای نخی مدل اسلیپ استفاده کردم براش . بنظر خودم پیشرفت خوبی داشته تاحالا . ضمنأ الان هم گفتارش کامل نشده و بیشتر 2حرف اول کلمات را ادا میکنه بنظر شما بچه من تا 4،5ماه دیگه کنترل کامل روی ادرار و مدفوعش پیدا میکنه یا نه؟ چیکارش کنم ؟؟؟ قبلأ از پاسخ شما سپاسگزارم ،مینا
زهره یوسفی روانشناس كودك
پاسخ
عزیزم کودک تا 2 الی 3 سالگی وقت داره . مشکلی نیست
مادر زهرا
10 مرداد 97 20:20
سلام دختر من ۲۲ ماهشه . الان ۴ هفته است از پوشک گرفتم. جیشش رو بعد یه هفته گفت. اولا پی پی رو هم توی توالت انجام میداد اما الان دیگه توی توالت پیپی نمی کنه و فقط می خواد توی شورتش روی زمین بشینه پی پی کنه. اما خوب جیشش رو اطلاع می ده. به نظرتون من چیکار کنم که پی پی رو هم توی توالت انجام بده.؟؟؟
نگار
19 تیر 98 17:41
باسلام به شما دکتر عزیز که این شرایط رو برای کا فراهم کردید.  من پسرم ۲سال ونه ماهه دارم که مشکل من اموزش دستشویی رفتن هستش.پسرم نقاشی میکشه رنگ ها رو بلده شمارش انجلم میده حیوانات و اشکال هندسی و غیره بلده اما هنوز کامل صحبت نمیکنه.خانم دکتر پسر در سن ۲سال ودو به مدت سه هفته هنگام پی پی داشتن به من میگفت و در دستشویی انجام میداد البته هر بار ده دقیقه زمان میبرد بعد کلی اب بازی گاهی هم انجام نمیداد انا از اون به بعد دیگه نمیگفت تا الان که دو سال و نه ماهش هست .بعد انجام هر دو کار به من اطلاع میده که به دستشویی ببرم و بشورمش.از روش گذاشتن انیمیشن و همچنین برچسب و لگن استفاده کردم ولی فایده نداشت وقتی درباره اموزش و دستشویی رفتن صحبت می کنیم انگار خودش رو به یک راهی دیگه میزنه از طرفی حمام و دستشویی یکی هستن هروقت میخوام ببرمش دستشویی مقاومت نشون میده مگر اینکه برای شستنش بعد از دستشویی کردنش باشه که باکمال میل میاد.واقعا دیگه در مانده شدم ونمیدونم از چه راهی استفاده کنم همش غصه میخورم ونگرانم همچنین روش جایزه رو متوجه نمیشه.ازشما خواهش میکنم من رو راهنمایی کنید ودر این راه کمک کنید باتشکر از وقتی که گذاشتید
نگار باقری
19 تیر 98 17:45
باسلام به شما دکتر عزیز که این شرایط رو برای کا فراهم کردید.  من پسرم ۲سال ونه ماهه دارم که مشکل من اموزش دستشویی رفتن هستش.پسرم نقاشی میکشه رنگ ها رو بلده شمارش انجلم میده حیوانات و اشکال هندسی و غیره بلده اما هنوز کامل صحبت نمیکنه.خانم دکتر پسر در سن ۲سال ودو به مدت سه هفته هنگام پی پی داشتن به من میگفت و در دستشویی انجام میداد البته هر بار ده دقیقه زمان میبرد بعد کلی اب بازی گاهی هم انجام نمیداد انا از اون به بعد دیگه نمیگفت تا الان که دو سال و نه ماهش هست .بعد انجام هر دو کار به من اطلاع میده که به دستشویی ببرم و بشورمش.از روش گذاشتن انیمیشن و همچنین برچسب و لگن استفاده کردم ولی فایده نداشت وقتی درباره اموزش و دستشویی رفتن صحبت می کنیم انگار خودش رو به یک راهی دیگه میزنه از طرفی حمام و دستشویی یکی هستن هروقت میخوام ببرمش دستشویی مقاومت نشون میده مگر اینکه برای شستنش بعد از دستشویی کردنش باشه که باکمال میل میاد.واقعا دیگه در مانده شدم ونمیدونم از چه راهی استفاده کنم همش غصه میخورم ونگرانم همچنین روش جایزه رو متوجه نمیشه.ازشما خواهش میکنم من رو راهنمایی کنید ودر این راه کمک کنید باتشکر از وقتی که گذاشتید