پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 4 ماه و 19 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

تشویق و تنبیه (قسمت اول)

1391/11/16 21:47
3,672 بازدید
اشتراک گذاری

انسان به دلیل آزادی که در برخی زمینه ها داره ،پدر و مادر نمیتونند و نباید انتظار داشته باشند ...

تشویق و تنبیه (قسمت اول)

اولا :انسان به دلیل آزادی که در برخی زمینه ها داره پدر و مادر نمیتونند و نباید انتظار داشته باشند که اگر رفتار انها درست و مناسب بود نتیجه مطلوب به دست آید... زیرا شما با موجود آزادی روبرو هستین که به دلیل آزادی که داره هر لحظه میتونه راه و مسیری رو بره که همه کوششهای شما رو نقش بر آب کنه. مطالعات علمی نشون داده تشویق و تنبیه از یکطرف فقط احتمال افزایش کار خوب رو بیشتر میکنه و احتمال انجام کار بد رو کمتر میکنه ولی هیچ قطعیتی در کار نیست و ازطرف دیگه باید این اصول به درستی و در برخی موارد مانند یک عمل جراحی به دقت و مناسب انتخاب شوند تا موثر واقع شوند.

دوما : پدر و مادری یعنی اموختن کار خوب نه بازداشتن از کار بد ...یعنی وظیفه پدر و مادر کاشتن و نهادینه کردن اصول خوب در فرزندشون است...زیرا در عمل بازداشتن از کار بد معمولا توفیقی پیدا نخواهند کرد و حتی اگر بر فرض در این بازداری فرزندشون موفقیتهایی کسب کنند احتمالا فرزندشونو بیکاره و از هر نوع فعالیتی بازداشتند لذا هدف اصلی کار پرورش و تعلیم و تربیت اموختن کار خوب است نه بازداشتن فرزند از کار بد.

 سوما: نکته بسیار بسیار مهم دیگر اینست که درصدها در این عمل حتما باید رعایت بشه بدین معنی که شمای پدر یا مادر میبایست از 100تا فعالیتی که در ارتباط با تشویق یا تنبیه میکنید حتما 90 تای اون تشویق یا تقویت مثبت باشه و شاید 2 مورد تشویق یا تقویت منفی و 8 مورد اون تنبیه منفی باشه و هیچ پدر و مادری حق تنبیه مثبت مثل کتک زدن یا داد زدن و عصبانیت رو ندارند.....یعنی اگر شما میخواید از تنبیه استفاده کنید باید نشون بدین که به ازای هر تنبیه ده برابرش تشویق مثبت کردین و اونوقته که شاید تنبیه شما اگر اصول لازمو رعایت کردین درست باشه....بدونید انسان و کودک انسانی از طریق تشویق صدها بار راحت تر و اسوده تر و بی ضررتر و بی خطرتر رشد میکنه و ما رو به هدفهامون میرسونه اما اگر به هر دلیلی در موارد استثنایی خواستین از تنبیه استفاده کنید در مورد تنبیه چند تا نکته خیلی مهم رو حتما باید رعایت کرد.

http://ravanshenasinegaresh.blogfa.com/

با تشکر از آقای گودرزی_ سخنان دکتر هلاکویی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

❤ساغر❤
17 بهمن 91 11:30
من تشویق شدم تنبیه برای بعضی از کارام اره
نه به خدا نمیخوام بیام توی بحث ها اشتباه خودمو فهمیدم من هنوز کوچیکم و به درد این حرفا نمیزخورم من باید به فکر درس و مشقم باشم!


آفــــــــــــــرین فرشته خوب
مامان حلما
18 بهمن 91 12:53
سلام من تنبيه رو دوست ندارم ولي بعضي وقتها كه حلما غذا نميخوره اعصابم خورد ميشه سرش داد ميكشم وبعدش مثل چي پشيمون ميشم و از دست خودم عصباني كه چرا اذيتش كردم من چكاركنم اخه دخترم از حالا كه 2سال و8 ماهشه به حرف من گوش نميده چه برسه به بزرگيش من چه كاركنم


دوست عزیز سن دختر شما الان کمتر از اونیه که بخواد به حرف شما گوش بده فقط کاری نکن که باعث لج و لجبازی بیشترش بشی