پرورش هوش و روانشناسي كودكپرورش هوش و روانشناسي كودك، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 9 روز سن داره

سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک نوانديشان اهواز

نکاتی مهم برای بالا بردن هوش نی نی ها

1391/12/19 13:39
11,098 بازدید
اشتراک گذاری

یکی از مامان های مهربون چند نکته در مورد هوش نی نی در اختیارمون قرار داده که هر روز یکی شون رو در پست ثابت به نمایش میگذاریم

 

نکته 1

هر چه کودک در خانه بیشتر یاد بگیرد ، شانس او برای آن که یادگیرنده برتری شود بیشتر خواهد شد . او را به گردش ببرید ، با او صحبت کنید، از او درباره همه چیز و هر چیز جالبی سوال کنید.

 

نکته 2

زمانی که پدر و مادر آگاهانه به تصدیق و تایید هوش و استعداد کودک خود بپردازند لحظات خاصی در حین فراگیری پدید می آید که خود نقطه عطفی در زندگی کودک محسوب میشود .

 

نکته 3

جو خانوادگی مثبت میتواند موجب تبلور تجربیات گردد و استعدادهای نهانی کودک را شکوفا گرداند بالعکس محیط خانوادگی منفی منجر به فلج شدن تجربیات میگردد. محیطی که در آن شرمساری،احساسات تحقیرآمیز و فشارهای عصبی وجود دارد،استعداد نهانی کودک را قبل از بروز نابود ساخته و تمایلات او را برای فراگیری سرکوب میکند.

 

 

نکته 4

کودکی که از لحاظ عاطفی پیوند مطمئنی با والدین اش ایجاد کرده است می تواند نیروی بیشتری را صرف یادگیری و اکتشاف کنند .

 

نکته 5

ترانه ها، حرکات و بازی های موزیکال کودکانه، تمرین های عصب شناختی هستند که به کودکان در آموختن الگوهای گفتاری و مهارت های جنبشی کمک میکنند.

 

 

نکته 6

هر گاه در کودک ، علائم لذت نبردن یا کسالت یا خستگی ظاهر شود، زمان دست کشیدن والدین از آموزش یا بازی فرا رسیده است.

 

 

نکته 7

دکتر ژوزف مک هانت استاد روانشناسی دانشگاه الینونز می گوید ممانعت از امیال و خواسته های کودک بین ٩ تا ١٨ ماهگی ممکن است به رشد فکری او لطمه زده و حتی استعدادهای وی را تقلیل دهد.

 

 

نکته 8

مغز یک کودک در شرایط مثبت بارور می شود. نگرش منفی نداشته باشید، هر چه از دستتان بر می آید انجام دهید،ارزشش را دارد.

 

 

نکته 9

مغز کودک در طول سال اول زندگی نسبت به هر مرحله دیگر رشد بیشتری دارد. سلول های مغزی که نرون نامیده میشوند ، در هنگام تولد با یکدیگر ارتباط ندارند. در حین رشد و کسب تجربه از دنیای اطراف میلیون ها پیوند بین آنها ایجاد می شود و جهت سازماندهی و ذخیره سازی اطلاعات مغزی به کار میروند. هر چه کیفیت تجربه ها بالاتر باشد منجر به شکل گیری مسیرهای پیچیده تر و بهتری میشود . این مسیرها و جریانات فرآیندهای فکری اولیه کودک و چگونگی توجه او را به والدین و دنیای اطرافش تعیین میکند.

 

نکته 10

باید مغز کودک را طوری تربیت کنید که ابتدا روی جزئیات کوچک تمرکز کند و سپس به تمام جزئیات مهم به یک اندازه توجه کند تا سرانجام کل تصویر ذخیره شود.

 

نکته 11

تقویت حس کنجکاوی کودک تقویت هوش اوست ، اگر میخواهید کودکی هوشمند و باهوش داشته باشید به تقویت و تحریک حس کنجکاوی اش بپردازید.

 

نکته 12

بر اساس یافته های اخیر، حتی اگر ژن ها نقش اصلی در میزان ضریب هوشی افراد داشته باشند، هرگز نمیتوان تاثیر والدین را بر ذهن کودک منکر شد.

