پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 9 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

نوازش نوزاد

1391/11/20 22:41
5,500 بازدید
اشتراک گذاری

مدتهای قبل در شیر خوارگاه ها مسئله ای پیش آمدو قضیه بدین قرار بود که بسیاری از کودکان با اینکه هیچ مشکل فیزیکی یا جسمی نداشتند ...

مامان مریم برامون نوشته : سندرم مرگ ناگهانی نوزاد
دلیل واقعی اون هنوز کشف نشده
کودکی که به آرامی میخوابه و وچند ساعت بعد مادرش اونو مرده توی تخت پیدا میکنه...
برای کم کردن احتمال بروز این سندرم ناشناخته، بهتره که نوزاد رو به پهلو بخوابونید که اگه رفلکس داشته باشه شیر دوباره به مری برنگرده و دور بر بچه رو از بالش و متکا و پتو و امثال هم که نیازی به اونا نیست، خلوت کنید تا هنگامی که غلت میزنه دچار خفگی نشه.
دمای اتاق کودک هم باید متعادل باشه.
www.asalkhanoom.niniweblog.com

بابای روانشناس نوشته : SIDS یا Sudden Infant Death Syndrome به مرگ ناگهانی كودكان در سال اول زندگی اطلاق می شود كه علت آن تا به امروز مشخص نشده است. اما تحقیقات نشان داده اند كه عواملی مانند آلودگی محیط زیست، عفونت و مشكلات ژنتیكی و ارثی، در بروز این سندرم مؤثر هستند.
گاهی اوقات در شرایطی خاص، مثل حالتی كه نوزادی نارس در معرض عوامل مذكور قرار بگیرد، احتمال مرگ ناگهانی نوزاد بیشتر می شود.
بر طبق آمار گزارش شده، سندرم SIDS ، نوزادان را بیشتر در سن زیر 6 ماه، به خصوص بین 2 تا 4 ماهگی به كام مرگ می كشاند. گرچه علت این سندرم هنوز به طور كامل روشن نشده، اما با رعایت بعضی نكات ایمنی می توان تا حد زیادی از بروز آن جلوگیری كرد.
توصیه های زیر برای كاهش عوامل خطرزا، به پدران و مادران تا حد زیادی كمك می كند:
از خواباندن نوزاد روی شكم(به حالت دمر)، خودداری كرده و همواره او را به پشت(طاق باز) بخوابانید.
برای خواباندن نوزاد، از تشك های طبی و استاندارد كه سطح صاف و محكمی دارند، استفاده كنید.
در صورتی كه نوزاد را در كنار خود می خوابانید، فاصله خود را با او حفظ كرده تا در طول شب، از افتادن ناخودآگاه اعضای بدنتان روی او جلوگیری نمایید.
وسایل نرم مثل اسباب بازی های شل، عروسك های پشم دار و پارچه ای و بالش های نرم و شل را كه ممكن است روی بینی و دهان نوزاد بیفتند و جلوی تنفس او را بگیرند، از اطراف نوزاد دور نگه دارید.
دقت كنید پستانكی كه برای نوزاد استفاده می كنید، تمیز و خشك باشد.
از نگه داشتن نوزاد در صندلی اتومبیل، ساك حمل و یا گهواره، به مدت زیاد خودداری كنید.
بر اساس اعلامیه جدید مؤسسه ملی سلامتی و رشد كودكان(NICHD)، احتمال بروز "سندرم مرگ ناگهانی نوزاد"، در فصل زمستان افزایش می یابد. علت این است كه هنگام سرما والدین برای گرم كردن نوزاد، از لباس های زیاد و پتوهای ضخیم استفاده كرده و اتاق نوزاد را بیش از حد گرم می كنند. در حالی كه یكی از عوامل ایجاد كننده خطر سندرم SIDS، گرمای بیش از حد محیط اطراف نوزاد می باشد. بنابراین، والدین باید دقت نمایند كه حتی در فصل زمستان، دمای اتاق كودك باید در حدی متعادل(حدود 26 درجه سانتیگراد) بوده كه یك فرد بزرگسال نیز در آن دما احساس راحتی و آرامش نماید. همچنین پتوی نوزاد باید سبك و با ضخامتی كم باشد و پدر و مادرها باید مواظب باشند كه پتو را فقط تا روی سینه نوزاد بالا بكشند و از افتادن آن روی بینی و دهان او جلوگیری كنند.