 

 

نکته 13

هوش ، استعدادها، مهارت ها، خلق وخو، تجارب و خودباوری، جمع این توانایی ها عامل اصلی موفقیت هر کودکی است که به بیشترین حد، تحت تاثیر والدین و اشخاص مهم دیگر در زندگی کودک است.

 

نکته 14

کودکانمان نه به خاطر تهیه امکانات مادی که به خاطر محبت و علاقه مان به آن ها ما را به یاد خواهند آورد.

 

نکته 15

بگذارید کودک در آفتاب بازی کند. آفتاب موجب نشاط و فعالیت مغز و افزایش حافظه میشود.

 

نکته 16

رشد مغز در دوره قبل از تولد توسط تقسیم سلولی انجام میگیرد و پس از آن مغز با جذب پروتئین و چربی بر رشد خود ادامه میدهد. تغذیه ناکافی در ابتدای باروری ، منجر به کاهش تعداد سلول های مغزی و کمبود یا نبود مواد غذایی دراواخر بارداری ، موجب کاهش اندازه مغز می گردد و علاوه بر صدمه به رشد جسمی به رشد ذهنی کودک هم آسیب میرساند.

 

نکته 17

در سال اول زندگی، وزن مغز کودک دو برابر میشود بخشی از افزایش وزن به افزایش سلول های مغز و بخش دیگر به رشد پایدار ارتباط های بین سلول ها و بخش های مختلف مغز مربوط میشود، بدون این ارتباط کودک قادر به اندیشیدن نیست، و از طریق این ارتباط هاست که یادگیری او آغاز میشود.

 

نکته 18

زیر بنای هر ادراک یک فعالیت عصبی در مغز است .

 

 

نکته 19

تحقیقات نشان میدهد جنباندن منظم کودک رشد مغزی او را افزایش خواهد داد. سیستم دهلیزی کودک در اثر تکان خوردن های منظم رشد خواهد کرد، ضمن آنکه سیستم عصبی کودک نیز تقویت میشود. کودکانی که توسط تکان های منظم تحریک میگردند، نسبت به دیگر کودکان زودتر از قدرت دیداری، شنوایی بهرمند میشوند، اگر چنانچه هر کودک حداقل به مدت ١٥ دقیقه در روز در گهواره تکان داده شود و یا ضربه های بسیار ملایم به پشت او زده شود هماهنگی وقدرت یادگیری در او تقویت خواهد شد.

 

نکته 21

اگر توجه پدر و مادر به کودک ناکافی، ناپایدار یا منفی باشد، احساس ناامنی و ترس در او شکل خواهد گرفت و این ها همه موانع رشد استعدادهای کودک است.

 

 

نکته 22

کودکی که پدر و مادر با هم وظیفه مراقبت از او را برعهده بگیرند از شانس بیشتری برای موفقیت در زندگی برخوردار است.

 

 

نکته 23

بگذارید خودش را کشف کند. به کودک باید این فرصت را داد تا جهان اطرافش را به سبک و شیوه خودش کشف کند. البته در محیطی امن و بی خطر و از این طریق است که او یاد میگیرد. لمس کند، مزه کند، بچشد،صداها را بشنود و احساس کند.

 

 


 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (8)

مامان اریا
25 دی 91 15:41
خسته نباشی مامانی مرسی
مامان هستي وهانا
30 دی 91 13:46
با سلام وخسته نباشيد .با تشكر از مطالب آموزشي وارزنده شما. استفاده مي بريم يه خواهش داشتم واينكه مطالب با رنگهاي روشن به سختي خوانده مي شوند اگر امكان دارد از رنگهاي تيره استفاده شود.با تشكر
مریم مامان آریا
4 بهمن 91 12:49
ممنونم لذت بردم
مامان حلما
18 بهمن 91 12:49
سلام وممنون از مطالب زيبا و اموزنده شما چكاركنم دخترم به حرفم گوش بده
مامان امیررضا
19 اسفند 91 12:47
سلام میشه رنگارو تیره کنید نتونستم بخونم ممنون
shagahyegh
13 شهریور 92 23:50
merc kheyi khoob bood
نی نی توپولی
7 دی 92 21:00
خیلی خوب بود تکراری نبود از شما و دوست عزیزی که این مطلب رو همگانی کرد کمال تشکر رو دارم
الهام مامان امیرعلی جیگر
5 بهمن 93 22:02
سلام.عالی بودلذت بردم