مدتهای قبل در شیر خوارگاه ها مسئله ای پیش آمدو قضیه بدین قرار بود که بسیاری از کودکان با اینکه هیچ مشکل فیزیکی یا جسمی نداشتند و پرستارها غذای انها در شیشه شیر مرتب و به موقع به آنها میداند و آنها را نظافت میکردند ولی مثلا یک روز صبح که پرستارها برای تغذیه یا نظافت بچه به بالای سر او می آمدند با کمال تعجب مشاهده میکردند که کودک شیر خواره در گهواره مرده است.بعدها متوجه شدند که علت مرگ همه این کودکان با وجود رسیدن غذا و نیازهای فیزیکی نبودن نوازش بوده است یعنی کسی این کودکان را بغل نمیکرد و آنها را نوازش نمیداد.

کودک انسانی در وقت تولد دارای پوست بسیار حساسی است و حتما باید مورد نوازش قرار بگیرد و حتی توصیه اینست که مادر هنگام شیر دادن به او یک لباس بسیار نازک به تن داشته باشد که کودک بتواند گرمای بدن مادر را احساس کند و این نوازش همراه با نگاهی مهربان و صدای شمرده و شفاف و حتی آهنگین صورت بگیرد.نوازش برای کودک انسانی مخصوصا تا ۱۴ماهگی مثل تشنگی یک نیاز اصلی و اساسی است و خصوصا اگر بین ۶تا ۱۲ماهگی فرزند ما نوازش نبینه امکان مرگش میتونه وجود داشته باشه

کودکی که مورد نوازش قرار نگیرد در بزرگسالی است گرفتار یکی از این دو حالت متضاد قرار میگیرد :

الف : در هر رابطه ای به دنبال نزدیکی بیش از حد هستند تا اونجایی که طرف مقابلشونو میتوانند خسته کنند و انتظار اونها فراسوی توان هر کسی است

ب: از هرگونه تماس فیزیکی و بدنی متنفر هستندو مایل نیستند هیچ کس بدن اونها رو لمس کنه.مثلا کسایی که در 14ماه اول سینه مادر رو گاز میگرفتند و یا رفتارهایی عجیب داشتند که مادر دعواشون میکرده و یا چون واقعا مادر دردش میومده جیغ میزده و واکنش نامناسبی نشون میداده و یا میزدشون این افراد در بزرگسالی کسانی میشوند که از هرگونه تماس و نزدیکی و نوازشی نه تنها بدشون میاد بلکه متنفر هستند و این نوازش و لمسها در بزرگسالی براشون لوس بازیه و اصلا دوست ندارند به کسی نزدیک بشوند


حتما میدانید در یک مطالعه علمی نشان داده شد سالمترین بچه های دنیا در 2سالگی کودکان اوگاندا بوده اند و علت این امر این بوده که مادران این کشور تا دو سالگی کودک را به پشت خود میبستند و هرجا که میرفتند کودک به بدن مادر چسبیده بود و به همین خاطر این نوازش و تماس بدنی امنیت و آرامشی را به کودک میدهد که اگر شما این نوازش را به کودک ندهید با هزاران هزار دارو نمیتوانید در بزرگسالی او این آرامش را به او بازگردانید.

پدر و مادر عزیز

کودک انسانی در گرمای سوزان خشم شاید امید بسیار کمی به زنده ماندنش باشد ولی در انجماد بی تفاوتی حتما میمیرد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)